- Vaikai skatinami susipažinti su seksu nuo A iki Z
- Sekso kultas Lotynų Amerikoje - deklaruojama, kad tai padės kovoti su dideliu nepilnamečių nėštumų skaičiumi
- Tarptautinės lytinio švietimo gairės, išleistos UNESCO, moko skirtingas amžiaus grupes
- PSO lytinio švietimo standartai Europai nurodo, jog lytinis švietimas turi būti prieinamas nuo gimimo
- Lytiškumo programa - praktikuojama jau ir Lietuvoje
Vaikai skatinami susipažinti su seksu nuo A iki Z
Netylant naujoms lytinio švietimo ideologijoms, tai verčia susimąstyti apie Lietuvos ir viso pasaulio vaikų ateitį. Ateitį, kurioje vaikai ir paaugliai jaustųsi saugūs ir prioritetą skirtų tai veiklai, kuri lavina juos būti asmenybėmis, kurti geresnį rytojų ir svarbiausia – negriauti valstybės vientisumo ir gerbti tradicijas, kurias, kaip žinia, metai iš metų saugojo mūsų seneliai nepasidavę nei tremties skauduliui, nei spaudimui iš didžiųjų kaimynių valstybių.
Visgi, dabar – ne apie tai. Straipsnyje norime supažindinti su artėjančia mūsų vaikų lytinio švietimo kulminacija. Esminis klausimas – ar reikia ankstinti lytinį švietimą? Ar lytinis švietimas turi būti pateikiamas ne kaip natūrali žmogaus raida, bet kaip malonumo viršūnė? Ar turi būti skatinamas mažamečių vaikų domėjimasis lytiškai pasiekiamais malonumais? Mokinių švietime ateina nauja tendencija – nuo mažo amžiaus mokyti vaikus, kas yra seksas, orgazmas ir kokiais būdais save patenkinti tiek berniukams, tiek mergaitėms.
Spartus vaikų lytinio švietimo „tobulėjimas“ tampa vis sunkiau daugumai suprantamas – vaikai skatinami kuo anksčiau susipažinti su lytine terminologija, skatinami tarpusavyje bendrauti lytiniais terminais, o ankstyvą vaikų seksualizavimo kultą saugo tokios organizacijos kaip UNESCO (organizacija, skatinanti bendradarbiavimą tarp skirtingų tautų švietimo, mokslo bei kultūros), Tarptautinės planuotos tėvystės federacija, išleidusios nemažai dokumentų siekiant supažindinti su naujuoju, revoliuciniu lytiniu švietimu.
Nemažai šių organizacijų išleistų dokumentų jau naudojami JAV propaguojamame švietime - puikus to pavyzdys programa, pavadinimu - „Visa tai yra viena mokymo programa“ („It’s all one curriculum“), PSO lytinio švietimo standartai Europai („Standarts for Sexuality Education in Europe“).
PSO vykdoma seksualinės sveikatos ir reprodukcijos programa teigia, kad politikos formuotojams būtinos visapusiškos priemonės, leidžiančios spręsti lyčių nelygybės, ekonominius bei socialinius pokyčius regione. PSO organizacija veikia ir Lietuvoje - ji buvo įkurta dar 1994 m. Vilniuje, kaip pagrindinius tikslus išskirianti gyventojų sveikatos gerinimą, lengvinanti sveikatos priežiūros prieinamumą ir kokybę. Lietuvoje programa finansuojama Valstybinės ligonių kasos per valstybinę sveikatos draudimo sistemą[17].
Išties keista, kad organizacijos, skelbiančios esą kovojančios prieš ŽIV, AIDS bei kitas lytiniu keliu plintančias ligas, imasi spręsti situaciją liaudišku metodu: „kuo susirgai, tuo ir gydykis“ - kaip antai Tarptautinės planuotos tėvystės federacija (toliau – TPTF), sukūrusi programą - „Visa tai yra viena mokymo programa“ („It’s all one curriculum“).
