Suprasti akimirksniu
  • „Žaliesiems“ užkliuvo Klodas Monė
  • Nepaisant visų pastangų paveikslas nenukentėjo
  • „Žaliesieji“ keistuoliai nuolat niokoja meno kūrinius
Šaltiniai
Ekoaktyvistė
Ekoaktyvistė muziejuje, judėjimo paskyros tinkle X kadras

„Žaliesiems“ užkliuvo Klodas Monė

Paryžiuje klimato aktyvistė iš judėjimo „Riposte Alimentaire“ (Maisto produktų atsakas) ant Orso muziejuje kabančio impresionisto Klodo Monė paveikslo „Aguonos“ užklijavo plakatą. Merginos nuomone, tokiu vandališku išpuoliu esą buvo galima atkreipti visuomenės dėmesį į klimato kaitą, kurią „žalieji aktyvistai“ vadina „visuotiniu atšilimu“ ir dėl visko kaltina likusią žmoniją. Paveikslas sugadintas nebuvo, merginą sulaikė teisėsauga.

„Riposte Alimentaire“ save apibūdina kaip „Prancūzijos pilietinio pasipriešinimo judėjimą“, kuris siekia „skatinti radikalius socialinius pokyčius aplinkoje ir visoje visuomenėje“. Judėjimas pažymėjo, kad jie mėgsta meną, tačiau „ateities menininkai neturės ką tapyti liepsnojančioje planetoje“.

Pasak BFMTV kanalo, incidentas įvyko šeštadienio rytą. Plakatas, kurį mergina priklijavo ant K. Monė drobės, vaizdavo „košmarišką“ šio paveikslo versiją, akcentuojant raudonus tonus. Pasak jaunosios idealistės, toks kraštovaizdis dėl sausros ir gaisrų laukia žmonijos iki 2100 m.[1]

„Šis baisus vaizdas priešais jus yra tai, kas mūsų laukia, jei nebus priimti alternatyvūs sprendimai“, - perspėjo mergina.

Aktyvistė atėjo į muziejų vilkėdama marškinėliais su užrašu „+4 laipsniai C – pragaras“. Prieš suėmimą jai pavyko priklijuoti ranką prie sienos, kaip tai daro daugelis klimato aktyvistų. „Riposte Alimentaire“ judėjimas pažymėjo, kad iki 2100 m. temperatūrai planetoje padidėjus keturiais laipsniais, Europos pietūs taps panašūs į Sacharos dykumą.

Nepaisant visų pastangų paveikslas nenukentėjo

„Musée d'Orsay“ naujienų agentūrai AFP sakė, kad K. Monė paveikslą apžiūrėjo restauravimo ekspertas, jis nebuvo rimtai apgadintas. Drobė jau sugrąžinta į ankstesnę vietą ir lankytojai gali ja grožėtis.[2]

Aplinkosaugos aktyvistai ne kartą rengė panašius išpuolius Europos muziejuose. Vasarį „Riposte Alimentaire“ sriuba apliejo kitą K. Monė paveikslą – „Pavasaris“, kabantį Liono dailės muziejuje.

„Šis pavasaris bus paskutinis, jei nieko nedarysime. Ką pieš mūsų menininkai? Apie ką galime svajoti, jei nebebus pavasario?“ – tuo metu skandavo aktyvistai.

Paveikslas buvo padengtas stiklu, tačiau muziejus nurodė, kad vis tiek bus atliktas paveikslo būklės patikrinimas, po kurio jis bus restauruotas. Paryžiaus prokuratūra pažymėjo, kad abu aktyvistai buvo sulaikyti, jiems gresia bauda.

„Žaliesieji“ keistuoliai nuolat niokoja meno kūrinius

Prieš tai, 2024 m. sausio mėn. „Riposte Alimentaire“ judėjimas prisiėmė atsakomybę už panašų vandalizmo aktą, įvykdytą Luvre prieš Monos Lizos paveikslą. Leonardo Da Vinčio drobė nebuvo pažeista, nes ji buvo apsaugota neperšaunamu stiklu.[3]

Mona Liza buvo užpulta ir 2022 m. gegužę: tada ją tortu ištepė vyras, kuris apsimetė neįgaliuoju, nes žmonėms su negalia leidžiama priartėti prie paveikslo. Tais metais įvyko ir kitų panašių incidentų, įskaitant:

judėjimo „Ultima Generazione“ („Paskutinė karta“) nariai, kovojantys su visuotiniu atšilimu ir siekiantys uždrausti naudoti iškastinį kuru, sriuba apipylė Vincento Van Gogo „Sėjėją“, kabantį Romos „Palazzo Bonaparte“;[4]

kiti „Paskutinės kartos“ aktyvistai išterliojo K. Monė paveikslą iš serijos „Šiaudų kaugės“, saugomą Potsdamo „Barberini“ muziejuje bulvių koše,

„Stop Fossil Fuel Subsidies“ aktyvistai mėlynais dažais ištepė Andžio Varholo paveikslą „Indeliai su Kampbel sriuba“ Australijos nacionalinėje galerijoje,

merginos iš aplinkosaugos judėjimo „Just Stop Oil“ pylė pomidorų sriubą ant V. Van Gogo paveikslo „Saulėgrąžos“ Nacionalinėje galerijoje Londone.

Įvertinus visas ligšiolines psichozes, galima neabejoti, kad panašūs išpuoliai tęsis ir toliau. Klausimas tik toks – ekoatyvistai toliau mėgins bukai „daužyti galvą į sieną“ ar taps išradingesni ir visgi sunaikins kokį meno kūrinį?