Suprasti akimirksniu
  • Privačiame kieme ardote automobilius? Tam reikia leidimo!
  • Dirbant su automobilių ardymu – papildomi aplinkosauginiai reikalavimai
  • Pareigūnai kalba apie gamtai daromą žalą
Šaltiniai
Tvarkymas
Norint ardyti automobilius reikia taršos leidimo. Logan Meis

Privačiame kieme ardote automobilius? Tam reikia leidimo!

Aplinkos apsaugos departamento pareigūnai Kėdainių rajone vykdydami iš anksto suplanuotus reidus nustatė du nelegaliai ardomų eksploatuoti netinkamų transporto priemonių (ENTP) atvejus.

Tokia situacija daliai piliečių primena, kad tokiais atvejais automobilių ardytojai privalo turėti taršos leidimus, kurie yra būtini vykdant šią veiklą[1].

Pirmasis toks atvejis buvo fiksuotas spalio 29 d. Kėdainių rajone, kai privataus namo kieme aplinkosaugininkai pastebėjo sustatytus automobilius.

Savininkas paaiškino, kad vykdo individualią veiklą, užsiima automobilių ir jų dalių pardavimu, tačiau paaiškėjo, kad neturi nustatyta tvarka išduoto taršos leidimo ENTP ardymui. 

Teritorijos apžiūros metu užfiksuota įvairių išardytų automobilių detalių, automobilių padangų, automobilių kėbulų ir jų dalių.

Iš viso sklype sukaupti 105 automobiliai: 33 automobiliai paruošti ardyti, 52 automobiliai pradėti ardyti (iš dalies išardyti) ir 20 visiškai išardytų automobilių (likę tik transporto priemonių kėbulai).

Antrasis toks atvejis fiksuotas lapkričio 12 d. Kėdainių rajone. Aplinkosaugininkai prie senų fermų pastebėjo sukrautų automobilių krūvas.

Apžiūrėję teritoriją ir pastatus pareigūnai nustatė, kad vietovėje veiklą vykdo įmonė, kurios veikla – automobilių ir jų dalių pardavimas, automobilių remontas.

Patikrinimo metu pastebėta, kad teritorijoje ant grunto vienas ant kito buvo sukrauti automobiliai, kurie, įmonės atstovo teigimu, pagal anksčiau sudarytą automobilių nutempimo, nuvežimo sutartį su juridiniu asmeniu yra saugomi. Tokių automobilių buvo apie 162.

Kitoje teritorijos dalyje užfiksuotos 9 visiškai išardytos transporto priemonės, 40 iš dalies išardytų transporto priemonių ir 10 transporto priemonių įsigytos galimai ardymui.

Taip pat rasta 14 atskirų transporto detalių su valstybiniais numeriais, šalia pastato – 17 išardytų transporto priemonių, kurių kėbulai buvo suspausti ir laikomi ant grunto. Įmonė taip pat neturėjo taršos leidimo.

Dirbant su automobilių ardymu – papildomi aplinkosauginiai reikalavimai

ENTP tvarkymo veiklą reglamentuoja Lietuvos Respublikos aplinkos ministro 2003 m. gruodžio 24 d. įsakymu Nr. 710 patvirtintos „Eksploatuoti netinkamų transporto priemonių tvarkymo taisyklės“.

Įmonės, užsiimančios eksploatuoti netinkamų transporto priemonių (ENTP) tvarkymo arba ardymo veikla privalo atitikti specialius reikalavimus ir turėti TIPK leidimą bei pavojingų atliekų tvarkymo licenciją.

Pagal ENTP tvarkymo taisykles, ENTP surinkimas ir apdorojimas turi būti vykdomas negyvenamosios paskirties pastatuose: paslaugų paskirties (tik autoservisuose), garažų paskirties, gamybos ir pramonės paskirties pastatuose (tik gamyklose, dirbtuvėse, produkcijos pramonės perdirbimo įmonėse), sandėliavimo paskirties pastatuose, kitos (fermų, ūkio) paskirties pastatuose.

