Suprasti akimirksniu
  • Vairuoti be rankų skamba patogiai, bet gamintojai ir agentūros pešasi dėl saugumo klausimų
  • Sparčiai tobulėjanti technologija: kur pradžia?
  • Nuo eksperimentinių etapų iki komercinio taikymo: keičiamas požiūris į mobilumą
  •  „Tesla“ vis purvina vandenis pokyčiams ir saugumo užtikrinimo gynybai
  • Autopiloto pavojus pabrėžia ir veiklos sričių ir dėmesingo vairavimo svarbą
  • Saugumo klausimas paskatina ir gilius tyrimus
Šaltiniai
Vairavimas
Vairuoti naudojantis autopiloto funkcija vis labiau populiarėja. Sindre Fs/ Pexels nuotrauka

Vairuoti be rankų skamba patogiai, bet gamintojai ir agentūros pešasi dėl saugumo klausimų

Vairavimas be rankų arba autopilotinis vairavimas tai technologija, leidžianti transporto priemonei važiuoti be žmogaus įsikišimo. Pastaraisiais metais šis puikus inžinerijos pasiekimas tampa vis populiaresnis. Autonominis vairavimas naudojantis autopilotu tai kelių pažangiausių technologijų, kurios veikia kartu, kad suprastų aplinką ir sąveikautų su ja, o automobilis galėtų savarankiškai priimti sprendimus, kulminacija.

Jutikliai ir kameros yra autonominės transporto priemonės akys ir ausys. Jie apima tokias technologijas kaip:

  • LIDAR (Light Detection and Ranging): Naudojant lazerius, LIDAR sukuria išsamius 3D aplinkos žemėlapius. Juo galima aptikti objektus, transporto priemones ir pėsčiuosius.
  • Radaras: Jis matuoja aplinkinių objektų atstumą ir greitį.
  • Kameros: Jie suteikia vaizdinę informaciją apie aplinką, teikia informaciją apie šviesoforus, ženklus ir kelio būklę.
  • Ultragarsiniai jutikliai: Jie aptinka arti transporto priemonės esančius objektus, ypač naudingi stovėjimo aikštelėse.

Mašininio mokymosi (ML) algoritmai ir dirbtinis intelektas (DI) apdoroja iš jutiklių ir kamerų surinktus duomenis. Naudodama gilųjį mokymąsi, transporto priemonė mokosi iš duomenų ir ankstesnės patirties, taip pagerindama savo gebėjimą reaguoti į įvairias važiavimo sąlygas[1].

Labai išsami žemėlapių informacija kartu su realaus laiko GPS duomenimis užtikrina, kad transporto priemonė tiksliai žinotų savo buvimo vietą. Šiuose žemėlapiuose pateikiami ne tik kelių kontūrai, bet ir informacija apie eismo juostų ženklinimą, eismo taisykles ir kitus specifinius vairavimo reikalavimus.

V2X ryšys leidžia transporto priemonei bendrauti su kitomis transporto priemonėmis ir infrastruktūra, pavyzdžiui, šviesoforais ir kelio ženklais. Tai leidžia dalytis informacija realiuoju laiku ir dar labiau pagerinti transporto priemonės sprendimų priėmimo galimybes.

„Tesla“ autopiloto funkcijos sukelia daug klausimų dėl saugumo naudojantis tokiomis technologijomis. Vladimir Srajber/ Pexels nuotrauka
„Tesla“ autopiloto funkcijos sukelia daug klausimų dėl saugumo naudojantis tokiomis technologijomis. Vladimir Srajber/ Pexels nuotrauka

Sparčiai tobulėjanti technologija: kur pradžia?

Autonominio vairavimo idėja nėra nauja ir ją galima atsekti iki XX a. pradžios. Tačiau ši technologija tikrąjį pagreitį pradėjo įgauti XXI amžiuje.

Ankstyvieji eksperimentai: 2000-ųjų viduryje pradėjus vykdyti DARPA Didžiuosius iššūkius, autonominis vairavimas ėmė sulaukti didelio dėmesio. Šią sritį pradėjo tyrinėti akademiniai ir komerciniai subjektai.

