Suprasti akimirksniu
  • Liofilizuoti šaltibarščiai – inovatyvus sprendimas kelionėms ir išvykoms
  • Liofilizacija – technologija, išsauganti šaltibarščių maistinę vertę ir suteikianti patogią formą kelionėms ar siunčian paštu
  • Ateities planuose – liofilizuoti lietuviški patiekalai visiems metų laikams
Šaltiniai
Liofilizuoti šaltibarščiai
Panevėžio mokiniai sugalvojo liofilizuotų šaltibarščių rinkinį. „Frostiq“ socialinių tinklų nuotrauka

Liofilizuoti šaltibarščiai – inovatyvus sprendimas kelionėms ir išvykoms

Kol vieni moksleiviai kantriai kremta mokslus mokykloje ir dar gerai nežino, kuo norėtų užsiimti ateityje, Lietuvoje taip pat yra įvairias įdomias idėjas įgyvendinančių bei savo verslą pradedančių paauglių. Štai Panevėžio moksleiviai sugalvojo neįprastą, tačiau labai patogų šaltibarščių variantą – liofilizuotus šaltibarščius. Jiems tai pavyko įgyvendinti dalyvaujant netradiciniame verslumo renginyje.

Šiais metais net 20 įvairių mokyklų mokinių komandos pasinaudojo galimybe susiburti ir išbandyti jėgas netradiciniame finansinio raštingumo, verslumo bei ugdymo karjerai renginyje. Jie dalyvavo jau antrus metus Panevėžio švietimo centro robotikos centro „RoboLabas“ regiono mokinių jaunųjų bendrovių parodoje, kurioje jaunieji talentai pristatė savo vystomus produktus ir verslus.

Kad galėtų čia dalyvauti, mokiniai iš pradžių įkuria įmonę, kaupia pradinį kapitalą, planuoja bei analizuoja vartotojų poreikius. Jie taip pat kuria savo produktą ar paslaugą ir tai parduoda, drauge vykdydami rinkodaros kampaniją. O po intensyvaus mokymosi proceso galiausiai įmonę uždaro, įgavę daug verslumo žinių, kurias galės panaudoti ateities sumanymams.

Šioje parodoje pasirodė ir Panevėžio „Minties“ gimnazijos mokinių įkurta bendrovė „Frostiq“. Už savo idėją užšaldyti šaltibarščius ir juos paversti patogiu suvenyru bei iškylos rinkiniu, Panevėžio mokiniai laimėjo komisijos simpatijas ir gavo kelialapį į Nacionalinę mokomųjų mokinių bendrovių eXpo mugę Vilniuje, kur dalyvavo beveik 60 stipriausių mokomųjų įmonių iš visos Lietuvos.

Tiesa, čia panevėžiečiams nepavyko iškovoti pirmosios vietos, tačiau jų neįprasti šaltibarščiai sulaukė daug dėmesio tiek parodose, tiek vėliau. O projektą kuravusi gimnazistų ekonomikos ir verslumo mokytoja Rita Tėvainienė tikino, kad mokinių idėja – puikus būdas reprezentuoti Lietuvą[1]:

„Svarbiausia, kad mokinių projektas pavyko! Turime savo išskirtinį produktą – kosminius šaltibarščius. Dabar tikro lietuvio vasaros iškilos rinkinį galime nusiųsti į bet kurį pasaulio kraštą ir supažindinti su lietuviško identiteto dalimi. Šaltibarščiai šiemet nominuoti pasaulyje šalta sriuba Nr. 1. Mūsų komandos šaltibarščiai gali būti ir puikus Lietuvą reprezentuojantis suvenyras.“

Liofilizacija – technologija, išsauganti šaltibarščių maistinę vertę ir suteikianti patogią formą kelionėms ar siunčian paštu

Šaltibarščiai telpa į mažą dėžutę, kurią paprasta pasiimti į kelionę ar siųsti paštu. „Frostiq“ socialinių tinklų nuotrauka
Šaltibarščiai telpa į mažą dėžutę, kurią paprasta pasiimti į kelionę ar siųsti paštu. „Frostiq“ socialinių tinklų nuotrauka

Liofilizacija, t. y. džiovinimas šaltyje, yra vienas pažangiausių konservavimo būdų. Tai gan nauja technologija, pagal kurią produktas yra tinkamai paruošiamas, tuomet keliauja į šaldiklį, kuriame virsta į ledą, o po to yra dedamas į liofilizatorių. Specialus aparatas vakuumo pagalba ištraukia visą ledu virtusį vandenį iš maisto produkto, o pats liofilizuotas produktas išlaiko net 97 proc. savo maistinės vertės ir sandariose pakuotės kambario temperatūroje gali būti laikomi metų metus.

