Suprasti akimirksniu
  • Niujorko bažnyčioje – paroda, kurioje Dievas tapatinamas su lytį pakeitusiu asmeniu
  • Liberali Niujorko bažnyčia šokiruoja ne pirmą kartą
  • Europos Parlamente demonstruota paroda, kur Jėzus pavaizduotas homoseksualų draugijoje
  • Diskusijos dėl religinių figūrų dažnai balansuoja ties nepagarbumo ir įžeidimo riba
Šaltiniai
Religija
Religija vis dažniau painiojama su lyčių ideologija. Karlo Fredricksono/Unsplash nuotrauka

Niujorko bažnyčioje – paroda, kurioje Dievas tapatinamas su lytį pakeitusiu asmeniu

Viena Niujorko arkivyskupija pastarosiomis dienomis atsidūrė pasaulinės žiniasklaidos dėmesio centre. To priežastis – bažnyčioje demonstruojama paroda, kurios kūriniuose Dievas vaizduojamas kaip translytis asmuo. Šiuo metu jau neveikanti paroda, pavadinta – „Dievas yra translytis“ – buvo demonstruojama nepaisant parapijiečių kritikos, visiškai šalia altoriaus. 

Dėl kilusio pasipiktinimo ir vietos bendruomenės tikinčiųjų raginimų, Manheteno Pauliaus apaštalo bažnyčioje, kurioje ir buvo eksponuojama ši kvestionuojama meno paroda, šiuo metu net yra pradėtas vidinis tyrimas dėl bažnyčios vadovybės sprendimų[1]

Pasak parodos autorės, menininkė Adah Unachukwu, savo darbu ji siekė „lytinę tapatybę susieti su religija“, o tai pasirinkta padaryti pasitelkiant trijų paveikslų istoriją, kuria vaizduojama homoseksualaus žmogaus dvasinė kelionė.

Trijų dalių paveikslų paroda sukurta siekiant atkreipti dėmesį į skirtingus ir žmogui aktualius gyvenimo aspektus. Pirmasis paveikslas pavadintas „Auka“, atkreipia dėmesį į būtinybę atsikratyti senojo gyvenimo ir asmenybės, kad galėtum susitelkti į savo dvasinius poreikius. 

„Tapatybės“ vardu pavadintas paveikslas kvestionuoja tai, kas yra šventumas, kaip atrodo Dievas ir tai, ar šie dalykai gali būti apjungti. Tuo tarpu Paveikslas „Bendrystė“ atspindi tai, kas vyksta tuomet, kai Dievas ir žmogus stoja į akistatą.

Liberali Niujorko bažnyčia šokiruoja ne pirmą kartą

Ši itin liberalias pažiūras atvirai reiškianti Manheteno Pauliaus apaštalo bažnyčia dėmesio centre dėl palaikymo LGBTQ+ bendruomenei atsiduria ne pirmą kartą.

Net savo misijos pareiškime bažnyčia deklaruoja, kad į savo bendruomenę priima visus asmenis, dažnai rengia programas jaunimui, LGBTQ+ asmenims bei tiems, kurie jau ilgus metus ieško ramybės ar užuovėjos.

Praėjusiais metais bažnyčia savo feisbuko paskyroje net dalijosi informacija apie Tarptautinę translyčių asmenų matomumo dieną ir teigė, kad netrukus ketina surengti daugiau renginių, kuriuose vyks diskusijos apie translytiškumą.

Atsižvelgiant į paskutinį bažnyčios išsišokimą, pačių parapijiečių nuomonės dėl visiškai šalia altoriaus demonstruotos kvestionuotinos parodos išsiskyrė.

Kai kurie žmonės atvirai piktinosi tuo, kad bažnyčia pasiduoda liberalų ideologijai ir teigė esantys nusivylę bei įskaudinti[2]

„Atrodo, kad jie bando primesti savo darbotvarkę kitiems“, – sakė vienas parapijietis, bendravęs su žiniasklaida.

Kiti pastebėjo, kad net bažnyčios kunigas vengė kalbėti parodos ir pačių parodoje rodytų meno kūrinių tema, jis tiesiog siekė kuo greičiau šią istoriją užmiršti.

Dalis niujorkiečių ir šios parapijos narių vis dėlto palankiai įvertino tai, kad bažnyčia progresyviai žvelgia į šių dienų aktualijas ir tampa vienodai atvira visiems. 

Viena Niujorko gyventoja, 80 metų Cherri Gosh vietos žiniasklaidai sakė, kad jai visiškai patinka tai, kad ši bažnyčia visada garsėjo savo atvirumu.

„Nesuprantu meno, bet ši bažnyčia yra labai liberali, todėl ją tikrai myliu. Jie tikrai yra būtent dabartyje, kai kitos bažnyčios to nedaro“, – sakė niujorkietė.

Nors oficialiai Romos Katalikų Bažnyčia pasisako dėl lytiškumo ideologijos diskurso, ji palieka galimybę kiekvienai parapijai turėti savo nuomonę apie transseksualų ir kitų panašių grupių bendruomenes[3].