Eksploatuoti netinkamų transporto priemonių priėmimo ir laikymo (įskaitant laikiną laikymą) zona, turi būti padengta nelaidžia danga, atsparia benzino ir kitų skysčių ardančiajam poveikiui, ir turi turėti nutekėjusių skysčių surinkimo įrenginius bei priemones, užtikrinančias aplinkos apsaugą nuo naftos produktų ir kitų teršalų patekimo. Jei ENTP laikomos lauke, tuomet turi būti įrengta paviršinių nuotekų tvarkymo sistema.

Taip pat privaloma turėti oficialias sutartis su atliekų tvarkytojais, kuriems perduodamos susidariusios pavojingosios ir nepavojingosios atliekos[2]. Įmonės, vykdančios ENTP tvarkymo veiklą, taip pat privalo turėti šiuos dokumentus:

  • Taršos integruotos prevencijos ir kontrolės (TIPK) arba Taršos leidimą;
  • Pavojingų atliekų tvarkymo licenciją;
  • Jeigu taikoma, turi būti atlikta Poveikio aplinkai vertinimo (PAV) atrankos procedūra.

Minėtų transporto priemonių ardymo veikla neturint leidimo arba nesilaikant šiame leidime nustatytų sąlygų, fiziniams asmenims užtraukia baudą nuo 300 iki 560 eurų, juridinių asmenų vadovams – nuo 300 iki 1700 eurų ir kitiems atsakingiems asmenims – nuo 600 iki 1150 eurų[3].

Užsiimantiesiems eksploatuoti netinkamų transporto priemonių tvarkymu Aplinkos apsaugos departamentas yra parengęs atmintines apie automobilių dalių ardymą ir jų tvarkymą, jose pateikiama informacija, kokie tiksliai reikalavimai taikomi transporto priemonių ardymo, atliekų laikymo patalpoms, kokie dokumentai reikalingi veiklos vykdymui ir pan. Atmintinėse taip pat galima rasti informaciją, kur priduoti nebevažiuojantį ar po avarijos eksploatuoti nebetinkamą automobilį utilizavimui ir paaiškinta ką daryti susidūrus su nelegaliais ardytojais. 

Transporto priemonių ardymo veikla neturint leidimo arba nesilaikant nustatytų sąlygų užtraukia baudą. Tahamie Farooqui/Unsplash nuotrauka
Transporto priemonių ardymo veikla neturint leidimo arba nesilaikant nustatytų sąlygų užtraukia baudą. Tahamie Farooqui/Unsplash nuotrauka

Pareigūnai kalba apie gamtai daromą žalą

Aplinkosaugininkai atkreipia dėmesį į tai, kad netinkamai tvarkomi ENTP aplinkai daro tokią pačią žalą kaip ir pavojingosios atliekos: automobiliuose esantys pavojingi skysčiai gali išsilieti ir užteršti gruntą, paviršinius ir požeminius vandenis – padaryti ilgalaikę žalą ekosistemoms.

Automobilių akumuliatoriai, ypač švino rūgštiniai, turi švino, sieros rūgšties ir kitų toksinių medžiagų, kurios taip pat gali užteršti dirvožemį ir požeminius vandenis. Benzinas ar dyzelinas, likęs kuro sistemoje, irgi gali išsilieti ir teršti aplinką.

Manoma, kad ardant ar neteisingai utilizuojant automobilio dalis, gali išsiskirti pavojingi cheminiai junginiai ir kitos nuodingos dujos. Iš senesnių oro kondicionierių ar šaldymo sistemų gali išsiskirti ozoną ardančios dujos.

Automobilių ardymo metu susidaro didelis kiekis atliekų, pvz., plastiko, stiklo, gumos, metalo likučių. Jei šios atliekos nėra perdirbamos, jos kaupiasi sąvartynuose ir ilgai skyla. Senos padangos ir plastiko dalys dažnai neteisingai sudeginamos, o tai sukelia papildomą taršą.

Dėl to pareigūnai atidžiai stebi ENTP surinkimo ir apdorojimo veiklą bei transporto priemonių techninę priežiūrą ir remontą vykdančius asmenis, o taip pat į veiklos vykdymo vietose esančius ir (ar) naudojamus kuro deginimo įrenginius.