- Paryžiaus mados savaitėje – lipnios juostos „aksesuaras“
- Kūrėjų, pasitelkiančių namų apyvokos daiktus juvelyrikai – ne vienas
- „Balenciaga“ siūlo pasipuošti odiniu „šiukšlių maišu“ ar „Crocs“ smailianosiais
- „Balenciaga“ – viena unikaliausių rinkodaros strategijų
Paryžiaus mados savaitėje – lipnios juostos „aksesuaras“
Nemaža dalis pasauliečių iki šiol reiškia nuostabą: ar 4400 JAV dolerių kainuojanti „Balenciaga“ juostinė apyrankė yra laikoma papuošalu?
Kovo 3 d. debiutavusioje „Balenciaga“ 2024/25 m. rudens/žiemos kolekcijoje šis prekės ženklas sukūrė iki šiol bene labiausiai aptarinėtą papuošalą. Mat apyrankė buvo sukurta taip, jog primintų permatomos juostos „Scotch“ ritinėlį, ant kurio užrašytas „Balenciaga“ logotipas ir „klijai“[1].
Neįtikėtinas „Balenciaga“ kūrybos vadovas Demna Gvasalia, kaip žinia, jau seniai eksperimentuoja su kasdienių daiktų pavertimu prabangos prekėmis ir taip meta iššūkį tam, ką laikome mada. Tačiau kaipgi jo destruktyvi vizija persikelia į juvelyrikos pasaulį?
Ši „Balenciaga“ lipni juosta apibrėžiama kaip „apyrankė“, žaidžiant ne tik su pakavimo medžiagų kaip aksesuarų sąvoka, bet ir iš naujo apibrėžiant bei perkeičiant patį papuošalo apibrėžimą. Visgi, papuošalai egzistuoja kaip universali puošybos forma. Be to, dažniausiai jie gaminami iš vertingų metalų, tokių kaip auksas, platina bei sidabras, kartais pastaruosius puošiant retais brangakmeniais.
Kitaip nei kituose, „Balenciaga“ juostos „apyrankėje“ nėra nei brangiųjų metalų, nei brangakmenių. Priešingai, regis, ji pagaminta iš dervos – polimero, kuris iš pradžių buvo sukurtas kaip gamybinė medžiaga, bet išpopuliarėjo mene ir juvelyrikoje, ypač septintajame dešimtmetyje, kaip reakcija į brangumą.
Kūrėjų, pasitelkiančių namų apyvokos daiktus juvelyrikai – ne vienas
Ar „Balenciaga“ apyrankė yra šio naratyvo tęsinys, judantis į priekį, kvestionuojant juvelyriką ir metant iššūkį status quo? Ar Gvasalia iš naujo apibrėžia prabangios juvelyrikos sąvoką? Ar ją vis tik pigina?
Galima teigti, jog juvelyrai jau šimtmečius iš paprastų medžiagų, tokių kaip kaulas, medis ar akmuo, lipdo brangius daiktus – papuošalus, vertinamus ne dėl jų vertės, o dėl kūrybingo meistriškumo. Iš tiesų, Gvasalia nėra vienintelis dizaineris, pastaruoju metu namų apyvokos daiktus paverčiantis juvelyriniais dirbiniais.
Užtenka, tarkime, pažvelgti į kylantį juvelyrikos dizainerį Louie Cresswellą, kuris savo juvelyrikos prekės ženklu „Ouie“ permąsto funkcinių daiktų, pavyzdžiui, sagų bei raktų pakabukų kilpų, estetiką. O kur dar Singapūre gyvenanti Nadine Ghosn, kuri savo „YOUtensils“ linijoje kuklią šakutę, šaukštą ir vienkartinį šiaudelį paverčia brangakmeniu.
Vis dėlto, kitoje barikadų pusėje atsiranda teigiančių, esą „Balenciaga“ juostinė apyrankė tėra prekės ženklo bandymas skurdą paversti estetika. Kad ir koks būtų priešybių sutarimas, tokie dizainai gali sukelti emocijas, paskatinti pokalbius ir diskusijas tarp juvelyrikos entuziastų bei mados gerbėjų.
„Balenciaga“ siūlo pasipuošti odiniu „šiukšlių maišu“ ar „Crocs“ smailianosiais
„Balenciaga“ galimai yra socialinis eksperimentas. Vis dėlto, juostinė apyrankė pripažįstama kaip itin įdomi, kadangi tai pirmas „Balenciaga“ gaminys, kuris nuo 2022 m., kai prabangus prekės ženklas grįžo „į formą“ ir perplaukė nesutarimų bangą, sulaukė tiek dėmesio[2].
Prieš tai, kai „Balenciaga“ žengė žingsnį atgal po 2021 m. prieštaringai vertinamos kampanijos, prabangos prekės ženklas užvaldė internetą su sensacingais produktais, sukėlusiais nemenką šoką: nuo odinio „šiukšlių maišo“ iki „Crocs“ smailianosių – „Balenciaga“ pasirodė esanti pasirengusi bet kam, įprastai atrodantį daiktą iškeliant ant pjedestalo kaip prabangos objektą.
Juostinė apyrankė, šiuo atveju, nėra unikali idėja „Balenciaga“ leksikone. Mat prekės ženklas ne tik apvyniojo Kim Kardashian geltona logotipo juostele per vieną iš savo mados šou, bet ir jau kelerius metus pardavinėja gobtuvus su juostos motyvu. Tiesą sakant, galima teigti, jog dauguma „Balenciaga“ drabužių – tai marškinėlių kalnai, susiūti į vieną suknelę, ar marginti gobtuvai, kurie kvestionuoja nusistovėjusias mados normas, pastaruosius kuriant remiantis šokiravimo kalba[3].
„Balenciaga“ – viena unikaliausių rinkodaros strategijų
Aukščiausios klasės mados prekių ženklai garsėja tuo, kad sugalvoja unikaliausias idėjas savo gaminiams. Visgi, žmonės šnabždasi, esą nėra rinkodaros strategijos, kuri pranoktų šios prekės ženklo įvaizdį.
Anksčiau „Balenciaga“ pardavė odinį maišelį, kuris atrodė taip, kaip pilnas šiukšlių maišas už 1790 JAV dolerių, o Kim Kardashian įkvėpta rankinė, apvyniota ryškiai geltona ir juoda juosta atsiėjo 3100 JAV dolerių. Ne ką mažiau dėmesio sulaukė ir „pasenusios“ išvaizdos sportbačiai bei kiti, švelniai tariant, neįprasti kūriniai.
Kaip ten bebūtų, prekės ženklą vis dar persekioja tamsus šleifas, primenantis su šia prieštaringai vertinama kampanija susijusius skandalus.
Pavyzdžiui, daugelis iki šių dienų mena šventinę kampaniją, kurioje vaikai laikė meškiukus, apsirengę vergiško stiliaus drabužiais, tąsyk prabylant apie vaikų išnaudojimą. Vėliau prekės ženklas atsiprašė, atšaukė kampaniją ir ėmėsi teisinių veiksmų prieš asmenis, atsakingus už gamybą. Be to, nors kalbama, esą „Balenciaga“ pristabdė savo veiklą socialinėje žiniasklaidoje reaguodama į Rusijos ir Ukrainos konfliktą, kritikai tvirtino, jog tai – dar viena rinkodaros taktika, o ne palaikymo išraiška.