Suprasti akimirksniu
  • Pakeitus elektros skaitiklius, daugiau nei pusė žmonių susiduria su nesklandumais
  • Piliečiai skundžiasi
  • ESO savo kaltės kratosi
Šaltiniai
Elektros skaitikliai
Gyventojai nepasitiki naujaisiais skaitikliais. ELTA nuotrauka

Pakeitus elektros skaitiklius, daugiau nei pusė žmonių susiduria su nesklandumais

Praėjusią vasarą „Energijos skirstymo operatorius“ (ESO) įdiegė daugiau nei 500 tūkst. išmaniųjų skaitiklių. ESO teigia, jog per dieną pakeičia net apie 2 tūkst. elektros skaitiklių į išmaniuosius[1]

Dėl šių permainų, gyventojai gali lengviau sekti savo elektros energijos suvartojimą bei efektyviau valdyti savo išlaidas už elektrą. Tačiau tai oficiali versija. Iš tiesų, pakeitus skaitiklius piliečiai susiduria su nemenkomis problemomis ir nesklandumais.

Tai, kad įdiegus automatinius skaitiklius elektros rodmenys išauga, pastebi tūkstančiai šalies gyventojų. Dalis skundžiasi ir dėl to, kad skaitikliai buvo pakeisti be jų žinios.

Tokia patirtimi dalijasi ir ištikimiausi „77.lt“ skaitytojai. Pasidomėjus, ar Lietuvos piliečiams teko susidurti su problemomis d4l išmaniųjų elektros skaitiklių, daugiau nei pusė atsakė teigiamai.

Net 47 proc. „77.lt“ skaitytojų teigė, kad skaitikliai priskaičiuoja kur kas daugiau, nei anksčiau. Dar 4 proc. teigė, kad elektra priskaičiuojama negyvenamame name ar bute. 23 proc. teigė, kad skaitikliai pakeisti buvo jiems nesant namuose.

Tik 22 proc. „77.lt“ skaitytojų teigė, kad viskas veikia puikiai, o 4 proc. pareiškė maantys, kad viskas veikia gerai ir skaitikliai priskaičiuoja mažiau elektros, nei jos yra suvartojama.

Piliečiai skundžiasi

2023 m. duomenimis, į energijos skirstymo operatorių dėl galimų neatitikimų kreipėsi daugiau nei 6 tūkst. vartotojų[2]. Galima numanyti, kad problemų yra ir daugiau, tačiau ne visi gyventojai pasiryžta ieškoti teisybės.

Tai rodo patirtys, kuriomis yra pasidalinama socialiniuose tinkluose. Pavyzdžiui, vienas feisbuko vartotojas socialiniame tinkle skundėsi, kad Lietuvoje nebuvo nuo vasaros iki gruodžio 15d. Rugsėjį ir spalį jo namas suvartojo po 80kw į mėnesį, bet spalio gale pakeitus skaitiklį, šis prisuko jau 350 kw už lapkritį, nors namas negyvenamas, beveik visame name elektra yra atjungta.

Pilietis skundėsi, kad jam atėjo didžiulė sąskaitą, buvo kreiptasi į ESO, tačiau atvažiavus ESO inžinieriui, jis tik patikrino skaitklius, pasakė kad viskas yra gerai, pareiškė, kad rodoma tinklo apkrova. Jau vėliau, dviems dienoms atjungus elektrą visame name net ir per šį laiką skaitiklis sugebėjo prisukti dar 35 kw.

Vos pradėjus diegti naujus skaitiklius, apie tai, kad jų keitimas gali smarkiai atsirūgti vartotojams prakalbo ir poetė Ilzė Butkutė. Moteris teigė, kad jos sodyboje įprastą skaitiklį pakeitus į naująjį, už vieną mėnesį ji gavo beveik 18 000 eurų siekiančią sąskaitą, nors prieš tai už elektrą mokėdavo vos po keliolika eurų per mėnesį ir neturėjo jokių skolų.

Po šio I. Butkutės pasisakymo atsiliepė daug kitų žmonių, kuriuos ištiko panaši lemtis. Vieni gavo kelių šimtų ar kelių tūkstančių eurų sąskaitas, kiti sužinojo, kad yra skolingi net tokias rekordines sumas kaip 20 000 ar 24 000 eurų.

Bene visi skundėsi panašia tvarka: esą iki tol tvarkingai mokėjo mokesčius ir skolų neturėjo, o staiga gavo milžinišką sąskaitą. ESO tuomet aiškino, kad nurašius teisingus duomenis, matomas realus suvartojimas, už kurį žmonės galbūt nemokėjo kelis mėnesius ar net kelerius metus, tad tai, kad jie gavo tokias didžiules sąskaitas yra ne kas kitas, bet jų pačių aplaidumas.

Pakeitus skaitiklius, gali išaugti ir sąskaitos. Sugarman Joe/Unsplash nuotrauka
Pakeitus skaitiklius, gali išaugti ir sąskaitos. Sugarman Joe/Unsplash nuotrauka

ESO savo kaltės kratosi

ESO atstovai sako, kad ne išmanieji skaitikliai, o patys gyventojai kalti dėl milžiniškų sąskaitų ir kitų nesklandumų.

„Dažniausiai pasitaikantys atvejai, kad klientai prieš tai deklaruodavo skaitiklio rodmenis ne kiekvieną mėnesį. Kitas atvejis, kad klientai tiesiog deklaruodavo vidurkį ir ištisus metus mokėdavo būtent pagal vidutinį suvartojimą“, – aiškina ESO Išmaniosios apskaitos valdymo departamento direktorė Aurelija Židickytė-Orvydė, pridėjusi, kad yra ir tokių, kas už elektrą skolingas tūkstantines sumas[3].

ESO pabrėžia kad visos nedeklaruotos kilovatvalandės apskaičiuojamos pagal paskutinio mėnesio tarifą, o ne pagal tą, kai buvo išdegintos.

Be to, gyventojai turėtų nepamiršti deklaruoti ir nulinio elektros suvartojimo, kitaip pritaikomas mėnesio suvartojimo vidurkis, už kurį reikės susimokėti net ir visai nesinaudojus elektra.

ESO ryšių su visuomene projektų vadovas Paulius Kalmantas taip pat neslepia girdėjęs nuogąstavimus, jog po skaitiklių rodmenų patikros išauga sąskaitos.

„Pabrėžiu, kad tai – neteisinga. Sąskaitų augimas nesusijęs su pačiais skaitikliais, o su laiku nedeklaruotais rodmenimis. ESO darbuotojai, atlikdami patikrinimus, keisdami skaitiklius arba atvykę klientų prašymu ir vykdydami kitus darbus visuomet nurašo faktinius elektros skaitiklio rodmenis. Klientui pakeitus skaitiklį į išmaniąją apskaitą pirmojoje sąskaitoje pateikiami tikslūs išmaniojo skaitiklio perduodami suvartojimo duomenys už tiek dienų, kiek jis įrengtas, bei paskutiniai senojo nuimto skaitiklio rodmenys, visos neapmokėtos kilovatvalandės. Pasitaiko atvejų, kai po tokio rodmenų nurašymo klientus pasiekia gerokai išaugusios negu įprasta sąskaitos. Dažniausiai tai lemia, kad klientai laiku nedeklaravo savo skaitiklio rodmenų ir neatsiskaitė už elektros energiją, todėl per keletą mėnesių, o kartais – net ir metų, susikaupia skola“, – sako ESO atstovas.