Vis daugiau avialinijų uždraudžia išorines baterijas savo lėktuvuose

Suprasti akimirksniu
Maitinimo blokus naudoja dažnas, nes įkrovimo stotelės ne visada pasiekiamos. Markus Winkler/ Pexels

Keleiviai nebegalės naudotis išorinėmis baterijomis skrydžio metu

Keletas Azijos oro linijų griežtina taisykles dėl ličio baterijų gabenimo lėktuvuose po virtinės incidentų skrydžių metu kai šios perkaito ir sukėlė gaisrus. Pietų Korėjos transporto ministerija pranešė, kad nešiojamas maitinimo blokas su ličio baterija gali būti galimas gaisro, kilusio „Air Busan“ lėktuve sausio mėnesį laukiant pakilimo, šaltinis.

Tai nustatyta remiantis tyrimo komiteto ir teismo medicinos tarnybų išvadomis. Tyrėjai aptiko „daugybę elektros lydymosi žymių maitinimo bloko liekanose“, teigiama pranešime[1].

Keliautojai dažnai naudoja ličio jonų baterijų baterijas ir maitinimo blokus ir turi tuos bagaže, kad galėtų įkrauti telefonus, planšetes, nešiojamuosius kompiuterius ar fotoaparatus kelionės metu. Šie, dažnai kišeninio dydžio, įrenginiai palaiko prietaisų veiklą, leidžia žaisti žaidimus ar žiūrėti atsisiųstus filmus ilgų skrydžių metu.

Tačiau gamintojo defektai, netinkamas naudojimas ar įrenginio devėjimasis su laiku gali padidinti riziką, kylančią dėl šių baterijų, kuriose naudojamos degios medžiagos, galinčios sukelti gaisrą skrydžio metu. JAV Federalinė aviacijos administracija (FAA) per pastaruosius du dešimtmečius užfiksavo daugiau nei 500 ličio baterijų incidentų, susijusių su iš jų kilusiais dūmais, gaisru ar perkaitimais lėktuvuose.

Baterijų gamyba
Baterijomis lėktuvuose naudojasi ne vienas, nes įkrauti visus įrenginius ilgų skrydžių metu nėra įmanoma. Ready Made/ Pexels

Laikymo ir naudojimo taisykles keičia didelė dalis Azijos oro linijų

Pietų Korėjoje šį mėnesį įsigaliojo nacionaliniai apribojimai, draudžiantys keleiviams laikyti maitinimo blokus ir elektronines cigaretes viršutinėse diaktų laikymo kabinose visose šalies oro linijose. Keleiviai gali laikyti išorines baterijas sėdynės kišenėje arba po sėdyne.

Taip pat draudžiama krauti maitinimo blokus lėktuve, prijungiant juos prie sėdynės USB lizdo, pagal naujas taisykles. „Maitinimo bloko lizdai turėtų būti užklijuoti lipnia juosta arba sudėti į apsauginį maišelį ar plastikinį maišą (pvz., užsegamą), kad jie nesiliestų su kitais metalais“, nurodė šalies transporto ministerija.

Tyrėjai nustatė, kad maitinimo blokas su ličio baterija galėjo būti „Air Busan“ lėktuvo gaisro priežastis Gimhae tarptautiniame oro uoste Busane, Pietų Korėjoje, 2025 m. sausio 28 d.

