Suprasti akimirksniu
  • Vietoj įprastos sąskaitos gauna reikalavimus susimokėti keliolika kartų daugiau
  • Žinoma moteris gavo net 18 000 eurų sąskaitą
  • Vartotojai nesupranta, iš kur atsiranda net keliolika tūkstančių siekiančios sąskaitos
  • Energetikai nemato problemos ir tikina, jog kalti patys vartotojai
  • Sąskaitos – tik už suvartotą elektros energiją, už kurią nebuvo sumokėta?
Šaltiniai
Elektros sąskaita
Pakeitus elektros skaitiklius kai kurie žmonės sulaukė neregėto dydžio sąskaitų. Anthony Indrauso/Unsplash nuotrauka

Vietoj įprastos sąskaitos gauna reikalavimus susimokėti keliolika kartų daugiau

Kol daugybė žmonių socialiniuose tinkluose dalinasi išaugusiomis elektros energijos sąskaitomis dėl pakilusios kainos ir perėjimo prie naujų elektros tiekėjų, kiti stveriasi už galvos dėl dar vienos problemos – jau atsirūgsta ir elektros skaitiklių keitimas į išmaniuosius. Pakeitus skaitiklius kai kurie jau gavo po kelis ar net keliolika tūkstančių siekiančias sąskaitas. Daugelis tikina, jog priskaičiuotos sumos yra ne tik niekuo nepagrįstos, bet apskritai sunku įrodyti, jog įvyko klaida.

Išmaniųjų elektros skaitiklių diegimas buvo pradėtas neseniai, tik rugsėjo mėnesį. Jau prieš pradedant diegti naujuosius skaitiklius imta abejoti, ar moderni įranga tikrai bus pakankamai tiksli ir skaidri. Žmonės nuogąstavo, ar skaitiklių veikimo mechanizmas neprivels klaidų ir kaip tokiu atveju reikės įrodyti, kad kompiuterių algoritmai suveikė neteisingai.

Tuo metu buvo kartojama, kad naujieji skaitikliai yra labai patikimi, metrologiškai patikrinti ir klaidų apskritai negali būti, nes suvartota ir/ar pagaminta energija neabejotinai apskaičiuojama teisingai. Tada ESO atstovas Paulius Kalmantas sakė[ref-1]:

„Išmanieji skaitikliai yra sertifikuoti, atitinka Europos Sąjungos standartus ir yra tikslūs, kaip ir senieji. Skaitiklio tarnavimo, naudojimo laikas – 18 metų, tad gamintojas užtikrins, jog tokį laikotarpį skaitiklis veiks tiksliai ir tinkamai. Kaip ir anksčiau, ESO užtikrina, kad apskaitos prietaisai veiktų teisingai.“

Specialistai aiškino, kad didelis naujų skaitiklių privalumas yra tas, kad pačiam elektros vartotojui nebereikės nurašinėti rodmenų ir tai bus labai patogi naujovė visiems energijos vartotojams. Esą nebereikės vargti su duomenimis, o sąskaitos bus parengtos kaip įprasta.

Tiesą sakant, net jei vartotojai norėtų patys tikrinti skaitiklių rodmenis, su naujaisiais skaitikliais daugeliui tai būtų neįmanoma užduotimi. Mat vietoj įprasto gan didelio langelio, pro kurį aiškiai buvo galima pamatyti elektros suvartojimo rodmenis, dabar tėra tik mikro langelis, kuriame sunku kažką įžiūrėti, o įžiūrėjus – suprasti.

Tačiau prasidėjus išmaniųjų skaitiklių diegimui atsirado ne vienas atvejis, kai iki šiol labai nedaug elektros energijos suvartodavę ir visada laiku sąskaitas sumokėdavę žmonės staiga gavo pranešimus apie šimtus ar net tūkstančius siekiančias skolas.

Kol vartotojai susigriebę už galvų bando aiškintis, kaip galėjo įsivelti tokios klaidos ir ką jiems daryti, specialistai lieka nepalaužiami – kartoja, kad sąskaitos yra pagrįstos ir dėl jų kalti tik patys žmonės.

Žinoma moteris gavo net 18 000 eurų sąskaitą

Apie tai, kad paprastų elektros skaitiklių keitimas į išmaniuosius gali smarkiai atsirūgti vartotojams, neseniai prakalbo ir poetė Ilzė Butkutė. Jos sodyboje įprastą skaitiklį pakeitus į naująjį, moteris už rugsėjo mėnesį gavo beveik 18 000 eurų siekiančią sąskaitą. Prieš tai ji už elektrą mokėdavo vos po keliolika eurų per mėnesį ir neturėjo jokių skolų – netgi atvirkščiai, teigia, jog kartais susidarydavo permoka. „Facebook“ socialiniame tinkle žinoma moteris rašė[ref-2]:

