„Volkswagen“ gali sugrįžti prie savo istorinių šaknų – karinės technikos gamybos

Suprasti akimirksniu
Volkswagen
Vokietijoje traukiasi „Volkswagen“ gamybos apimtys. Erik Mclean/Unsplash nuotrauka

Vokietijos automobilių gamintoja „Volkswagen“ svarsto galimybę grįžti prie ginklų gamybos

Pastaruoju metu automobilių rinka susiduria su dideliais iššūkiais – mažėjantys automobilių pardavimai ir konkurencija dėl Kinijos gaminamų žymiai pigesnių transporto priemonių vis labiau spaudžia iki šiol klestėjusias Europos kompanijas. Bet Vokietijos automobilių milžinė „Volkswagen“, regis, rado naują pasipelnymo būdą – karinės paskirties technikos gamybą. Tiesa, tai vargu ar galima laikyti nauja idėja, mat Antrojo pasaulio karo metu „Volkswagen“ jau buvo įsitraukusi į ginklų gamybą.

„Volkswagen“ pasirengimą pradėti gaminti karinę techniką patvirtino bendrovės vadovas Oliveris Blume’as, pabrėždamas, kad nors kol kas rimtų pokalbių su gynybos pramone nebuvo, kompanija yra atvira pasiūlymams ir jaučiasi pasiruošusi „svarstyti bet kokias pasiūlytas konkrečias koncepcijas“. Pasak jo, Europai šiuo metu yra būtina investuoti į saugumą ir karinį pajėgumą, reaguojant į tokius geopolitinius iššūkius, kaip įtempti santykiai su Rusija bei JAV ir sumažėjęs saugumo jausmas dėl esą to, kaip elgiasi Amerikos prezidentas Donaldas Trumpas.

Europai ruošiantis didinti gynybos išlaidas, o automobilių gamintojams turint pakankamai laisvų pajėgumų pereiti prie karinės įrangos gamybos, tai atrodo kaip itin viliojanti alternatyva. Juk Europos Sąjungos naujų automobilių pardavimai nuo 2019 metų smarkiai sumažėjo.

Remiantis Europos automobilių gamintojų asociacijos duomenimis, naujų automobilių pardavimai ES krito nuo 15,1 milijono 2019 metais iki 10,6 milijono pastaraisiais metais. Kalbant išskirtinai apie „Volkswagen“, naujausi duomenys rodo, jog šios kompanijos pelnas 2024 m. krito net 31 %, palyginti su ankstesniais metais. Tad akivaizdu, kad Vokietijos kompanija yra pasiruošusi gamybos pajėgumų pertekliaus problemą spręsti net ir tokiais etiškai abejotinais sprendimais kaip ginklų ar karui skirtų transporto priemonių gamyba.

O. Blume’as taip pat pažymėjo, kad „Volkswagen“ turi didžiulę patirtį automobilių gamybos srityje ir gali pasiūlyti konsultacijas bei technines rekomendacijas karinės paskirties technikai kurti. Tai reikštų, kad „Volkswagen“ galėtų ne tik pati pradėti karinės technikos gamybą, bet ir prisidėti prie kitų gamintojų karinio pobūdžio technikos kūrimo. Tokie žingsniai padėtų kompanijai panaudoti turimus resursus ir tuo pačiu padidintų jos reikšmę strateginėse Europos pramonės srityse.

Specialistai tikina, kad Osnabriuko gamykla – ideali karinei technikai

„Volkswagen“
„Volkswagen“ gali jau greitai prisidėti prie karinės technikos gamybos. Sandra Pinto/Pexels nuotrauka

„Volkswagen“ karinės gamybos galimybes jau aptaria ir Vokietijos gynybos pramonės lyderiai. Kalbėdamas apie konkretų įmonės potencialą karinės technikos gamybai, Vokietijos gynybos milžinės „Rheinmetall“ vadovas Arminas Pappergeris pažymėjo, kad „Volkswagen“ gamykla Osnabriuke būtų „labai tinkama“ šiam tikslui. Jis pabrėžė, kad tokiai gamybai reikalingi specifiniai techniniai sprendimai, pavyzdžiui, sustiprintos konstrukcijos, sunkiosios technikos kėlimo įrenginiai ir specialios infrastruktūros pritaikymas, kas Osnabriuko gamykloje būtų lengvai įgyvendinama.

A. Pappergeris taip pat nurodė, kad karinės technikos gamybai reikėtų didelio masto užsakymų, kaip pavyzdį paminėdamas naujos kartos šarvuočius „Lynx“. Tik turint garantuotus didelius karinius užsakymus, „Rheinmetall“ galėtų rimtai svarstyti investuoti į tokią gamyklą. Jis taip pat paminėjo, kad galėtų net įsigyti kai kurias automobilių gamyklas, jei būtų tinkamos sąlygos ir ekonominė nauda.

Tokio pobūdžio gamyklų perorientavimas ne tik išsaugotų darbo vietas ir sumažintų restruktūrizavimo išlaidas pačiai „Volkswagen“, bet ir sustiprintų Vokietijos gynybos pramonės gamybos pajėgumus kritiniu laikotarpiu. O tai atrodo labai naudinga pačiai Vokietijai, atsižvelgiant į niekaip nesibaigiantį Europos valstybių siekį padidinti karines išlaidas ir stiprinti saugumą regione.

„Volkswagen“ Antrojo pasaulinio karo metu gamino karinę techniką naciams

„Volkswagen
„Volkswagen istorija siekia nacistinės Vokietijos laikus. Cezaro Salazaro/Unsplash nuotrauka

Noras pradėti gaminti karinę techniką nėra naujiena „Volkswagen“ istorijoje. Kompanijos ryšys su gynybos pramone siekia Antrojo pasaulinio karo laikus, kuomet bendrovė aktyviai prisidėjo prie karinės technikos gamybos nacių režimui.

Per karą „Volkswagen“ gamyklos gamino įvairią karinę įrangą, tarp kurios – ir transporto priemones vokiečių kariuomenei. Antrojo pasaulinio karo metu „Volkswagen“ gamino garsųjį „Kübelwagen“ karinį automobilį, pasižymėjusį paprastumu, atsparumu ir efektyvumu kovos lauke. Be to, „Volkswagen“ gamino „Schwimmwagen“ – amfibinį automobilį, galintį judėti tiek sausuma, tiek vandeniu. Šie automobiliai buvo naudojami įvairiose fronto linijose, ypač ten, kur reikėjo įveikti vandens kliūtis. Bendrovė taip pat aktyviai gamino kitą karinei paskirčiai skirtą įrangą ar jos dalis, tiekė karinę techniką tiesiogiai Vermachto kariuomenei, o gamybos procesuose plačiai naudojo priverstinę darbo jėgą.

Po Antrojo pasaulinio karo bendrovė orientavosi į civilinės paskirties automobilių gamybą. Vis dėlto istorinis palikimas tebėra bendrovės reputacijos dėmė, o dabartiniai ketinimai vėl grįžti į ginklų rinką gali sukelti visuomenės pasipiktinimą. Šis žingsnis primena tamsų bendrovės istorijos puslapį, kai pelnas ir efektyvumas buvo svarbesni už moralę ir žmogiškumą.