Suprasti akimirksniu
  • „Ferrari“ keičia savo logotipo dizainą ir skatina „įvairovę“
  • „Jaguar“ ruošiasi iki 2025 m. tapti elektrinių prabangių automobilių gamintoju
  • Ginčai dėl prekės ženklų keitimo – įrankis, padidinantis jų matomumą
  • „Ferrari“ negali atsispirti įšokti į „įvairovės ir įtraukties“ vagoną 
  • „Jaguar“ reklamoje rodomi vyrai, dėvintys sukneles
Šaltiniai
Automobilio markė
Pasekusi „Jaguar“ pavyzdžiu, „Ferrari“ priima „woke“ kultūrą. Stefano Zocca/Unsplash nuotrauka

„Ferrari“ keičia savo logotipo dizainą ir skatina „įvairovę“

„Ferrari“ – italų prabangių sportinių automobilių gamintojas, garsėjantis išskirtiniais modeliais ir dalyvavimu automobilių sporte, regis, „pabudo“[1]. Iš pradžių „Jaguar“ automobilių gamintojas paskelbė keičiantis savo prekės ženklo dizainą. „Ferrari“ netruko pasekti šiuo pavyzdžiu. „Ferrari“ bendrovės logotipas – juodas, piestu stovintis žirgas geltoname fone – yra vienas atpažįstamiausių automobilių pramonėje. Nepaisant pelnyto populiarumo, einama tokiu pat keliu kaip ir „Jaguar“.
„Ferrari“ keičia savo žinomo logotipo dizainą, skatindama „įvairovę“. Adam Khan/Unsplash nuotrauka
„Ferrari“ keičia savo žinomo logotipo dizainą, skatindama „įvairovę“. Adam Khan/Unsplash nuotrauka

„Jaguar“, kaip žinoma, pristatė naują prekės ženklo identitetą. Tokiu būdu jis siekia pereiti prie elektromobilių gamybos. Šis atnaujinimas apima naują logotipą ir reklaminę kampaniją, kurioje, kad ir kaip keistai tai beskambėtų, nėra rodomi automobiliai; dėmesys skiriamas meniniams vaizdams ir šūkiams, tokiems kaip „Copy Nothing“ („Niekas nekopijuojama“). Tačiau ši kampanija jau spėjo sulaukti kritikos bei pašaipų.

„Jaguar“ nuo šiol, regis, turi kitų užmojų siekiant pabrėžti „įvairovę, teisingumą ir įtrauktį” (angl. Diversity, Equity and Inclusion – DEI). Manoma, jog logotipo dizainas turi keistis kartu su įtraukiąja kultūra. Mat „Jaguar“ tokiu būdu siekia atnaujinti savo įvaizdį ir pritraukti naują, jaunesnę bei įvairesnę klientų bazę. 
„Ferrari“ keičia savo žinomo logotipo dizainą, skatindama „įvairovę“. Socialinių tinklų įrašas/ekrano nuotrauka
„Ferrari“ keičia savo žinomo logotipo dizainą, skatindama „įvairovę“. Socialinių tinklų įrašas/ekrano nuotrauka

Tačiau dalis žmonių tam prieštarauja, sakydami, jog didelis dėmesys DEI savybėms atitrauks dėmesį nuo produktų kokybės. Šie žmonės teigia, esą prekės ženklas parsidavė, žengdamas į „woke“ kultūrą, skelbiančią kitokių vertybių raišką.

Žinoma, kad „woke“ iš pradžių reiškė socialinį sąmoningumą ir dėmesį į diskriminaciją. Tačiau šis požiūris plačiai kritikuojamas dėl kraštutinumų. Pavyzdžiui, „woke“ judėjimas perlenkia lazdą cenzūruodamas meną, literatūrą ar istorinius paminklus, kurie neva neatitinka „šiuolaikinių“ normų. Gali būti, jog žmonės ne veltui baiminasi taip vadinamų naujadarų. Juk dėl jų kai kurios klasikinės knygos ar filmai taipogi buvo uždrausti, akcentuojant „netoleranciją“. Kitaip sakant, dalis žmonių bijo, jog „woke“ suvalgys istorijos likučius ir pamins tradicijas bei pamatines vertybes, sujaukiant žmonėms galvas – o ypač jaunajai kartai.

„Jaguar“ ruošiasi iki 2025 m. tapti elektrinių prabangių automobilių gamintoju

Naujasis „Jaguar“ logotipas pasižymi moderniu šriftu, o tradicinis simbolis buvo pašalintas. „Jaguar“ logotipo dizainas visuomet buvo vienas ikoniškiausių simbolių automobilių pramonėje, atspindintis judrumą, stilių ir naujoves. Regis, šis prekės ženklas yra pasirengęs transformacijai. Viena iš jų – ruošimasis iki 2025 m. tapti tik elektrinių prabangių automobilių gamintoju[2].

Dėl pokyčių tiek „Jaguar“, tiek „Ferrari“ sulaukė daug dėmesio ir kritikos.