 „Google Waymo“ ir „Tesla“" iškilimas (2010-ieji): Šios bendrovės labai prisidėjo prie to, kad visuomenė sužinotų apie autonominį vairavimą. Bendrovė „Google Waymo“ 2009 m. pradėjo savarankiškai vairuojamo automobilio projektą, o „Tesla“ 2014 m. pristatė autopiloto funkciją.

Priėmimas į plačiąją rinką (2010-ųjų pabaiga - dabartis): Pradėjus tobulinti taisykles ir tobulėti technologijoms, vis daugiau automobilių gamintojų į savo automobilius pradėjo integruoti įvairaus lygio autonomiją. Šiandien daugelyje naujų automobilių siūloma bent jau tam tikra pagalbos vairuotojui forma.

Nuo eksperimentinių etapų iki komercinio taikymo: keičiamas požiūris į mobilumą

Laisvų rankų įranga nebėra ateitis, nes tai vis labiau artėjanti dabartis, ir ji sparčiai plinta mūsų keliuose. Vis labiau populiarėjant pažangiausioms vairuotojo pagalbinėms sistemoms, didieji automobiliųugamintojai konkuruoja siūlydami sudėtingus laisvų rankų įrangos sprendimus, tokius kaip „General Motors“ „Super Cruise“ funkcija, ir „Tesla“ autopilotas bei visiškai savarankiškas vairavimas (FSD). Nors „Tesla“ pasiūlymai techniškai nėra laisvų rankų įranga, tačiau šis skirtumas nedaug tepadeda sumažinti jos savininkų entuziazmą (arba susierzinimą)[2].

Tačiau dėl laisvų rankų įrangos plitimo kyla naujų ir svarbių klausimų: Ar tai saugu? Ar vartotojai yra pakankamai išsilavinę, kad galėtų ja naudotis atsakingai? Perėjimas nuo tradicinio vairavimo prie autonominio valdymo tai ne tik technologinis pokytis, bet ir mūsų suvokimo ir sąveikos su transporto priemonėmis pokytis. Naudodamiesi šiomis sistemomis vairuotojai gali mėgautis ramesniu vairavimu, nes jų automobiliai kontroliuoja greitėjimą, stabdymą, orientavimąsi eismo juostoje, automatinį persirikiavimą į kitą eismo juostą ir net stebi akląsias zonas.

Tačiau ši pažanga kelia sumaištį ir klaidingus įsitikinimus. Kai kuriems sunku atskirti pažangias vairuotojo pagalbines sistemas (ADAS) nuo visiškai automatizuoto vairavimo sistemų. „General Motors“ ADAS vykdomasis direktorius Andrew Farah pabrėžia, kad jūs kaip vartotojai vis dar esate automobilio vairuotojas, net ir naudojantis autopilotu. Taip aiškiai atsisakydamas tokias sistemas vadinti autonominėmis.

 „Tesla“ vis purvina vandenis pokyčiams ir saugumo užtikrinimo gynybai

Pokalbiai apie laisvų rankų įrangą dažnai sukasi apie „Tesla“ prekės ženklą, kuris, siūlydamas pažangias technologijas, žengia toliau nei dauguma automobilių gamintojų. Nepaisant pavadinimo, visiškai savarankiškai važiuojanti sistema nėra savarankiškai važiuojanti sistema; vairuotojai turi išlikti budrūs. Tačiau agresyvi kompanijos rinkodara sukėlė painiavos, o nuo 2019 m. jai tenka abejotina garbė, didžiausias avarijų skaičius tarp automobilių gamintojų, turinčių pažangias vairuotojo pagalbines sistemas[3].

 „General Motors“ supranta, kad negali visiškai atsiriboti nuo visuomenės požiūrio, kurį suformavo konkurentės „Tesla“ požiūris. Pasak jų, juos visus piešia tuo pačiu teptuku. Šis ryšys verčia tokius automobilių gamintojus kaip GM aktyviau atskirti savo technologijas nuo „Tesla“ technologijų, pabrėžiant saugumą ir atsakomybę.

