- Blogiausias scenarijus
- Itin svarbu geras matomumas
- Ką daryti, kad automobilis visuomet užsivestų?
- Stabiliam važiavimui – viena kryptimi žiūrintys ratai ir tolygiai veikiantys stabdžiai
Blogiausias scenarijus
Prieš žiemą iš spintos išsitraukiame žieminius batus, išsivalome paltus, giliai iš stalčių pasiimame ten pusmetį pragulėjusias pirštines, kepures. Gerokai peržiūrime savo garderobą, nes nesinori susirgti. Tačiau kai ateina laikas paruošti automobilį žiemai, dažnas apsiriboja tik padangų keitimu. Ar to užtenka?
Baisiausias scenarijus žiemą – neužsivedantis automobilis šaltą ankstyvą rytą. Sugaišus daug laiko, išleidus pinigų užvedimui blogai, kai dar negalima važiuoti dėl iš vidaus apšarmojusių langų, nors jau vėluojama. Ledas atšyla, rasa nusivalo, bet langų apipurškimas neveikia. Kol automobiliu važiuoti tampa saugu, praeina daug laiko, smarkiai vėluojama. Na, bet juk nieko tokio, padangos geros, sparčiai per pusnis prasiirsite, ar ne? Lipa automobilis sniegynais gal ir neblogai, tačiau prireikus staigiai stabdyti jis netikėtai pasisuka šonu ir visi rytmečio vargai staiga nublanksta, nes jūs – griovyje...
Niekas nenorėtų viso to patirti, bet neretam vairuotojui tenka susidurti su viena ar kita tokia problema. Ir dažniausiai taip nutinka dėl to, kad neparuošia ir neapžiūri automobilio prieš žiemą. Ramiai šaltojo metų laiko gali laukti naujų automobilių vairuotojai, tačiau didžioji dalis vairuotojų Lietuvoje važinėja u senesniais ratuočiais.
Automobilio komponentai yra jautresni esant atšiaurioms sąlygoms, tad į ką atkreipti dėmesį ir kaip paruošti automobilį žiemai, kad su juo ne tik būtų saugu važiuoti, bet ir jis nekeltų jokių problemų?
Itin svarbu geras matomumas
Pirmiausia – matomumas. Žiemą tamsusis paros metas neretai būna ilgesnis už šviesųjį, žmonės ir važiuoja į darbus, ir grįžta iš jų jau tamsoje, o kadangi šiuo laikotarpiu kelias būna drėgnas, jis sugeria žibintų skleidžiamą šviesą, vertinti aplinką būna itin sudėtinga. O jei dar lyja... Prieš žiemą rekomenduojama pakeisti valytuvus į naujus ir būtina nusipirkti žieminį langų apiplovimo skystį.
„Nedarykite klaidos ir nepilkite žieminio langų apiplovimo skysčio neištuštinę iš bakelio vasarinio. Dėl skirtingos cheminės sudėties jie nesimaišo, tad vasarinis skystis jau per pirmuosius šalčius užšąla, kartais sugadindamas siurbliuką, žarneles, purkštukus ar net patį skysčio bakelį. O tada jau sulaukiame klientų, kurie trūkčioja pečiais: „Juk įpyliau žieminio skysčio ir vis tiek užšąlo.“ Prieš pildami žieminį, būtinai išpurkškite visą vasarinį“, – rekomenduoja automobilių servisų tinklo „Martonas“ direktoriaus pavaduotojas Mantas Rimkus.
Norint užtikrinti gerą matomumą, verta sureguliuoti ir žibintus, jei kyla įtarimas, kad šie šviečia netinkamai. Tiesa, surasti servisą, turintį tam reikiamą įrangą, nebus lengva.
Prie matomumo temos taip pat galima pridėti ir salono filtrus bei kondicionavimo sistemą. Dauguma vairuotojų mano, kad kondicionierius žiemą nereikalingas, juk automobilyje norisi šilumos, tačiau jeigu ši sistema netvarkinga, gali rasoti langai.
„Jeigu lyjant rasoja automobilio langai, vadinasi, problema – kondicionavimo sistema. Gali būti užsikimšęs salono oro filtras, gali būti problemų ir giliau. To siūlau neignoruoti ir kreiptis į serviso meistrus dar prieš didžiuosius šalčius, nes ryte iš vidaus užšalę langai tikrai erzins, o jei bandysite važiuoti tik prasigremžę skylę, nebus saugu. Derėtų patikrinti, ar veikia galinio lango ir veidrodėlių šildymas“, – paaiškino „Martono“ atstovas.
Ką daryti, kad automobilis visuomet užsivestų?
Baisiausias vairuotojų košmaras žiemą – ryte neužsivedantis automobilis. Tai viena dažniausiai pasitaikančių problemų.
