Amerikiečiams teks gerokai paploninti pinigines
Baltųjų rūmų vadovo Donaldo Trampo (Donald Trump) ir jo administracijos inicijuotas tarifų įvedimas prekėms iš Kanados ir Meksikos gali lemti reikšmingą automobilių kainų padidėjimą pačiose Jungtinėse Valstijose. Remiantis neseniai atliktu „Anderson Economic Group“ tyrimu, kai kurių modelių kaina gali išaugti 12 tūkstančių JAV dolerių, o tai pablogins ir taip sudėtingą situaciją rinkoje, kur naujų automobilių kainos jau pasiekė rekordinį lygį, rašo „Bloomberg“.[1]
Remiantis „Anderson Economic Group“ analize, visureigių gamybos sąnaudos gali padidėti 4 000 dolerių, elektromobilių – 12 000 dolerių.[2]
„Šis sąnaudų padidėjimas lems tiesioginį ir beveik momentinį modelių, turinčių didžiausią poveikį prekybai, pardavimų sumažėjimą“, – pabrėžė „Anderson Economic Group“ generalinis direktorius Patrikas Andersonas (Patrick Anderson).
Jau dabar vidutinė naujų automobilių kaina artėja prie 50 000 JAV dolerių, o tai yra 20 proc. daugiau nei prieš penkerius metus, kas verčia abejoti D. Trampo pažadais pažaboti infliaciją, ypač atsižvelgiant į tai, kad vartotojų pasitikėjimas nukrito iki žemiausio lygio per pastaruosius ketverius metus.[3]
Praėjusią savaitę D. Trampas patvirtino, kad jo siūlomi 25 procentų tarifai prekėms iš Meksikos ir Kanados, taip pat 20 procentų muitas kiniškoms prekėms įsigalios kovo 4 dieną, kaip buvo skelbta anksčiau. Iš pradžių tarifai turėjo įsigalioti vasario 4 dieną, tačiau Meksikos ir Kanados lyderiams pavyko susitarti su Baltųjų rūmų vadovu dėl vieno mėnesio atidėjimo.[4]
Kai kurių modelių rinkoje gali nebelikti
Automobilių gamintojai, įskaitant „General Motors“, „Ford“ ir „Stellantis“, jau išreiškė susirūpinimą dėl naujų tarifų poveikio. Internetiniame susitikime su JAV prekybos departamento atstovais įmonės vadovai perspėjo apie rimtas ekonomines pasekmes.
Pavyzdžiui, „Ford“ gamina savo populiarius modelius, tokius kaip „Maverick“, „Bronco Sport“ ir „Mustang Mach-e“, tik Meksikoje. „Ford“ generalinis direktorius Džimas Farlei (Jim Farley) teigė, kad 25 proc. tarifai Meksikai ir Kanadai „padarys tokią skylę Amerikos pramonėje, kurios šalis dar niekada nematė“.
Vartotojai gali susidurti ne tik su didėjančiomis kainomis, bet ir su kai kurių modelių išnykimu iš rinkos. Automobilių gamintojai gali nustoti gaminti modelius, kurie patirs didžiausią spaudimą dėl tarifų.
„Kai kurie modeliai, kurių negalima pagaminti JAV, kuriam laikui tiesiog nustos būti gaminami“, – prognozavo Danas Hiršas (Dan Hirsch), konsultacinės bendrovės „AlixPartners“ Amerikos automobilių praktikos vadovas.
„General Motors“ savo „Chevrolet Silverado“ pikapus gamina Meksikoje, Kanadoje ir JAV, „Stellantis“ surenka „Ram“ Meksikoje ir JAV. Šios įmonės gali perkelti dalį gamybos į Jungtines Valstijas, tačiau kai kurios Kanadoje ir Meksikoje pagamintų pikapų versijos gali išnykti iš Amerikos rinkos.
Tarifai taip pat gali sumažinti pasiūlą rinkoje, o tai savo ruožtu sukels net ir naudotų automobilių kainas.
„Jei naujų automobilių kainos kils, daugiau pirkėjų pereis prie naudotų automobilių, o didėjant paklausai, didės ir jų kainos“, – teigė „Cars.com“ analitikas Deividas Grynas (David Green).
Jau dabar automobilių gamintojai susiduria su sunkumais dėl puslaidininkių trūkumo po pandemijos, o tai lėmė didesnes kainas ir mažesnę gamybą. Nauji tarifai gali dar labiau pabloginti padėtį.
Automobilių gamintojai bando pasiruošti galimoms pasekmėms kaupdami dalių ir pagamintos produkcijos atsargas. „Ford“ jau ieško sandėlių JAV, kuriuose galėtų laikyti variklius ir dalis, kad išvengtų muitų.
Tačiau net laikini tarifai gali sukelti rimtą žalą. Automobilių gamintojai gali prisitaikyti prie trumpalaikių priemonių, sakė Dž. Farlis, tačiau ilgalaikiai tarifai sukels rimtesnių problemų.
Valstybės susijusios tarpusavyje
Verta pažymėti, kad Šiaurės Amerikos šalių automobilių pramonė yra glaudžiai susijusi tarpusavyje dėl Šiaurės Amerikos laisvosios prekybos sutarties (NAFTA) bei JAV, Meksikos ir Kanados susitarimo (USMCA), kurie jau daugelį metų. Net modeliuose, kurie laikomi „amerikietiškais“, pavyzdžiui, daugiau nei 40 metų geriausiai JAV parduodamame modelyje „Ford F-150“, yra nemažai dalių iš Kanados ir Meksikos.
Ekspertai pabrėžia, kad nėra tokio dalyko kaip visiškai amerikietiškas automobilis. Dėl to pramonė tampa ypač pažeidžiama dėl bet kokių prekybos politikos pokyčių.
2024 m. JAV importavo automobilių už 217 milijardų JAV dolerių. Iš jų daugiau nei 20 proc. buvo iš Meksikos. JAV automobilių eksportas, priešingai, per metus nuo 64 milijardų dolerių sumažėjo iki 59 milijardų. Tarifai gali dar labiau padidinti šį disbalansą, ypač jei jie paveiks ne tik pagamintus automobilius, bet ir atsargines dalis, sako ekspertai.