S. Skvernelis: 0 promilių alkoholio koncentracijos reikalavimas eismo įvykių nesumažins
Seimo pirmininkas Saulius Skvernelis skeptiškai vertina siūlymą taikyti 0 promilių alkoholio koncentracijos reikalavimą visiems vairuotojams. Jo teigimu, dabartinė 0,4 promilės riba yra optimali, tuo tarpu griežtesni reikalavimai nepadėtų kovoti su neblaiviais vairuotojais[1]. Anot pastarojo, reikia ieškoti kitų priemonių, kad užkirsti kelią skaudiems eismo įvykiams, kuriuos sukelia neblaivūs asmenys. Visgi, S. Skvernelis pritaria alkoblokų diegimui, tačiau mano, kad tai neturėtų būti taikoma visiems vairuotojams.
Lietuvoje nemažėjant nuo alkoholio apsvaigusių vairuotojų, siūloma dar labiau sumažinti arba visiškai panaikinti leistino alkoholio kiekio kraujyje ribą. 2024 metais šalyje eismo įvykių, susijusių su neblaiviais vairuotojais, statistika rodo tam tikrą padidėjimą, lyginant su ankstesniais metais. Per pirmąjį 2024-ųjų metų pusmetį dėl neblaivių vairuotojų kaltės įvyko 145 eismo įvykiai, kuriuose žuvo 5 žmonės, 182 buvo sužeisti[2]. Per tą patį 2023 metų laikotarpį užfiksuoti 139 tokie eismo įvykiai. Daugiausia eismo įvykių dėl neblaivių vairuotojų kaltės per pirmąjį 2024 metų pusmetį užfiksuota Vilniaus apskrityje – 31 proc. visų tokių įvykių. Kauno apskrityje šis rodiklis siekė 19 proc., Klaipėdos ir Šiaulių apskrityse – po 9 proc., kitose šalies apskrityse kiek mažiau[3].
Nepaisant griežtėjančios kontrolės, neblaivūs vairuotojai išlieka opia problema Lietuvos keliuose. Tačiau, anot Skvernelio, neblaivūs vairuotojai – dar ne didžiausia grėsmė. Tad ir keisti dabartinės tvarkos, parlamento vadovo manymu, nėra reikalo.
„Reikia kažkuo užpildyti darbotvarkę. Tai tada įmeti į diskusiją tai, kas buvo tiek metų diskutuota – ir mes kažkada apie tai diskutavome, ar verta“, – sakė S. Skvernelis.
Diskusijos apie alkoholio kontrolės politiką vyko praeitą savaitę
Seimo pirmininko teigimu, šiuo metu galiojanti tvarka, kai didžiajai daliai vairuotojų leistina alkoholio koncentracija organizme iki 0,4 promilės leidžia išvengti klaidų.
„Yra praktika susiklosčiusi, yra tos ribos ne šiaip nustatytos, jos yra pagrįstos, kad nebūtų atsitiktinių klaidų. Nėra taip, kad neblaivūs vairuotojai keltų didžiausią grėsmę šalies keliuose – tą ir statistika rodo. (…) Vėl grįžti prie to 0 promilių reikalavimo vairuotojams nematau prasmės. (…) Man atrodo, nėra reikalo keisti tai, kas puikiai veikia“, – tikino pastarasis.
77 primena apie praėjusią savaitę parlamente vykusia diskusijas dėl alkoholio kontrolės politikos. Jų metu, Seimo Sveikatos reikalų komiteto pirmininkė, partijos „Nemuno aušra“ atstovė Lina Šukytė-Korsakė užsiminė apie idėją visiems vairuotojams taikyti 0 promilių alkoholio reikalavimą. Anot jos, toks sprendimas sumažintų neblaivių vairuotojų skaičių. Kitaip tariant, siūloma svarstyti galimybę dar labiau sumažinti dabartines 0,4 promilės girtumo „lubas“ arba jas visai panaikinti.
„Gal nulinė promilių tolerancija visiems?“, – pareiškė parlamentarė trečiadienį Seime vykstančioje tarptautinėje diskusijoje apie alkoholio kontrolės politikos. Jos įsitikinimu, alkoholio vartojimas, kad ir viena taurė, sumažina reakcijos greitį.
Pagal šiuo metu galiojančią tvarką, 0 promilių reikalavimas taikomas tik pradedantiems vairuotojams, taipogi keleivius vežantiems žmonėms, motociklų, mopedų, triračių ir keturračių vairuotojams.
Policija pasiūlymą ant stalo padėjusi seniai – tačiau trūksta politikų palaikymo
Policijos departamento Viešosios tvarkos biuro viršininkas Vytautas Grašys teigė, jog policija tai siūlo jau seniai, bet neranda politikų palaikymo.
„Alkoholis ir dalyvavimas eisme – nesuderinami dalykai. Jeigu būtų nulis promilių, dalį rizikuojančių vairuotojų išgėrus sėsti prie vairo atgrasytų – arba taurės, arba vairo“, – aiškino jis. Grašys pridūrė, esą mažėja smarkiai išgėrusių vairuotojų – pirmieji tokie požymiai pastebėti, kai už vairavimą išgėrus viršijus 1,5 promilės ribą taikoma baudžiamoji atsakomybė. Vis dėlto, anot jo, per metus sulaikoma apie 10 tūkst. neblaivių vairuotojų; neva keičiasi tik labai girtų ir mažiau apsvaigusių proporcija.
„Anksčiau 60 proc. vairuotojų girtumas viršijo 1,5 promilės, 40 proc. buvo iki tos ribos, o per pastaruosius dvejus metus tas santykis pasikeitė į 40 ir 60. Man atrodo, kardinaliai“, – statistiką žėrė policijos atstovas.
Prieš kelerius metus rodyta socialinė reklama dėl saugos diržų, deja, taip pat teturėjo trumpalaikį poveikį. Skaičiuojama, jog pernai ir užpernai 20 tūkst. transporto priemonių vairuotojų buvo pagauti be saugos diržų[4].