„Rekomenduoju prieš žiemą užsukti į servisą ir pasitikrinti akumuliatorių gyvybę. Paslauga paprasta, greita ir nebrangi, bet gali sutaupyti daug nervų. Taip pat meistro paprašykite patikrinti ir generatoriaus krovimo lygį, nes jei jis silpnas, tai net geras akumuliatorius ilgai netarnaus“, – aiškino M. Rimkus.
Dyzeliniai automobiliai ryte gali neužsivesti ir dėl blogai veikiančių pakaitinimo žvakių ar kuro filtro problemų, nes jame per ilgą laiką gali prisikaupti drėgmės. Daugumą probleminių taškų gali parodyti kompiuterinė diagnostika.
Problemų vairuotojams žiemą gali kelti ir aušinimo skystis. Į jį retas kreipia dėmesį, nes aušinimo skysčio naudojimo laikas ilgas, jį keisti rekomenduojama tik kas 5 metus. Tačiau toks ilgas naudojimo periodas dažniausiai ir lemia, kad vairuotojai nusipirkę naudotą automobilį jo nepatikrina, jis sistemoje būna per ilgai ir galiausiai praranda savo gerąsias savybes.
„Jis gali lemti išties brangų remontą, kiekvienais metais susiduriame su keliais tokiais atvejais, kai tenka keisti vandens siurblį, aušinimo žarnas, dėl užšalusio aušinimo skysčio yra tekę net kapitalinį variklio remontą daryti. O jei vairuotojai neprisimena, kada jis keistas, servise galima tiesiog patikrinti jo užšalimo temperatūrą“, – paaiškina „Martono“ atstovas.
Taip pat, jei artėja techninės apžiūros metas, raginama nelaukti didelių šalčių ir alyvą automobilyje pakeisti dar prieš jam ateinant, nes sutirštėjusi alyva gali pridaryti problemų dėl variklio.
Stabiliam važiavimui – viena kryptimi žiūrintys ratai ir tolygiai veikiantys stabdžiai
Tikrai ne paskutinėje vietoje turėtų būti ir automobilio važiuoklė. Sumontavus žiemines padangas vertėtų patikrinti ratų geometriją, nes ji važinėjant duobėtais lietuviškais keliais dėl smūgių ilgainiui gali išsikraipyti. Stipriai išsikraipiusią ratų geometriją galima pastebėti, jei automobilį traukia į vieną šoną. Vasarą ant sausos kelio dangos minimalūs netolygumai netrukdo, tačiau žiemą slidžiame kelyje gali būti sunku nulaikyti automobilį tiesioje trajektorijoje, jis gali tapti nervingas ir pavojingai valdomas. Tiesa, ratų geometrijos reguliavimas nepadės, jei važiuoklė netvarkinga, pirmiausia reikėtų ją sutvarkyti.
Ne ką mažiau svarbūs ir stabdžiai. Vasarą tvarkingai važinėjant ir agresyviai nestabdant nesijaučia problemų, o žiemą slidžiame kelyje, ant kurio gerokai greičiau užsiblokuoja ratai, net ir menkiausi stabdžių sistemos veikimo netolygumai gali nemaloniai nustebinti.
„Svarbu tolygus ir vienodas stabdymo stiprumas visuose ratuose, kitu atveju slidžiame kelyje vienas ratas gali pradėti blokuotis, o kitas – ne, automobilis išsibalansuos, užsiskersuos ir tuomet jau kaip Dievas duos – griovys, bortas ar kitas automobilis. Tad jei stabdžiai keisti seniai, nepakanka tiesiog patikrinti kaladėlių ir diskų storio, mes stabdymo tolygumą tikriname specialiame stabdžių stende“, – sakė M. Rimkus.
Na, ir galiausiai – padangos. Pats aktualiausias klausimas vairuotojams ir atsakymų į jį – nors vežimu vežk. Reklamos, paaiškinimų ir pasiūlymų tarp sezonų tiek daug, kad informacijos sraute galima ir pasiklysti.
„Reikia žinoti vieną dalyką – žiemą važiuojame žieminėmis padangomis, nes mūsų klimato zonoje būna nemažai dienų su ekstremaliu oru, o universalios padangos ekstremaliomis sąlygomis tiesiog neveikia. O kokių padangų jums reikia, pasakys specialistai servise. Modelių pagal gumos mišinį, kainą ir kitus parametrus rinkoje itin daug, tad kreipkitės į specialistus, išdėstykite savo pageidavimus, kaip eksploatuojate automobilį, kokį biudžetą turite ir jie jums pasiūlys geriausią variantą“, – paprastai apibūdino servisų tinklo „Martonas“ direktoriaus pavaduotojas.
Taip pat nepamirškite prieš pirmuosius lapkričio sniegus ir šalnas įsigyti šluotelę ir ledo gremžtuką, kad žiema neužkluptų netikėtai.