Nerimą kelianti apklausa! Dėl nuovargio trys iš keturių pilotų skrydžio metu miega

Įdomybės, Kelionės, SveikataDovilė Barauskaitė
Suprasti akimirksniu
Pilotas
Pilotus vargina išsekimas ir nuolatinis nuovargis. Matehus Bertelli/ Pexels nuotrauka

Pilotai, panašu, itin išsekę, nes užmigti ore tenka ne vieną kartą per mėnesį

Neseniai atlikta apklausa atskleidė, kad nuovargis yra didelė Europos pilotų problema, nes daugelis jų, valdydami lėktuvus, trumpam ir neplanuotai užmiega. Tyrimas, kurį Europos pilotų kabinų asociacijos (ECA) užsakymu atliko aviacijos saugos konsultacijų bendrovė, parodė, kad apie 75 % apklaustų pilotų nurodė, kad per mėnesį iki apklausos patyrė bent vieną mikronusnaudimą. Ketvirtadalis jų nurodė, kad patyrė penkis ar daugiau tokių epizodų, kurie apibūdinami kaip trumpi, nevalingi miego periodai, kurie gali pasireikšti atmerktomis arba užmerktomis akimis[1].

Ataskaitoje pabrėžiama, kad oro linijų bendrovės turi tobulinti nuovargio valdymo priemones, įskaitant pranešimo apie nuovargį proceso racionalizavimą, suteikti pilotams daugiau poilsio tarp budėjimų ir užtikrinti geresnes apgyvendinimo sąlygas, kai įgulos yra toli nuo namų. Ekspertai vykdę šią apklausą, pabrėžia, kad nuovargio šaltinis gali būti vidinis, pavyzdžiui, darbo grafikas, arba išorinis, pavyzdžiui, prasta miego kokybė namuose. Tačiau nuovargio rizika galiausiai daro įtaką skrydžių operacijoms ir turi būti atitinkamai valdoma.

Apklausos, kurioje dalyvavo keleivinių, krovininių ir užsakomųjų skrydžių pilotai, duomenimis, mažiau nei ketvirtadalis jų manė, kad jų oro linijos gerai valdo nuovargio riziką. Ypač daug nepasitenkinimo nuovargio valdymu išreiškė JK ir Airijoje įsikūrusių oro linijų pilotai. ECA pirmininkas Otjan de Bruijn pabrėžė problemos rimtumą, teigdamas, kad duomenys jau dabar rodo nerimą keliančią pilotų nuovargio tendenciją birželio ir liepos mėn.

Europos Sąjungos aviacijos saugos agentūra birželio mėn. biuletenyje taip pat išreiškė susirūpinimą dėl įgulų nuovargio, įspėdama, kad darbuotojų trūkumas gali padidinti šią problemą ir pakenkti saugai. Be to, EAA apklausa parodė, kad nors 82 proc. pilotų žinojo, kaip pateikti pranešimą apie nuovargį, tik 44,1 proc. jų manė, kad sistema lengva naudotis[2].

Lėktuvo įgūla
Pilotų nuovargis gali turėti ir siaubingas pasekmes. Kelly/ Pexels nuotrauka

Pilotų nuovargio lygiai praleidžiami pro akis ir trūksta tinkamų priemonių

Kiek daugiau nei 25 % teigė, kad ataskaitas užpildyti paprasta ir greita, ir tik 10 % manė, kad dėl tokių ataskaitų atsirado pokyčių, kuriais siekiama pagerinti saugą. Įvairiose šalyse požiūris į pranešimus apie nuovargį labai skyrėsi: Airijos ir Maltos oro linijų bendrovių pilotai savo sistemas įvertino kaip mažiausiai veiksmingas.