  • „Thai Airways“ paskelbė, kad nuo kovo 15 d. keleiviams neleidžiama naudoti ar krauti maitinimo blokų skrydžių metu, reaguojant į „tarptautinių oro linijų skrydžių metu kilusius gaisrus, kurie, įtariama, susiję su maitinimo blokų naudojimu“.
  • Nuo balandžio mėn. „Singapore Airlines“ uždraus keleiviams naudoti maitinimo blokus telefonams ir asmeniniams įrenginiams krauti skrydžio metu. Taip pat nebus leidžiama krauti maitinimo blokų per lėktuvo USB lizdus.
  • Pigių skrydžių bendrovė „Air Asia“ pareiškė, kad keleiviai turės laikyti maitinimo blokus po sėdyne arba sėdynės kišenėje, o nešiojamų elektroninių įrenginių įkrovimas skrydžio metu bus draudžiamas.
  • Taivano pagrindinės oro linijos – „EVA Air“, „China Airlines“ ir „Uni Air“ taip pat uždraudė naudoti nešiojamus įkroviklius skrydžių metu.
  • Honkongo aviacijos reguliuotojas paskelbė, kad nuo balandžio 7 d. keleiviams bus draudžiama naudoti maitinimo blokus skrydžių metu ir laikyti ličio baterijas viršutinėse daiktų laikymo kabinose. Šis pokytis įvestas po to, kai „Hong Kong Airlines“ skrydis iš Hangdžou Kinijoje buvo priverstas nukreipti kitur dėl nešiojamo įkrovimo įrenginio sukelta gaisro viršutinėje kabinoje[2].
Kelionės lėktuvais
Skrydžių bendrovės keičia taisykles, kad išvengtų pavojingų incidentų. Louis Magnotti/Unsplash

Keliauti su išorinėmis baterijomis vis dar leidžiama, visiškas uždraudimas yra nerealu

Ličio jonų baterijos dažnai naudojamos maitinimo blokuose dėl jų didelio energijos tankio ir santykinai mažos kainos, teigia Chrystal Zhang, RMIT universiteto STEM koledžo docentė. Šios baterijos gali talpinti daug energijos ir nėra pernelyg griozdiškos, todėl yra populiarus pasirinkimas didelės talpos maitinimo blokams.

Pasak C. Zhang, maitinimo blokai yra būtini ilgų skrydžių metu, verslo keliautojams ir visiems, priklausomiems nuo mobiliųjų įrenginių, nes daugumoje oro uostų trūksta pakankamai įkrovimo stotelių. Ji pridūrė, kad visiškas jų naudojimo draudimas skrydžių metu sukeltų nepatogumų keleiviams.

Pagal JAV FAA ir Transporto saugumo administracijos (TSA) taisykles, ličio jonų baterijas, tokias kaip maitinimo blokus, galima vežtis tik rankiniame bagaže. Dauguma oro linijų leidžia kiekvienam keleiviui į saloną įsinešti ne daugiau kaip du 100–160 vatvalandžių (Wh) talpos maitinimo blokus.

Tačiau dauguma rinkoje esančių maitinimo blokų talpą matuoja miliampervalandėmis (mAh), todėl reikėtų rinktis tuos, kurių talpa neviršija maždaug 43 000 mAh, kad atitiktų oro linijų taisykles.

Vieno 100 Wh (27 000 mAh, esant tipinei 3,7 volto įtampai) maitinimo bloko pakanka „iPhone 13 Pro Max“ įkrauti apie tris ar keturis kartus. Vis dėlto, ar galėsite juos naudoti skrydžio metu, priklauso nuo oro linijų taisyklių.

Keliaujant Europos avialinijomis su išoriniu maitinimo bloku (power bank), svarbu žinoti kelias taisykles. Jį galima vežti tik rankiniame bagaže, o ne registruotame, nes tai susiję su saugumu. Dažniausiai leidžiama talpa siekia iki 100 Wh, tačiau kai kurios avialinijos leidžia ir iki 160 Wh, jei gaunamas jų sutikimas.

Paprastai vienam keleiviui leidžiama turėti ne daugiau kaip du maitinimo blokus, bet tai priklauso nuo konkrečios bendrovės politikos. Be to, įrenginys turi būti apsaugotas nuo trumpojo jungimo, pavyzdžiui, laikomas originalioje pakuotėje arba su užklijuotais kontaktais. Kad išvengtum nesklandumų, prieš kelionę verta pasitikrinti pasirinktos avialinijos reikalavimus, nes jie gali šiek tiek skirtis.