Planuojama atkurti didžiausią pasaulyje lėktuvą

Suprasti akimirksniu
Antanov An–225
Sunaikintas lėktuvas kažkada bus atstatytas. Arturo Voznenko/Unsplash nuotrauka

Antanov An–225 sudegė po Rusijos oro atakos

Rusijai pradėjus negailestingą karinę agresiją prieš Ukrainą, nukentėjo ne tik daugybė žmonių, bet ir pastatų bei svarbių daiktų ar išradimų. Vienas iš jų – ir legendinis didžiausias bei galingiausias pasaulyje krovininis lėktuvas[1]. Tačiau dabar pranešama, jog pažadai kada nors atkurti sparnuotąją legendą pamažu virsta realybe.

Įspūdingo dydžio lėktuvas buvo suprojektuotas dar devintajame dešimtmetyje, Sovietų Sąjungoje. Pirmąjį skrydį An–225 atliko 1988 metais, o po Sovietų Sąjungos griūties jis tapo Ukrainos nuosavybe.

Šis lėktuvas laikomas sunkiausiu ir didžiausios keliamosios galios lėktuvu, kuris atlikdavo reguliarius skrydžius.

An–225 rekordas nėra pagerintas iki šiol, nors nuo pirmojo lėktuvo skrydžio praėjo jau 34 metai. Jis buvo maždaug dvigubai didesnis už „Boeing 747“ lėktuvą ir galėjo gabenti net 250 tonų sveriantį krovinį[2]. Sparnuotas galiūnas netgi turėjo pravardę „Mriya“, ukrainiečių kalba reiškiančią „Svajonė“.

Tiesa, prieš lėktuvo sunaikinimą jis kurį laiką neskraidė. 18 mėnesių jis buvo atnaujinamas, nes buvo montuojama nauja galios valdymo sistema. Būtent todėl, kad An–225 antpuolio metu dar nebuvo pilnai surinktas ir pasiruošęs skrydžiams, jis nespėjo pakilti į orą, kai buvo pranešta apie Rusijos karinius veiksmus.

Tad po Rusijos oro atakos šis svarbus lėktuvas sudegė Antonovo oro uosto angare, įsikūrusiame Hostomelyje, Kijevo priemiestyje. Apie jo sunaikinimą buvo pranešta 2022 metų vasario 27 dieną, kai Ukrainos užsienio reikalų ministras Dmytro Kuleba Tviteryje parašė, kad „Rusija galbūt sunaikino mūsų „Mriya“, bet jie niekada nesugebės sugriauti mūsų svajonės apie stiprią, laisvą ir demokratinę Europos valstybę“[3].

Iš pradžių atrodė, kad skraidančios legendos atkūrimas bus neįmanomas

Po lėktuvo sunaikinimo „Antonov“ kompanija tikino negalinti patikrinti lėktuvo būklės ir įvertinti, ar dar įmanoma jį prikelti naujam gyvenimui. O vėliau vietoje apsilankę žurnalistai rašė, kad An-225 nosis veikiausiai gavo tiesioginį smūgį, nes buvo visiškai sunaikinta. „CNN“ žurnalistas Vasco Cotovio, aiškindamas, jog remonto galimybė yra menkai tikėtina, rašė[4]:

„Buvo padaryta didelė žala sparnams ir kai kurioms variklių dalims. Uodegos galinė dalis išvengė bet kokių didelių smūgių ir turi kelias skyles, atsiradusias dėl skeveldrų ir kulkų.“
Antanov An–225 sunaikinimas
Lėktuvo sunaikinimas nepalaužė ukrainiečių ryžto. Tviterio įrašo nuotrauka

Tačiau dabar „Antonov“ kompanija pranešė, jog jau prasidėjo atstatymo darbai. Ji jau turi 30% komponentų, reikalingų sukurti naują lėktuvą[5].

Tiesa, kiek tokie planai kainuos, kol kas lieka neaišku. Seniau bendrovė buvo įvertinusi, kad legendinio lėktuvo remonto išlaidos gali atsieiti daugiau nei 500 mln. eurų. O Ukrainos gynybos įmonė „Ukroboronprom“ buvo pareiškusi, jog atkūrimas gali siekti daugiau nei 3 mlrd. ir užtruks mažiausiai penkerius metus.

Prie lėktuvo projekto dirba ne tik Ukraina

Pasirodo, jog didžiausio pasaulyje lėktuvo atkūrimas tapo svarbus ne tik pačiai Ukrainai. „Antonov“ kompanija teigia, jog „„Mriya“ atkūrimo procesas laikomas tarptautiniu projektu, kuriame dalyvauja įvairių pasaulio šalių aviacijos įmonės.“. Be to, šiuo metu aktyviai svarstoma kaip pritraukti finansavimą ir peržiūrimi jau gautų prie projekto pasirengusių prisijungti organizacijų pasiūlymai.

Nors po Antonovo oro uosto mūšio An-225 atrodė nebepataisomas, tačiau išliko kai kurių dalių, kurios nebuvo sugadintos. Tad naujojo lėktuvo atstatymo planai dėliojami taip, jog būtų atliktas ekspertinis likusių dalių vertinimas ir nuspręsta, kaip projektuoti darbus.

„Antonov“ kompanija taip pat aiškina, jog tikrieji statybos darbai bus pradėti „iš karto po Ukrainos pergalės“. Tad kol kas lieka neaišku, kiek dar teks laukti, kol galingasis lėktuvas ir vėl pakils į orą. Tačiau tikinama, jog naujasis „Mriya“ taps visų Ukrainos lakūnų, kritusių per konfliktą su Rusija, pagerbimo simboliu.