„Siaubo skaska „ESO. Išmanieji skaitliukai.“ Atėjo sąskaita už RUGSĖJO elektrą sodyboj. Beveik 18 000 eurų.
Paklausite, čia gal metų metus nemokėta? Na ne. Dar aną mėnesį turėjau 63,74 euro PERMOKĄ. Tai gal čia fabrikas kažkoks, cechas, lentpjūvė? Mhm. Kiek elektros sunaudoju? Čia realiai įjungiamas virduliukas porąsyk per dieną, veikia šaldytuvas, o kartais ir tą atjungiu. Jokios el. žoliapjovės, jokios indaplovės, jokios orkaitės, jokių šildomų grindų, el. gyvatukų, jokių ventiliatorių palubėse, jokių drėkintuvų, sausintuvų... Pasikraunu telefoną ir kompą, sutemus įsijungiu vieną lempą, kartais dvi – tiek energijos.
Šiaip iki lemenančio, stenančio, švokščiančio ir pyškančio svirdulio kreivio kreivių, už elektrą čia mokėdavau po PENKIS, ŠEŠIS eurus per mėnesį, paskui po KELIOLIKA eurų per mėnesį. Tasme ne keliolika tūkstančių eurų – po KELIOLIKA eurų. Ateina sąskaita – apmoku. Kartais sąmoningai padarydavau permoką, kad neknistų man proto. Rugpjūčio mokėtina suma buvo 13,01 euro. O rugsėjo jau 17945,15 euro.
Labai mėgau procentų skaičiavimą mokykloje: 13,01 euro - 100 % 17945,15 euro - X % 13,01 - 100 % 17945,15 - X % X = (100 x 17945,15) / 13,01 = 137933,51 % 137933,51 % POKYTIS. Neblogai.
Šildymas? Na taip, rugsėjį jau teko šildytis dviem silpnais elektriniais radiatoriais. Pasišildžiau dviem radiatoriukais už 18000 eurų? Tai kas čia turėjo būti? Saulės temperatūra? Skambinu genijams. Sako man: <...> „Keitėm skaitiklį, išvedėm tarifą, padauginom iš koeficiento, bendras SKIRTUMAS už trejus metus išėjo 23636 eurai.“
Tai net ne aštuoniolika štangų, o beveik dvim keturios? <...>
- Bet Jums mokėti reikia tik 17881 eurą ir 41 centą, nes Jūs turėjot permoką, – „guodžia“ mane.
- O Jums nekelia įtarimo, kad tuos trejus metus mano mėnesio elektros suvartojimas buvo NEVA, anot Jūsų, VIDUTINIŠKAI penki šimtai eurų kiekvieną mėnesį? (Čia tokia silpna srovė, kad išmuša saugiklius sujungus du radiatorius. Čia neįmanoma išnaudoti nė pem eurų per mėnesį, net norint.)
- Gal šiek tiek ir keista, tikrai.
Gal ir keista, TIKRAI. B%!@&, gi taip ir mirti galima. <...> Ir nors paskambinusi į ESO konsultaciją lyg ir sukėliau abejonių šios „sąskaitos“ (nesikeikiant) pagrįstumu, kitais numeriais man skambinėja ESO biorobotai ir reikalauja skubiai apmokėti šią sąskaitą. Suprantu, kad čia klaida, bet galit spėti iš trijų kartų, ar už ją bus bent atsiprašyta.“

Vartotojai nesupranta, iš kur atsiranda net keliolika tūkstančių siekiančios sąskaitos

Po šio I. Butkutės pasisakymo atsiliepė daug kitų žmonių, kuriuos ištiko panaši lemtis.

Vieni gavo kelių šimtų ar kelių tūkstančių eurų sąskaitas, o kiti sužinojo, kad yra skolingi net tokias rekordines sumas kaip 20 000 ar 24 000 eurų. Ir visais atvejais komentuotojai skundėsi panašia tvarka: esą iki tol tvarkingai mokėjo mokesčius ir skolų neturėjo, o staiga gavo pražilti verčiančią sąskaitą.

Žmonės tikina, jog prieš tai neturėjo jokių skolų, tačiau staiga iš jų buvo pareikalauta susimokėti po kelis šimtus ar net keliolika tūkstančių eurų. Israelio Palacio/Unsplash nuotrauka
Žmonės tikina, jog prieš tai neturėjo jokių skolų, tačiau staiga iš jų buvo pareikalauta susimokėti po kelis šimtus ar net keliolika tūkstančių eurų. Israelio Palacio/Unsplash nuotrauka

Blogiausia tai, jog į tokias sumas išvydusių vartotojų klausimus ir skundus esą net nebandoma atsižvelgti. Pasak komentuotojų, iš jų tiesiog reikalaujama susimokėti, nes įrodyti, kad sąskaita yra apskaičiuota visiškai nepagrįstai, tiesiog nėra kaip. Po skaitiklių pakeitimo senieji skaitikliai yra išvežami ir saugomi tik trumpą laiką. Be to, specialistai nėra linkę skubėti ir geranoriškai kuo greičiau tvarkyti galimą klaidą.

Energetikai nemato problemos ir tikina, jog kalti patys vartotojai

Rugsėjo pradžioje pradėjus plačiu mastu diegti išmaniuosius skaitiklius, buvo tvirtinama, kad tai – patogi naujovė visiems vartotojams. Juk dėl šių skaitiklių nebereikės patiems kas mėnesį nurašyti rodmenų. Tiesa, toks malonumas kiekvienam vartotojui ir vėl nebus nemokamas.