Apklausa taip pat atskleidė, kad beveik trys ketvirtadaliai apklausoje dalyvavusių pilotų teigė, kad per pastarąjį mėnesį, kuris sutampa su įtempto vasaros kelionių sezono pradžia, jie neturėjo pakankamai poilsio, kad atsigautų nuo nuovargio tarp darbo funkcijų. Neseniai įvykę tragiški pilotų žūties atvejai trijose skirtingose oro linijų bendrovėse dar labiau atkreipė pasaulio dėmesį į svarbią pilotų nuovargio temą ir skaudžias jo pasekmes[3].

Šie įvykiai, įskaitant staigų piloto Manoj Subramanyam širdies sustojimą Nagpuro oro uoste likus kelioms minutėms iki reguliaraus skrydžio, išryškino nuolatinę aviacijos specialistų nuovargio problemą[4]. Pilotai garsiai kalba apie tai, kad oro linijos, net ir laikydamosi galiojančių taisyklių, spaudžia juos iki fizinių ir psichinių galimybių ribos. Tai, kas anksčiau buvo minimalaus poilsio laikotarpio išimtis, dabar tampa standartine darbo tvarka.

Daugybė pilotų išreiškė susirūpinimą dėl pernelyg ilgų darbo valandų, nenuspėjamų skrydžių tvarkaraščių ir nepakankamo laiko poilsiui ir atsigavimui. Ypač didelį nerimą kelia skrydžiai raudonomis akimis, kurie vykdomi per žemo cirkadinio laiko langą (WOCL) – paprastai nuo 2 iki 6 val. ryto, kai žmogaus organizmas yra labiausiai pažeidžiamas nuovargio. Šiomis valandomis pilotai ir įgulos nariai yra jautresni įvairioms sveikatos problemoms, įskaitant širdies veiklos sutrikimus ir kognityvinius sutrikimus, kurie gali kelti pavojų saugai.

Sunerimę įgūlos nariai visame pasaulyje: JAV, Europos protokolai griežtesni nui kitų šalių

Šių metų rugpjūčio mėn. pradžioje Indijos pilotų gildija kreipėsi į Air India saugos vadovą, išreikšdama susirūpinimą dėl didėjančio pilotų nuovargio. Daugiausia dėl to kaltos automatizuotos tvarkaraščių sudarymo sistemos, kuriose neatsižvelgiama į žmogaus fiziologinius poilsio poreikius. Palyginus teisės aktus, paaiškėjo, kad Indijos skrydžių darbo laiko apribojimų (FDTL) ir poilsio laikotarpių sistema, palyginti su griežtesniais Jungtinių Valstijų ir Europos protokolais, neatitinka standartų.

Tyrimais įrodyta, kad tarp darbo trukmės ir aviacijos nelaimingų atsitikimų rizikos yra glaudus ryšys. 13 valandų ar daugiau trunkančios pareigos padidina santykinę nelaimingų atsitikimų riziką 5,5 karto, palyginti su 1,7 karto didesne rizika, kai pareigos trunka 10 valandų. 2022 m. atlikto pilotų nuovargio tyrimo duomenimis, nerimą keliantis 66 proc. pilotų prisipažino, kad skrydžių metu, antrajam pilotui apie tai nežinant, nevalingai užmiega. Be to, 31 proc. pranešė apie vos neįvykusius incidentus, kuriuos galimai sukėlė nuovargio sukeltos klaidos.

Ši situacija atskleidžia sisteminę problemą, susijusią su tuo, kad oro linijų pramonė daugiausia dėmesio skiria sąnaudų mažinimo priemonėms pilotų gerovės sąskaita. Oro linijų bendrovėms įtikinamai trūksta įžvalgumo ir empatijos, o kai kurios iš jų nenoriai samdo daugiau pilotų, kad teisingiau paskirstytų darbo krūvį. Pramonei reikia skubiai įdiegti mokslu pagrįstas nuovargio rizikos valdymo sistemas (FRMS), kad būtų galima geriau valdyti ir mažinti nuovargį.