Nepasitenkinimą reiškiantys žmonės teigia, kad pašalinus jaguarą, prekės ženklas netenka vizualinio paveldo ir emocinio ryšio su ilgamečiais entuziastais. Tas pats pasakytina ir apie „Ferrari“. Žmonės nuogąstauja, esą naujieji logotipai aukoja paveldą dėl modernumo.
„Jaguar“ ruošiasi iki 2025 m. tapti elektriniu prabangių automobilių gamintoju. Viktor Forgacs/Unsplash nuotrauka
„Jaguar“ ruošiasi iki 2025 m. tapti elektriniu prabangių automobilių gamintoju. Viktor Forgacs/Unsplash nuotrauka

Ginčai dėl prekės ženklų keitimo – įrankis, padidinantis jų matomumą

Kalbama apie pavojų, jog lojalūs klientai, siejantys emblemas su šių prekės ženklų tapatybe, nusisuks. Planuojamam minimalistiniam žodiniam ženklui gali trūkti ikoninės tapatybės, dėl kurios „Jaguar“ bei „Ferrari“ logotipai tapo atpažįstami. Tačiau abu automobilių gamintojai, regis, turi kitą tikslą.

Šiuo šiuolakiškus vėjus imituojančiu ėjimu siekiama ne tik atkreipti lojalių klientų dėmesį, bet ir pritraukti naujas auditorijas. Ginčai dėl prekės ženklų keitimo tapo galingu įrankiu, padidinančiu jų matomumą už jau esamos rinkos ribų. Nesvarbu, ar mylimi, ar kritikuojami, tiek „Jaguar“, tiek „Ferrari“, panašu, išliks dėmesio centre – bent jau kurį laiką. Juk šiuolaikinė kultūra ir kūrybinė raiška ribų nepaiso – priešingai, jas griauna verždamasi į progresyviųjų regos lauką. 

„Ferrari“ negali atsispirti įšokti į „įvairovės ir įtraukties“ vagoną 

Atsiranda vartotojų, boikotuojančių prekės ženklus, kurie, jų manymu, pernelyg pabrėžia „woke“ kultūrą. Vieni iš jų – „Bud Light“ bei „Disney“ (pavyzdžiui, „Bud Light“ 2023 m. prarado milijardus dėl reklaminės kampanijos su LGBTQ+ atstovu). Nors „woke“ kultūros tikslai kai kam atrodo naudingi, tačiau kraštutinumai turi eilę neigiamų pasekmių.

Naujoji DEI pasaulėžiūra, kaip skelbiama, apims „įtraukią įdarbinimo praktiką“, „Lyčių ir įvairovės įgalinimo komitetą“ ir DEI mokymo programas, skirtas abipuse pagarba grindžiamai aplinkai sukurti“. Tačiau atsiranda skelbiančių, esą kiek ironiška, jog gamintojas, gaminantis prabangius automobilius, kurie daugeliui yra nepasiekiami dėl jų kainos, nori kalbėti apie įtrauktį bei teisingumą...

„Jaguar“ reklamoje rodomi vyrai, dėvintys sukneles

Vienas iš automobilių gamintojo „Jaguar“ atstovų sakė, jog jie nesiekia irtis kartu su „woke“ banga. Anot jo, veikiau siekiama padėti „Jaguar“ „nutolti nuo tradicinių automobilių stereotipų“ ir parduoti jų daugiau. Tai, ko gero, pristato ir naujausia „Jaguar“ reklama, kurioje rodomas vyras, dėvintis suknelę; kiti modeliai vilki ryškiaspalvius drabužius. Reklamoje skamba šūkiai: „ištrink įprastą“, „sulaužyk normas“ ir kt. Pažymėtina, kad reklamoje nebuvo pavaizduoti jokie automobiliai. Tad kas tiksliai yra „tradicinis automobilių stereotipas“, nuo kurio esą norima nutolti, galima tik spėlioti. Vaizdo reklama išpopuliarėjo socialinėje žiniasklaidoje ir sulaukė per 165 milijonų peržiūrų.
„Jaguar“ reklamoje rodomi vyrai, dėvintys sukneles. Youtube stop kadras
„Jaguar“ reklamoje rodomi vyrai, dėvintys sukneles. Youtube stop kadras

„Jaguar Land Rover“ generalinis direktorius Rawdonas Gloveris gynė prekės ženklo atnaujinimą ir neigė, kad reklama skatina eiti „woke“ pėdomis[3]. Pastarasis giria šią kampaniją ir teigia esąs nusivylęs socialinių tinklų komentatorių rodomu „netolerancijos lygiu“ vaizdo įraše rodomiems modeliams.

„Tai nėra mūsų būsimų klientų vaizdavimas“, – sakė Gloveris, pridurdamas, kad nesiekia palikti savo senųjų klientų, tačiau nori pritraukti naują klientų bazę. Nepaisant to, atsiranda pasauliečių, norinčių, jog bent jau reklamos atspindėtų realybę, kurioje gyvena dauguma žmonių – o ne akcentuotų mažumų perspektyvą.

Žinoma, jog „Jaguar“ gali kainuoti nuo 50 000 iki maždaug 92 000 JAV dolerių; „Ferrari“ atsieina nuo apie 200 000 iki daugiau nei 1,5 milijono JAV dolerių už specializuotas ar riboto leidimo versijas[4][5]. Taigi automobiliai nėra lengvai įperkami nei keturių asmenų šeimai, nei transseksualams.

avatar
Miglė Tumaitė
Rašytojas (-a)
Šaltiniai
2.arrow_upward
designrush.com. Jaguar designrush.com
4.arrow_upward
cars.usnews.com. Jaguar cars.usnews.com
5.arrow_upward
caranddriver.com. Ferrari caranddriver.com