- Mokesčiai už vietos pasirinkimą ir bagažą oro linijoms atneša milijardus
- Oro linijos teigia, kad prioritetas – prieinama kaina
- JAV vis daugiau dėmesio skiriama oro bendrovių piktnaudžiavimui
- Už papildomus mokesčius Europos oro linijų bendrovės sulaukė baudos
Mokesčiai už vietos pasirinkimą ir bagažą oro linijoms atneša milijardus
Šią savaitę paskelbtoje JAV Senato pakomitečio ataskaitoje teigiama, kad oro transporto bendrovės milijardus dolerių uždirbo vien iš vadinamųjų „paslėptų mokesčių“, taikomų už vietos pasirinkimą ar rankinio bagažo gabenimą orlaivio salone.
Ataskaitoje teigiama, kad kai kurios oro transporto bendrovės net mokėjo darbuotojams pinigines premijas už tai, kad šie identifikuotų klientus, bandančius išvengti mokesčių už rankinį bagažą. Nuo 2018 iki 2023 m., penkios JAV oro linijų bendrovės iš tokių užslėptų mokesčių uždirbo daugiau kaip 12 mlrd. dolerių[1].
Senato Nuolatinio tyrimų pakomitečio ataskaitoje teigiama, kad 2023 m. „United Airlines“ už papildomą, erdvesnę vietą prašė 319 JAV dolerių, „Spirit Airlines“ už tą pačią paslaugą prašė 299, „Delta Air Lines“ – 264,„Frontier Airlines“ – 141, o „American Airlines“ – 140 JAV dolerius. Mokesčiai už galimybę pasirinkti sėdimąsias vietas taip pat tapo vis brangesni.
Ataskaitoje taip pat išsamiai aprašytos priemonės, kurių ėmėsi kai kurios bendrovės, siekdamos užtikrinti, kad keleiviai mokėtų už rankinį bagažą. Itin pigių skrydžių bendrovės „Frontier“ ir „Spirit“ 2022 ir 2023 m. išleido 26 mln. dolerių, kurie buvo skirti darbuotojams, kad jie stabdytų keleivius, kurie nesilaiko oro linijų bagažo taisyklių. Dėl to keleiviai turėjo sumokėti bagažo mokestį arba praleisti skrydį. Išaiškinta, kad „Frontier“ darbuotojai uždirbo iki 10 dolerių už kiekvieną papildomai apmokestinamą bagažą.
Oro linijos teigia, kad prioritetas – prieinama kaina
Oro linijų bendrovė „Frontier“, reaguodama į pakomitečio ataskaitą teigia, kad kai kurie paslėpti mokesčiai yra būdas padaryti keliones lėktuvu prieinamesnes kiekvienam
„Frontier“ kasdien dirba, kad padidintų vartotojų galimybes keliauti lėktuvu už prieinamą kainą ir užtikrintų, kad savo klientams teiktų geriausią įmanomą vertę. Mūsų atsietų paslaugų modelis demokratizavo keliones oru, suteikdamas galimybę keliauti lėktuvu milijonams asmenų, šeimų ir mažų įmonių, kurios kitu atveju nenorėtų arba negalėtų sau leisti keliauti“, – sakoma bendrovės pareiškime.
„Airlines for America“ paskelbė panašų pranešimą.
„Pakomitetis akivaizdžiai neįvertina to, kad šiandien kelionės oru yra demokratizuotos, todėl skristi gali visų pajamų lygių amerikiečiai. Šiandien dėl revoliucijos oro transporto srityje beveik devyniasdešimt procentų amerikiečių yra skridę lėktuvu. Taip yra todėl, kad amerikiečiai turi pasirinkimo teisę mokėti už paslaugas, kurių nori, ir atsisakyti tų, kurių nenori“, – teigiama pranešime.
Savo ruožtu oro linijų bendrovė „Spirit Airlines“ savo pareiškime nurodė, kad nesutinka su daugeliu ataskaitos teiginių ir „skaidriai informuoja apie savo produktus ir kainas, o oro uostų politika užtikrina, kad su keleiviais būtų elgiamasi sąžiningai ir vienodai“.