Tačiau Indijos Civilinės aviacijos generalinis direktoratas (DGCA) dar neįdiegė tokių sistemų ir nenustatė taisyklių, kuriomis būtų tinkamai sprendžiama kumuliacinio nuovargio problema. Ekspertai pasisako už skubų, įvairiapusį požiūrį į šios kritinės problemos sprendimą. Jie ragina nedelsiant sudaryti nepriklausomą skubios pagalbos komitetą, sudarytą iš reguliavimo institucijų, psichikos sveikatos specialistų, psichologų ir psichiatrų, kad būtų galima spręsti įgulų streso, nuovargio ir su darbu susijusio nerimo problemas.

Didesnių rizikų būti net ir negali: nuovargis įtakoja ir jaunų bei sveikų pilotų mirtis

Kadangi nuovargis gali būti katastrofiškų incidentų, tokių kaip pilotų žūtys, vos neįvykusios avarijos ir net katastrofos, priežastimi, būtina, kad oro linijų bendrovės, reguliavimo institucijos ir psichikos sveikatos specialistai bendradarbiaudami imtųsi išsamių, mokslu pagrįstų veiksmų, neatidėliodami. Neseniai įvairiose oro linijų bendrovėse įvykusių nelaimingų pilotų mirčių serija paskatino atkreipti dėmesį į pilotų nuovargio problemą visame pasaulyje.

Šie incidentai, nuo širdies sustojimų iki nepaaiškinamų sveikatos problemų, daugelį verčia abejoti, ar nuolatinis nuovargis gali būti vienas iš veiksnių. Pilotų nuovargis nėra naujiena; aviacijoje jis kelia susirūpinimą jau kelis dešimtmečius. Tačiau šiuolaikinių skrydžių tvarkaraščių sudėtingumas, ekonominis spaudimas oro transporto bendrovėms ir pasenusi reguliavimo sistema šią problemą dar labiau paaštrina[5].

Pilotai dažnai dirba ilgai, jų skrydžių tvarkaraščiai nepastovūs, o poilsio laikas nepakankamas – tai yra pervargusių darbuotojų receptas. Nuovargis – tai ne tik jėgų netekimas ar mieguistumas; tai daugialypė būklė, kuri gali pabloginti fizinę sveikatą, kognityvinę veiklą ir emocinę gerovę. Tyrimai parodė, kad nuovargis gali turėti įtakos reakcijos laikui, gebėjimui priimti sprendimus ir net sukelti mikromiego epizodus. Šie padariniai gali turėti skaudžių pasekmių, įskaitant vos neįvykusią avariją, avariją ir, kaip rodo pastarieji įvykiai, galbūt net pilotų žūtį.

Aviakompanijos, siekdamos gerų rezultatų, dažnai nenori samdyti daugiau pilotų, o renkasi esamus darbuotojus ištempti iki jų fizinių ir psichinių galimybių ribos. Reikalingi reglamentai ir sistemos, kurios realiuoju laiku įvertina nuovargio riziką ir siūlo atsakomąsias priemones, pavyzdžiui, keisti tvarkaraščius ar poilsio per skrydį laiką. Nepriklausomas komitetas, sudarytas iš reguliavimo institucijų, psichologų ir kitų psichikos sveikatos specialistų, galėtų suteikti labai reikalingų žinių, kad būtų galima peržiūrėti esamą praktiką ir taisykles.

Nors dar per anksti vienareikšmiškai teigti, kad pastaruoju metu pilotų mirtis lėmė tik nuovargis, tačiau negalima paneigti, kad tai labai svarbi problema, kuriai reikia skirti skubų dėmesį. Kaip matome, dėl nuovargio pilotai ne tik tampa mažiau efektyvūs darbe, bet ir labiau pažeidžiami dėl įvairių sveikatos problemų, kurios gali baigtis katastrofiškai. Esant dabartinei padėčiai, iš esmės žaidžiame rusišką ruletę su žmonių gyvybėmis. Pats laikas oro linijų bendrovėms, reguliavimo institucijoms ir medikų bendruomenei suvienyti jėgas ir spręsti šią problemą.