„Volkswagen“ ruošiasi užleisti savo gamyklas kinams: šyla ES ir Kinijos santykiai?

Pasaulis, Transportas, VerslasRaimonda Jonaitienė
Suprasti akimirksniu
„Volkswagen“
„Volkswagen“ patiria didelius nuostolius, todėl ėmė svarstyti bendradarbiavimą su Kinija. Swansway Motor Group/Unsplash nuotrauka

Vokietijos automobilių pramonės atstovai svarsto galimybę bendradarbiauti su kinais

Pastaruoju metu Europos automobilių pramonėje vyksta reikšmingi pokyčiai, atspindintys užsitęsusią neįprastai sudėtingą tokio verslo situaciją: fiksuojami masiniai atleidimai, darbuotojų streikai ir kompanijų nuostoliai. Tačiau dabar viskas pakrypo nauja kryptimi – link glaudesnių santykių su Kinija. Štai jau ilgą laiką su finansiniais sunkumais susidurianti Vokietijos automobilių milžinė „Volkswagen“ (VW) praneša, jog svarsto galimybę bendradarbiauti su Kinijos elektromobilių gamintojais, siekdama efektyviau panaudoti savo gamyklų pajėgumus ir taip išgyventi dabartinį nuosmukį[1].

Vokietijos automobilių pramonė, ilgą laiką buvusi Europos ekonomikos varikliu, pastaruoju metu patiria rimtus iššūkius, kurie skatina ieškoti vis naujų būtų išgyventi. „Volkswagen“ susiduria su perprodukcijos problemomis. Didžioji Vokietijos automobilių gamintoja savo gamyklas pastatė atsižvelgdama į prognozę, kad Europos automobilių rinka kasmet reikalaus 16 mln. automobilių, tačiau šiuo metu paklausa siekia tik 14 mln. automobilių. O tai reiškia, kad VW turi net dvi šiuo metu visiškai nereikalingas gamyklas.

Dėl tokios nepavydėtinos padėties VW vis svarsto įvairias galimybes, kaip ir toliau išsilaikyti šiame versle. Dabar dalį darbuotojų atleidžianti ir algas mažinanti „Volkswagen“ kompanija pranešė, kad yra atvira užmegzti ryšius net ir su savo konkurentais iš Kinijos. Pasak VW atstovų, įsileidus kinų elektromobilių gamintojus į savo gamyklas, pavyktų išnaudoti perteklinius gamybų pajėgumus, mat pati VW mažina savo automobilių gamybos mastus.

„Mes esame atviri bet kokioms diskusijoms bet kokia tema su bet kokiu partneriu. Dinamiškame pasaulyje turime išlaikyti visas galimybes atviras“, – teigė „Volkswagen“ vyriausiasis finansininkas Davidas Powelsas.

VW prekės ženklo „Audi“ generalinis direktorius Gernotas Döllneris taip pat pažymėjo, kad sandoriai su Kinijos elektromobilių gamintojais galėtų „sumažinti įėjimo į rinką barjerą šiems konkurentams“ ir pridūrė:

„Tikrai, apie tai galima pagalvoti.“

77.lt primena, jog VW neseniai atsisakė planų uždaryti savo gamyklas Vokietijoje po to, kai buvo pasiektas susitarimas su spaudimą dariusiomis ir streikus organizavusiomis profesinėmis sąjungomis. Buvo nuspręsta atsisakyti premijų mokėjimo ir atsisakyti daugiau nei 35 000 darbo vietų iki 2030 metų, taip sumažinant gamybos mastą, bet neuždarant gamyklų. Šis susitarimas turėtų leisti įmonei sutaupyti daugiau nei 15 mlrd. eurų.

Elektromobiliai
Europietiški elektromobiliai nebuvo tokie populiarūs, kaip tikėjosi jų gamintojai. Diggelmann/Unsplash nuotrauka

Kinijos elektromobiliai vis labiau veržiasi į Europos rinką

Įdomu tai, jog Vokietijos automobilių gamintojai neatmeta galimybės bendradarbiauti su kinais, nors Kinijos automobilių gamintojai jau kurį laiką kelia didelę konkurenciją Europos rinkoje. Kinijos elektromobiliai, dažnai subsidijuojami valstybės, yra pigesni nei Europoje pagaminti automobiliai.

