Po bilietų brangimo V. Benkunskas rengia viešąjį konkursą – privačiam sektoriui atiteks trečdalis maršrutų

Transportas, VerslasViktorija Navickienė
Suprasti akimirksniu
V. Benkunskas
V. Benkunskas. Andriaus Ufarto/ELTA nuotrauka

Vilniaus savivaldybė skelbia didžiausią sostinės istorijoje viešojo transporto paslaugų konkursą

Vilnius nestabdo, pokyčiai po pokyčių. Viesasis transportas Vilniuje jau linksniuojamas visais kanalais, dėl bilietų branginimo, o dabar meras V. Benkunskas sumąstė plėsti maršrutus ir skelbia viešąjį pirkimą. Būtų viskas kaip ir puiku, bet net trečdalį viešojo transporto meras atiduotų privatininkams? Ar išsimokėsime?

Kaip teigiama, skelbiamas didžiausias Vilniaus istorijoje viešojo transporto paslaugų konkursas, skirtas įgyvendinti sistemos proveržį ir, kaip teigiama, reikšmingai pagerinti vilniečių kelionių kokybę. Šis konkursas numato maršrutų tinklo plėtrą, transporto priemonių skaičiaus didinimą ir modernesnių, aplinkai draugiškų autobusų įdiegimą.

Sakoma, kad keleiviams stotelėse neteks laukti ilgiau nei 6-10 minučių

Pagal planą, jau 2027 metais centrinėje Vilniaus dalyje keleivių laukimo laikas stotelėse neviršys 6–10 minučių, o toliau nuo centro esančiose, rečiau apgyvendintose teritorijose – 15 minučių. Savivaldybė taip pat ketina pakoreguoti 46 esamų maršrutų trasas, dažninti 44 maršrutų kursavimą ir sukurti 7 visiškai naujus maršrutus.

„Vilniečiai kelia lūkestį dažnesniam, greitesniam, patikimesniam viešajam transportui, kuris būtų reikšmingai patogesnis jų kasdienėms kelionėms,“ – sako Vilniaus meras Valdas Benkunskas. Pasak jo, konkursas leis sukurti naują viešojo transporto kokybės standartą, pagerinsiantį susisiekimą tiek miesto centre, tiek nutolusiuose rajonuose. Be to, vienas pagrindinių tikslų – atnaujinti vežėjų autobusų parką, pereinant prie elektra varomų transporto priemonių, kurios sumažins sektoriaus poveikį aplinkai.

30 proc. daugiau transporto priemonių

Konkurso metu planuojama iki 2030 metų viešojo transporto priemonių skaičių padidinti 30 proc. – nuo dabartinio skaičiaus iki 824 vienetų. Šios transporto priemonės bus ne tik modernesnės, bet ir patogesnės keleiviams, pritaikytos individualiems poreikiams, įskaitant žmones su negalia. „Nuolat girdime gyventojų prašymą, kad viešasis transportas kursuotų dažniau. Šiuo metu turimi ištekliai riboja šias galimybes, tačiau augantys viešojo transporto poreikiai Vilniuje skatina mus ieškoti sprendimų,“ – teigia JUDU vadovė Loreta Levulytė-Staškevičienė.

Naujos transporto priemonės turės atskiras oro kondicionavimo sistemas vairuotojams ir keleiviams, vaizdo stebėjimo kameras, atnaujintą garsinio informavimo sistemą bei savarankiško durų atidarymo mygtukus, kurie padės išspręsti dabartines problemas dėl durų veikimo. Taip pat bus užtikrintas švaros ir mikroklimato standartas, kad kelionės vyktų komfortiškomis sąlygomis.

Pasirengimas konkursui prasidėjo dar 2024 metų pradžioje

Per šį laiką buvo surengtos keturios rinkos konsultacijos, po kurių atlikti koregavimai, atsižvelgiant į miesto plėtrą ir gyventojų poreikius. Planuojama, kad sutartys su konkurso laimėtojais bus pasirašytos 2025 metų vidurvasarį, o vežėjai turės dvejus metus pasiruošti pokyčiams.

„Rengiantis konkursui peržiūrėjome esamas sutartis su vežėjais ir nustatėme aukštesnius kokybinius reikalavimus, siekdami patogesnio ir efektyvesnio susisiekimo,“ – pabrėžia L. Levulytė-Staškevičienė.

Tikimasi, kad kokybinius pokyčius keleiviai pajaus jau 2026 metų pabaigoje, o nuo 2027 metų viešasis transportas Vilniuje nuvažiuos 67,7 mln. kilometrų per metus – 48 proc. daugiau nei dabar.

Šiuo metu Vilniaus viešojo transporto paslaugas teikia trys vežėjai: UAB „Vilniaus viešasis transportas“ (35,4 mln. km per metus), UAB „Transrevis“ (7,8 mln. km) ir UAB „Kautra“ (2,5 mln. km). Iš viso 106 maršrutuose per metus nuvažiuojama 45,7 mln. kilometrų. Naujasis konkursas ne tik padidins šį skaičių, bet ir užtikrins aukštesnę paslaugų kokybę.

Konkurso sąlygos ir dokumentai per tris darbo dienas bus paskelbti Centrinėje viešųjų pirkimų informacinėje sistemoje. Tiksli pirkimo vertė neskelbiama, nes kaina yra vienas iš laimėjimo kriterijų.