Nors elektros energijos kaina ir taip yra pasiekusi nematytas aukštumas ir dėl vykstančių kitų ekonominių bei politinių vingrybių žmonės kone kas mėnesį mokesčiams bei pragyvenimui sumoka vis didesnes sumas, dabar jiems teks susimokėti dar ir už tokias technologijas, kurių patys nei prašo, nei jiems jų reikia.

Pats skaitiklis vartotojui nekainuos, tačiau brangs elektros persiuntimo tarifas. Tad žvelgiant iš ilgalaikės perspektyvos, tokiu būdu vartotojai vis tiek atpirks skaitiklius, o ir keičiami jie bus nesvarbu, ar to nori pats vartotojas, ar ne.

Per kelerius metus numatoma įdiegti 1,2 mln. skaitiklių, tad su jais artimiausiu metu susidurs didelė dalis gyventojų.

Ar per tą laiką bus nuodugniau ištirti atvejai, kai vartotojai tikina gavę tūkstantines sąskaitas už nieką – neaišku. Tačiau kol kas nepanašu, jog ruošiamasi įsiklausyti į nusiskundimus, nes vis dar aršiai tvirtinama, kad už didžiules sąskaitas išskirtinai kalti tik patys vartotojai.

Per artimiausius kelerius metus Lietuvoje bus įdiegta 1,2 mln. išmaniųjų skaitiklių. Matthew Henry/Unsplash nuotrauka
Per artimiausius kelerius metus Lietuvoje bus įdiegta 1,2 mln. išmaniųjų skaitiklių. Matthew Henry/Unsplash nuotrauka

Sąskaitos – tik už suvartotą elektros energiją, už kurią nebuvo sumokėta?

Energetikai aiškina, kad nurašius teisingus rodmenis, matomas realus suvartojimas, už kurį žmonės nemokėjo kelis mėnesius ar net kelerius metus. Būtent todėl jie gavo tokias didžiules sąskaitas. Štai „Ignitis grupės“ atstovas Artūras Ketlerius, nors ir pripažino, kad kiekvienas atvejis yra skirtingas, tačiau pabrėžė vartotojo kaltę ir pasakojo[ref-3]:

„Turime įvairių atvejų. Pavyzdžiui, mes turėjome klientą, kuriam susidarė keliolikos tūkstančių eurų sąskaita. Jis mokėjo už elektrą, už bendras reikmes laiptinei ir įsivaizdavo, kad apmoka savo buto sąskaitą.“

Pasak A. Ketleriaus, keičiant skaitiklius nurašomi faktiniai duomenys, tad didžiulės sąskaitos susidaro tik todėl, jog žmonės vienerius ar net kelerius metus nedeklaruoja savo suvartotos elektros energijos rodmenų.

Jo teigimu, gautos sąskaitos tiesiog parodo faktinį suvartojimą, drauge su susikaupusia skola už ilgą laiką nedeklaruotus rodmenis. O kadangi apskaičiuojant mokamą sumą imama dabartinė, o ne prieš kelerius metus buvusi kaina, mokėtina suma dar labiau išsipučia.

Panašius paaiškinimus pateikia ir ESO. Tačiau tokie paaiškinimai vargiai sutampa su pačių žmonių istorijomis, mat dauguma jų tikino, jog tvarkingai mokėjo savo sąskaitas.

Laikinasis ESO vadovas Renaldas Radvila taip pat aiškino, jog didžiulės sąskaitos neturi nieko bendro su išmaniaisiais skaitikliais[ref-4]:

„Tai susiję ne su skaitiklių keitimu, o su identifikavimu atvejų, kai buvo nedeklaruojama ir nemokama už elektrą. Šiaip per mėnesį patikriname, be skaitiklių keitimo, iki 30 tūkst. klientų – tiek dujų, tiek elektros skaitiklių, – kur kyla įtarimas, arba matome ilgą laiką kažkokią neįprastą veiklą. Reikia suprasti, kad klientai ne tik nedeklaruoja elektros energijos, mes turime atvejų, kai yra deklaruojama daugiau, negu faktiškai suvartojama, ir taip bandoma sutaupyti. Tikrinami ir tokie klientai.“

Visgi, galimą problemą jau įžvelgia ne tik pasipiktinę vartotojai, bet ir kai kurie politikai. Štai socialdemokratai jau reikalauja iš ESO, kad ši imtųsi neatidėliotinų veiksmų ir išsklaidytų abejones dėl gautų sąskaitų gyventojams. Pasak socialdemokratų partijos lyderės Vilijos Blinkevičiūtės, reikia aiškintis, ar įmonė nepiktnaudžiauja savo padėtimi rinkoje[ref-5]. Dėl galbūt nepagrįstų sąskaitų tyrimo galėtų imtis Valstybinė energetikos reguliavimo taryba (VERT) ir Valstybinė vartotojų teisių apsaugos tarnyba.