Reaguodama į tokią padėtį, Europos Sąjunga (ES) pernai įvedė muitus Kinijos elektromobilių importui. Buvo teigiama, kad Kinijos vyriausybė esą suteikia nesąžiningas subsidijas savo gamintojams, leidžiančias kurti žymiai pigesnes transporto priemones, taip nustumiant į šalį Europos automobilių pramonę.

Nepaisant to, Kinijos gamintojai toliau stiprina savo pozicijas Europoje. Šių įmonių technologinė pažanga ir konkurencingos kainos daro jas patraukliomis ne tik paprastiems vairuotojams, bet ir partneriams, tokiems kaip VW. Šis bendradarbiavimas gali atverti naujas galimybes tiek Europos, tiek Kinijos automobilių pramonei.

Ursula von der Leyen siūlo stiprinti ryšius su Kinija

Ursula von der Leyen
EK pirmininkė Ursula von der Leyen. ELTA nuotrauka

Jei seniau Europos politikai darė kone viską, kad apsunkintų santykius su Kinija bei pridarytų papildomų kliūčių kinų verslo plėtrai Europoje, dabar galima išgirsti visiškai priešingų kalbų. Net ir Europos Komisijos pirmininkė Ursula von der Leyen pabrėžė būtinybę stiprinti ES santykius su Kinija.

„Manau, kad kalbėdami su Kinija taip pat turėtume siekti abipusės naudos“, – teigė ji[2].

Ši pozicija atspindi ES siekį derinti ekonominius interesus su geopolitiniais iššūkiais. Bendradarbiavimas su Kinija gali padėti Europos pramonei atsigauti, tačiau tai drauge gali reikšti dar stipresnį Kinijos įsitvirtinimą Europoje.

Kinijos gamintojai žvalgosi ir į Lietuvą

BYD
Didžiausias elektromobilių gamintojas BYD Lietuvoje atidarys 3 salonus. Youtube stop kadras

Verta paminėti, jog Kinijos automobilių gamintojai jau pradeda veikti aktyviau net ir Lietuvoje. Vienas didžiausių Kinijos gamintojų, „Great Wall Motors“, pradeda siūlyti savo automobilius Lietuvos rinkai, taip pat planuoja atidaryti vietines atstovybes[3].

Kitas gamintojas, „Changan“, taip pat ketina plėstis į Lietuvą. Valstybinis patentų biuras atskleidė, kad „Chongqing Changan Automobile Co., Ltd.“ neseniai užregistravo kelis prekių ženklus, o tai rodo ketinimus įsitvirtinti Baltijos šalių rinkoje[4].

Didžiausias Kinijos elektromobilių gamintojas „BYD“ („Build Your Dreams“) irgi įsikuria Lietuvoje. Čia jis atidarys net 3 salonus.

Šie veiksmai rodo, kad Kinijos automobilių gamintojai mato Baltijos šalis kaip perspektyvią rinką savo produkcijai ir tolesnei plėtrai Europoje. Jų siūlomi modeliai dažnai pasižymi konkurencingomis kainomis ir moderniomis technologijomis, kas gali pritraukti Lietuvos vartotojus.

Primename, jog Lietuva pastaraisiais metais patyrė itin įtemptus santykius su Kinija, ypač dėl konservatorių vyriausybės siekio stiprinti ryšius su Taivanu, Lietuvoje atidarant jo atstovybę. Tačiau neseniai, pasikeitus Lietuvos valdžiai, pastebimas santykių atšilimas. Net ir Kinijos misijos ES patarėja teigia, jog Kinija viliasi atkurti normalius santykius su Lietuva[5].

O tai rodo, kad abi pusės siekia rasti bendrų sprendimų ir tęsti dialogą, nepaisant anksčiau kilusių nesutarimų. Valdžios Lietuvoje pasikeitimas, automobilių pramonės bendradarbiavimas ir kiti ekonominiai projektai gali tapti svarbiu žingsniu gerinant mūsų šalies ir Kinijos santykius.