Pati Katalikų Bažnyčia toliau laikosi tradicinės pozicijos su lytimi ir lytiškumu susijusiais klausimais, įskaitant ir translyčių teises. Bažnyčia žmogaus lytiškumą laiko Dievo dovana ir laikosi įsitikinimo, kad lytį lemia biologinė lytis gimimo metu.

Be to, pagal katalikų mokymą lytinė tapatybė turi atitikti biologinę lytį, o bet kokie bandymai keisti ar pereiti į kitą lytį yra laikomi prieštaraujančiais Dievo planui.

Viešosios politikos ir translyčių teisių srityje Katalikų Bažnyčia linkusi teikti pirmenybę religijos laisvės apsaugai ir tradicinių vertybių išsaugojimui.

Ji dažnai reiškia susirūpinimą dėl galimų konfliktų tarp translyčių teisių pripažinimo ir religinių laisvių, ypač tokiose srityse kaip švietimas, sveikatos priežiūra ir užimtumas.

Europos Parlamente demonstruota paroda, kur Jėzus pavaizduotas homoseksualų draugijoje

O religijos ir politikos painiojimo skandalas neseniai sukrėtė ir Senąjį žemyną. Europos Parlamente (EP) buvo pristatyta meninės fotografijos paroda, kur nuotraukose Jėzus vaizduojamas apsuptas homoseksualių vyrų arba autorės žodžiais –„sadomazochistiniais Jėzaus mokiniais“.

Viena iš parodos kuratorių ir aktyviausių rėmėjų, švedų europarlamentarė Malin Bjork, per parodos atidarymą sakė, kad šis menas tik įrodo, jog „per pastaruosius 25 metus mūsų visuomenės itin pasikeitė LGBTQ+ bendruomenės teisių atžvilgiu“.

Tiek parodą remianti švedų parlamentarė M. Bjork, tiek ir parodos autorė, fotografė Elisabeth Olson teigia, kad ši iniciatyva yra skiriama švęsti LGBTQ+ bendruomenės įtraukties ir teisių išplėtimą.

Tačiau tokia „švente“ EP džiaugėsi tikrai ne visi. Meną aršiai kritikavo Ispanijos dešiniojo sparno „Vox“, Italijos „Lega Nord“ partijos nariai, o Italijos vicepremjeras Matteo Salvini taip pat išpeikė EP pristatytą meną, pavadindamas jį „nepagarbiu“ ir „vulgariu“.

Translyčių temos plėtojimas bažnyčioje žeidžia dalį tikinčiųjų. Akira Hojo/Unsplash nuotrauka
Translyčių temos plėtojimas bažnyčioje žeidžia dalį tikinčiųjų. Akira Hojo/Unsplash nuotrauka

Diskusijos dėl religinių figūrų dažnai balansuoja ties nepagarbumo ir įžeidimo riba

Ar Jėzus buvo transseksualas? Tai yra klausimas, kurį dažnai mėgsta pateikti translyčių bendruomenės nariai ar juos palaikantieji, siekdami sukurti poliarizuoti galinčią diskusiją.

Nors dalis tikinčiųjų ar net nereligingų asmenų į tokias kalbas dažnai žvelgia su pasipiktinimu ar griežtu nepritarimu, iš tiesų net pats Kenterberio arkivyskupas Justinas Welby yra sakęs, kad Dievas yra tarsi neutralus lyties atžvilgiu: „Dievas nėra nei vyras, nei moteris. Dievas nėra apibrėžiamas“[4].

Dalis dvasininkų net pažymi, kad tikintys asmenys yra linkę teigti, kad tai, kaip žmogus mato Dievą, priklauso nuo to, koks jis pats yra. Netikintys Dievą mato kaip įsivaizduojamą būtybę, nors kai kurie tikintieji gali regėti viską galinčią dievybę arba tiesiog žmogų, tokį, koks esame kiekvienas iš mūsų. Dėl to tarsi savaime suprantama, kad translytis ar LGBTQ+ bendruomenei priklausantis asmuo Dievą matys kitaip.

Nors didelę dalį tikinčiųjų dabartinis liberaliosios politikos ir religijos painiojimas trikdo ir žeidžia, tam tikrų ribų išbandymas buvo pastebimas visais laikais. Dalis dabartinių tikinčiųjų tikriausiai būtų itin pasibaisėję autoriaus Jameso Kirko 1976 m. parašya poema, sukėlusia tikrą skandalą.

Poema buvo sukurta iš romėnų perspektyvos, o joje vaizduojama, kaip homoseksualus Jėzus užsiima seksu su sargybiniais, mokiniais ir net Poncijaus Pilotu. Tuomet poemą spausdinti išdrįsusi leidykla net buvo paduota į teismą dėl piktžodžiavimo, tačiau galiausiai įrodė, kad niekam nenusikalto.