 „General Motors“ siūloma „Super Cruise“ yra laisvų rankų sistema, todėl bendrovė nori aiškiai paaiškinti, ką ši technologija gali ir ko negali daryti. Įmonė neseniai pradėjo šviečiamąją kampaniją, kurios tikslas yra padėti klientams suprasti, kuo GM produktas skiriasi nuo kitų sistemų. Skirtingai nei „Tesla“, „General Motors“ atrodo, yra pasiryžusi skaidriai bendrauti su savo vartotojais. Vadovai pabrėžia, kad „General Motors“ kruopščiai atlieka bandymus ir vengia atsisakyti atsakomybės.

Nepaisant laisvų rankų įrangos patrauklumo, kai kurie duomenys rodo, kad vairuotojo pagalbinės sistemos gali būti mažiau saugios nei įprastas vairavimas. Šios sistemos gali skatinti pernelyg didelį pasitikėjimą ir sulėtinti reakcijos laiką, kai vairuotojas turi vėl perimti valdymą. Be to, atsiranda dėmesio blaškymo problema, nes išlaisvintos rankos visada atsiduria prie išmaniųjų telefonų ar kitų prietaisų.

Autopiloto pavojus pabrėžia ir veiklos sričių ir dėmesingo vairavimo svarbą

Kadangi laisvų rankų įrangos vairavimas tampa vis labiau paplitęs, automobilių gamintojams, reguliavimo institucijoms ir vairuotojams tenka atsakomybė užtikrinti, kad inovacijos neatsiliktų nuo saugos. Nors įžūlus požiūris gali paskatinti pokalbį, „General Motors“ labiau apgalvotas požiūris į švietimą ir aiškų bendravimą yra vertingas kontrapunktas „Tesla“ komunikacijai. Visiško autonomiškumo siekis yra įdomus, tačiau šiuo keliu reikia eiti atsargiai ir atsižvelgiant į jam būdingą sudėtingumą ir riziką[4].

Galiausiai laisvo vairavimo sėkmė priklauso ne tik nuo pačios technologijos, bet ir nuo automobilių gamintojų ir vartotojų santykių bei bendro įsipareigojimo užtikrinti saugumą ir supratimą. Vairuotojo vis dar prašoma dalyvauti procese ir galiausiai jis vis dar yra atsakingas už bendrą transporto priemonės ir joje esančių asmenų saugumą, sako GM atstovas. Tai kelias, kuriuo visi turime keliauti plačiai atmerktomis akimis.

Neseniai viešai paskelbtame pranešime „Tesla“ patvirtino, kad JAV teisingumo departamentas paprašė pateikti dokumentus, susijusius su bendrovės vairuotojo pagalbinės programinės įrangos sistemomis. Ši žinia paskatino nuolatines diskusijas ir kruopštų įmonės technologinių naujovių, jos teiginių ir saugos priemonių nagrinėjimą[5].

Autopilotas, vairuotojo pagalbinių funkcijų rinkinys, garsėja savo automatinio vairavimo gebėjimu, išlaikant automobilį keliuose eismo juostoje. Jis sulaukė pagyrų dėl to, kad mažina vairuotojo nuovargį ilgose kelionėse. Kita vertus, visiškai savarankiškai vairuojantis automobilis, veikiantis miesto gatvėse, gali sustoti prie šviesoforo signalų ir atlikti posūkius. Nors ji sužavėjo naudotojus savo galimybėmis, susirūpinimą keliantys trūkumai išlieka.

