Staigmena vairuotojams – skaitmeninis pažymėjimas ir dar daug pakeitimų visoje ES

Suprasti akimirksniu
Eismas Vilniaus mieste. Julius Kalinskas (ELTA)

ES suvienodina taisykles visiems vairuotojams

Europos Parlamentas ir ES Taryba susitarė dėl vairuotojų pažymėjimų direktyvos atnaujinimo, kuris iš esmės pakeis vairavimo taisykles visoje Sąjungoje. Vienas svarbiausių pokyčių – skaitmeninis vairuotojo pažymėjimas, kuris taps pagrindiniu dokumentu ir bus įtrauktas į Europos skaitmeninę tapatybės piniginę. O štai pokyčiai nuo šių metų įsigaliojo ir Lietuvos vairuotojams, todėl šie raginami atkreipti dėmesį ne tik į degalinių švieslentėse gerokai šoktelėjusias kainas.

Tikimasi, kad ES priimtas sprendimas dėl taisyklių suvienodinimo palengvins pažymėjimų išdavimą ir patikrą bei sumažins biurokratiją. Nepaisant skaitmenizacijos, vairuotojai galės prašyti ir fizinio pažymėjimo, o dokumentų galiojimo trukmė bus prailginta – galios 15 metų automobilių ir motociklų vairuotojams, 5 metai sunkvežimių bei autobusų vairuotojams[1].

Siekiant didesnio saugumo keliuose, bus suvienodinti ir medicininiai vairuotojų patikrinimai. Nuo šiol visose ES šalyse prieš išduodant pirmąjį vairuotojo pažymėjimą reikės atlikti medicininę apžiūrą arba pateikti savarankišką sveikatos įsivertinimą.

Naujovės palies ir „klevus“ – už KET pažeidimus – griežtesnės bausmės

Taip pat įvedamas ir privalomas dvejų metų bandomasis laikotarpis naujiems vairuotojams, per kurį už pažeidimus, tokius kaip vairavimas apsvaigus nuo alkoholio ar narkotikų, grės griežtesnės sankcijos. ES šalys taip pat skatinamos įvesti visišką alkoholio netoleravimo politiką vairuotojams.

Trūkstant profesionalių vairuotojų, naujoji direktyva leis 17-mečiams įgyti sunkvežimio vairuotojo pažymėjimą, tačiau jie galės vairuoti tik lydimi patyrusio vairuotojo. Toks modelis galios ir lengvųjų automobilių vairuotojams.

Be to, sumažės minimalaus amžiaus ribos: C kategorijos (sunkvežimiai) vairuotojams – nuo 21 iki 18 metų, D kategorijos (autobusai) vairuotojams – nuo 24 iki 21 metų, jei jie turės profesinės kompetencijos pažymėjimą. Šios priemonės turėtų padėti spręsti vairuotojų trūkumo problemą logistikos sektoriuje.

Šis susitarimas yra dalis ES kelių saugumo strategijos, kurios tikslas – iki 2030 m. perpus sumažinti eismo įvykių aukų skaičių, o iki 2050 m. pasiekti „Viziją nulį“ – visiškai išvengti žūčių keliuose. 2023 m. ES keliuose žuvo daugiau nei 20 tūkst. žmonių, o naujomis priemonėmis siekiama šį skaičių mažinti.

Direktyva dar turi būti oficialiai patvirtinta ES institucijose, o valstybės narės turės ketverius metus pokyčiams įgyvendinti.

ES nustato bendras taisykles vairuotojams. Žygimantas Gedvila (ELTA)

Nuo šių metų pradžios įsigaliojo šūsnis pokyčių Lietuvos vairuotojams

Nuo sausio 1-osios įsigaliojo svarbių pokyčių – vairuotojo pažymėjimai tiesiogiai susiejami su sveikatos pažyma. Tai reiškia, kad jei medicininė pažyma nebegalios, automatiškai bus sustabdytas ir vairuotojo pažymėjimo galiojimas. Tačiau teisė vairuoti nebus panaikinta – užteks pasitikrinti sveikatą, o duomenys bus perduoti „Regitrai“ per e. sveikatą[2].

Kaip skelbiama, vairuotojai iki 65 metų sveikatą turės tikrintis kas 10 metų, 66–79 metų – kas 5 metus, o vyresni nei 80 metų – kas 2 metus. Be to, už vairavimą su negaliojančiu pažymėjimu grės 30–50 eurų bauda.

Taip pat griežtinamos ir Kelių eismo taisyklės (KET). Nuo šiol lenkiant ar apvažiuojant dviratininkus, paspirtukininkus ir pėsčiuosius reikės laikytis bent 1 metro atstumo važiuojant iki 50 km/h ir ne mažiau kaip 1,5 metro – viršijus šį greitį.

Griežčiau reguliuojamas ir transporto priemonių statymas: nebegalima palikti automobilių intensyvaus eismo keliuose, jei greitis didesnis nei 50 km/h, išskyrus specialiai pažymėtas vietas. Taip pat draudžiama daugiabučių kiemuose statyti sunkvežimius ir jų priekabas, jei jų masė viršija 3,5 tonos.

Be to, keičiasi eismo organizavimo tvarka – atsirado naujų išimčių, kada leidžiama kirsti ištisinę liniją, jei kelyje yra neišvengiama kliūtis.

Taip pat į KET įtraukti nauji kelio ženklai: „Mažos taršos zona“ žymės vietas, kur ribojamas taršių automobilių eismas, o atnaujinti ženklai su fotokameromis tiksliau informuos vairuotojus apie automatinius pažeidimų fiksavimo įrenginius.