Įprastai šaltibarščiai neatrodo kaip itin patogus maistas, kurį galima pasiimti keliaujant į žygius ar siunčiant lauktuves užsienyje gyvenantiems artimiesiems ir draugams. Tačiau liofilizuoti šaltibarščiai tampa patogiu patiekalu kelionių metu, nes greitai negenda, neužima daug vietos, mažai sveria ir nereikia bijoti dėl išsipilsiančių skysčių ar greitai gendančių ingredientų.

Juk Panevėžio moksleivių sugalvotas šaltibarščių rinkinys yra daugmaž paprastos knygos dydžio, o skysčių jame apskritai nėra.

Užsimanius pagaliau paragauti neįprastų šaltibarščių, užtenka su savimi turėti vandens ir patiekalas greitai tampa valgomu. Rinkinyje, atskirame įpakavime, netgi yra liofilizuotų bulvių, todėl kiekvienas šaltibarščių mėgėjas gali džiaugtis pilnu patiekalu, kuriame nieko netrūksta.

Patiems mokiniams tokia idėja kilo dar ir todėl, jog užsimanius pasigaminti šaltibarščius yra sunku rasti reikalingų produktų būnant užsienyje. Mokomosios bendrovės prezidentė Selina Zdanavičiūtė sakė[2]:

„Norėjome sukurti produktą, kuris primintų Lietuvą, leistų susipažinti su Lietuvos kultūra. Dabar mūsų „Tikro lietuvio vasaros iškylos rinkinį” galima nuvežti į bet kurį pasaulio kraštą!“
Šaltibarščių paruošimui tereikia vandens. „Frostiq“ socialinių tinklų nuotrauka
Šaltibarščių paruošimui tereikia vandens. „Frostiq“ socialinių tinklų nuotrauka

Neįprastą moksleivių idėją padėjo realizuoti Panevėžyje įsikūrusi viena didžiausių pasaulyje liofilizavimo įmonių „Super Garden“. Ji ne tik suteikė patalpas bei reikalingą įrangą, bet ir paskyrė mentorių Aldą Gudzinevičių.

Ateities planuose – liofilizuoti lietuviški patiekalai visiems metų laikams

Šiuo nauju moksleivių išradimu jau spėjo pasidžiaugti menininkas, fotografas, legendinės grupės „Fojė” būgnininkas Algis Kriščiūnas. Savo asmeninėje Feisbuko paskyroje menininkas linksmai rašė, kad už tokią idėją moksleiviams turėtų būti skiriama lietuviška Nobelio premija[3].

Algis Kriščiūnas išgyrė Panevėžio moksleivių išradimą. Socialinių tinklų nuotrauka
Algis Kriščiūnas išgyrė Panevėžio moksleivių išradimą. Socialinių tinklų nuotrauka

Liofilizuotų šaltibaršių sėkmę taip pat įrodo faktas, kad visi pradiniame etape pagaminti 80 rinkinių buvo sėkmingai parduoti. Be to, originalių idėjų turintis Panevėžio jaunimas nesiruošia sustoti ir jau turi naujų sumanymų.

„Frostiq“ tiekimo grandinės vadovė Rugilė Palionytė teigė, jog ateityje sieks išplėsti tiek prekybos vietų tinklą, tiek ir siūlomų produktų spektrą, į jį įtraukdami kitus lietuviškus patiekalus:

„Norėtųsi išplėsti savo produkciją į oro uostų „Duty Free“ parduotuves bei informacinius turizmo centrus. Taip pat ateityje norime sukurti visų sezonų patiekalų rinkinius: pavasario, vasaros, rudens ir žiemos. Gal patobulinsime ir dabartinį produktą, nes gavome įžvalgių pasiūlymų, pavyzdžiui, šaltibarščių ruošimą specialioje pakuotėje be papildomų indų. Ši veikla suteikė nuostabių patirčių, kurios privertė mus išmokti daug dalykų apie verslą.“