Naudotis vairavimo be rankų funkcija gali būti tiek patogu kiek ir pavojinga. Hassan Ouajbir/ Pexels nuotrauka
Naudotis vairavimo be rankų funkcija gali būti tiek patogu kiek ir pavojinga. Hassan Ouajbir/ Pexels nuotrauka

Saugumo klausimas paskatina ir gilius tyrimus

„Tesla“ tvirtina, kad nežino apie jokį vyriausybinį tyrimą, kuriame būtų konstatuoti su šiomis sistemomis susiję pažeidimai. Tačiau tyrimai, panašu, yra vykdomi. Nacionalinė kelių eismo saugumo administracija (NHTSA) jau tiria „Tesla“ vairuotojo pagalbinę programinę įrangą, o tai sukėlė spekuliacijų dėl galimo atšaukimo. Praėjusią vasarą NHTSA padidino įmonės tyrimo mastą iki inžinerinės analizės, t. y. žengė dar vieną žingsnį link atšaukimo.

Šį tyrimą iš pradžių paskatino pranešimai apie autopiloto valdomas transporto priemones, kurios atsitrenkė į avarijų vietose sustojusias transporto priemones. Ilgai trunkantys nesutarimai dėl laisvų rankų vairavimo sistemų nesibaigia. Nacionalinė transporto saugos valdyba anksčiau nustatė, kad ši technologija iš dalies kalta dėl mirtimi pasibaigusios avarijos.

Nors E. Musko bendrovės atstovai teigia, kad jų autopiloto funkcija yra saugesnė už įprastą vairavimą, autonominių transporto priemonių ekspertai kritikuoja bendrovės pasirinktus duomenis šiam teiginiui pagrįsti, teigdami, kad tai netinkamas palyginimas. FSD, nepaisant jos plataus paplitimo, tebėra vystymosi beta stadijoje, ir nė vienas rinkoje esantis automobilis dar nėra visiškai savaeigis.

Teisingumo departamento įsitraukimas perkelia šį saugumo klausimą į naują lygmenį, nes paprastai jis tiria galimus teisės pažeidimus, dažnai baudžiamajame kontekste. Įrodyta, kad „Tesla“ autopiloto funkcija leido vairuotojams vairuoti be jokio įsikišimo ir reakcijos. Beveik 50 procentų sistema besinaudojančių atitraukia akis nuo kelio ir rankas nuo vairo, nepaisant bendrovės nurodymų išlaikyti dėmesį net ir naudjantis autopilotu.

Skirtingai nei kitos agentūros, pavyzdžiui, Vartotojų produktų saugos komisija ir NHTSA, Teisingumo departamentas turi teisę reikalauti imtis veiksmų, o ne tik jų prašyti. Tyrimas pradėtas po to, kai praėjusių metų spalio mėn. agentūros pranešė, kad „Tesla“ susidūrė su JAV teisingumo ministerijos tyrimu dėl teiginių, kad jos transporto priemonės gali važiuoti pačios. Šio tyrimo rezultatai gali turėti didelės reikšmės bendrovės teiginiams apie savaeiges technologijas.

Autopiloto funkcijos ir visiškai savarankiško vairavimo technologijos yra didelė pažanga automobilių pramonėje, žadanti didesnį patogumą ir galimybę užtikrinti saugesnius kelius. Tačiau jos taip pat sukėlė ginčytinas diskusijas dėl saugumo, skaidrumo, rinkodaros praktikos ir pačios sąvokos apie savaeiges transporto priemones, apibrėžties. Besiklostant šiai „Tesla“ situacijai, svarbiausi klausimai išliks sauga, komunikacijos tikslumas, vartotojų švietimas ir atitiktis teisės aktų reikalavimams. Aišku tik tai, kad šios inovacijos įžiebė pokalbį, kuris peržengia technologijų ribas ir apima etikos, teisės ir visuomenės saugumo sritis. Šių diskusijų sprendimas gali nulemti autonominio vairavimo trajektoriją ateinantiems metams.

avatar
Dovilė Barauskaitė
Rašytojas (-a)
Šaltiniai
1.arrow_upward
Cherise Threewitt. 10 Vehicles That Are Almost Self-Driving in 2023 USnews. News reports
2.arrow_upward
3.arrow_upward
4.arrow_upward