JAV vis daugiau dėmesio skiriama oro bendrovių piktnaudžiavimui
Pastaruoju metu JAV vis daugiau dėmesio skiriama oro bendrovių veiklai. Lapkričio pradžioje JAV Transporto departamentas paskelbė, kad pradės įgyvendinti naują taisyklę, pagal kurią oro transporto bendrovės privalės automatiškai grąžinti pinigus keleiviams už atšauktus arba smarkiai vėluojančius skrydžius. Įsigaliojus taisyklėms, oro vežėjai turės greitai grąžinti pinigus už atšauktus arba gerokai vėluojančius skrydžius, nereikalaudami, kad klientai patys pareikalautų šių pinigų grąžinimo.
Pagal naująsias taisykles taip pat reikalaujama, kad oro transporto bendrovės skaidriau informuotų apie papildomus mokesčius, pavyzdžiui, bagažo keitimo mokesčius, ir grąžintų pinigus už bagažą, kuris vėluoja ilgiau nei 12 valandų vietinių skrydžių atveju arba 15-30 valandų tarptautinių skrydžių atveju[2].
Taip pat oro transporto bendrovės privalės grąžinti mokesčius, sumokėtus už paslaugas, kurios klientui nepasiteisino, pavyzdžiui, už mokamą belaidį internetą, aukščiausios klasės sėdimąsias vietas ar pramogas skrydžio metu. Jei papildoma paslauga nesuteikiama, aviakompanija turi grąžinti klientui sumokėtus pinigus.
Be to, rugpjūčio mėnesį Transporto departamentas taip pat pasiūlė taisykles, pagal kurias būtų panaikintas mokestis už vietos pasirinkimą šeimoms, norinčioms sėdėti kartu. Šiuo metu dauguma JAV oro linijų bendrovių taiko mokestį už mažamečių vaikų sėdėjimą kartu su tėvais, todėl šeimai tenka rinktis: arba sėdėti atskirai, arba mokėti net 200 JAV dolerių papildomai, už keturių asmenų šeimą[3].
Už papildomus mokesčius Europos oro linijų bendrovės sulaukė baudos
Europoje taip pat vis griežčiau žiūrima į pigių oro bendrovių veiklą ir dažnai papildomai taikomus mokesčius. Pavasarį Ispanija skyrė daugiau nei 150 mln. eurų baudų keturioms pigių skrydžių oro linijoms, įskaitant „Ryanair“, „Easyjet“, „Volotea“ ir „Vueling“ dėl rankinio bagažo mokesčių taikymo keleiviams ir kitokios praktikos, kuri laikoma piktnaudžiavimu.
Vartotojų teisių ministerija skyrė baudas šioms oro linijoms už tai, kad jos verčia keleivius mokėti, jog jie galėtų pasirinkti vietas ir sėdėti prie savo vaikų ar kitų asmenų, kurie yra nuo jų priklausomi; taip pat už tai, kad jie nepriima grynųjų pinigų parduodami bilietus oro uostuose.
„Beveik šešerius metus vyko kova, kad valdžios institucijos imtųsi veiksmų dėl praktikos, pagal kurią oro linijos neteisėtai didina savo pelną, ir mums galiausiai pavyko“, – teigė vartotojų teisių asociacijos „Facua“ generalinis sekretorius Rubenas Sanchezas.
Bendra baudų suma viršija 150 mln. eurų. Kai kurios linijos buvo įpareigotos sumokėti daugiau, nei kitos. Airijos oro linijos „Ryanair“, kurios tapo pirmuoju vežėju, 2018 m. lapkritį pradėjusiu taikyti papildomus rankinio bagažo mokesčius, susilaukė didžiausios baudos, tačiau konkreti suma neatskleista. „Vueling“ buvo skirta antra didžiausia bauda, o „Easyjet“ ir „Volotea“ susilaukė mažesnių. Vežėjai nusprendė skųsti sprendimą jiems skirti baudas.
„Pramonė bando perteikti mintį, kad mažina kainas tiems, kurie nesiveža rankinio bagažo, tačiau tai netiesa, jie neteisėtai didina kainas ir kraunasi milijonus eurų iš žmonių, kurie vežasi nedidelį rankinį bagažą“, – pažymėjo R. Sanchezas.
„Ryanair“ pavasarį pranešė, kad per savo finansinius metus gavo trečdaliu daugiau grynojo pelno, nes didesnė paklausa ir bilietų kainos kompensavo augančias išlaidas degalams.