Šioje programoje skelbiami dviprasmiški teiginiai: programa apibūdinta kaip pagalba siekiant sumažinti nepilnamečių nėštumų, sergančių ŽIV skaičių, tačiau, iš kitos pusės, joje pateikiamas akivaizdus mažamečių seksualizavimas. TPTF puslapyje rašoma, jog programa pagrįsta mokslininkų teiginiais, jog pagrindinis AIDS pandemijos veiksnys yra lyčių nelygybė. Todėl teigiama, kad turi būti užtikrintas lytinis švietimas ir jauni žmonės turi būti mokomi kritinio mąstymo subtilybių[1].
TPTF veikla plėtojama šiuose regionuose: Afrikoje, Karibuose bei Lotynų Amerikoje, arabiškose šalyse, Rytų ir Pietryčių Azijoje bei Okeanijoje, Europoje, Pietų Azijoje[2]. Pabrėžiame, kad pati organizacija teigia raginanti ES priklausančias šalis užtikrinti gyventojų teises į laisvą ir saugų gyvenimą be seksizmo ir diskriminacijos.
Teigiama, kad šioms asmenų teisėms gresia pavojus, kadangi išaugo judėjimų prieš lyčių lygybę, kiekis. Programa remiasi prielaida, jog Europos Sąjunga privalo imtis veiksmų, kad apgintų lytinę sveikata ir su tuo susijusias teises
Sekso kultas Lotynų Amerikoje - deklaruojama, kad tai padės kovoti su dideliu nepilnamečių nėštumų skaičiumi
Vaikams, be tėvų sutikimo, teikiamas visuotinis lytinis švietimas, kuriame vaikai yra ne tik supažindinami su vyriškosios ir moteriškosios lyčių skirtumais, bet ir mokomi kaip save patenkinti pačiam arba su pasirinktu partneriu (nesvarbu, ar tai berniukas, ar mergaitė).
Už vaikų lytinį švietimą atsakinga Tarptautinės planuotos tėvystės federacija išleido programą pavadinimu Visa tai yra viena mokymo programa („It's All One Curriculum“), kuri pasisako už visapusiškas žmogaus teises ir laisves, deklaruojanti, kad būtent jos dėka bus galima sumažinti ne tik paauglių nėštumų skaičių, bet lytiškai plintančių ligų kiekį. Tik įdomu kaip, kai vaikai nuo vos kelių metų amžiaus yra įtraukiami į sekso kultą ir mokomi patenkinti save?
Programoje yra nurodoma:
Kiekvienas individualiai turi nuspręsti, su kuo ir kada santykiauti ar susituokti. Galima santuokos vengti jauname amžiuje arba galima ir susituokti. Intymūs santykiai galimi ir su tos pačios lyties individais[3].
Toliau programoje nurodomos žmogaus teisės abortų kontekste:
Jauni žmonės patys gali nuspręsti kaip ir kada turėti vaikų, gauti visą reikalingą su kontracepciją susijusią informaciją, gauti saugaus aborto paslaugas ir susilaukti vaikų nepriklausomai nuo šeimyninio statuso ar lytinės tapatybės.[4]
Šioje agresyvioje programoje nurodoma net 112 nuorodų, skatinančių abortą: vykdoma įbauginimo taktika teigiant, kad kiekvienos nėščios moters gyvenimo minutė - tolygi mirčiai, tad aborto legalizavimas - būtinas. Moksleiviai skatinami domėtis pasidariusių abortus merginų istorijomis[5].
Vienas įdomiausių išskiriamų aspektų yra tas, kad programoje pabrėžiama, jog jaunas žmogus, sergantis ŽIV, turi teisę nuspręsti pats, ar jis nori tai pranešti savo lytiniam partneriui!
Taip pat pastebėtinas liberalus požiūris į amžių, nuo kurio galima pradėti užsiimti seksu - tai taip pat asmeninio pasirinkimo klausimas.
Kaip pagrindinis šios programos motyvas išskiriamas vaikų seksualizavimas - „numatomus“ Tarptautinės planuotos tėvystės federacijos klientus, t.y. vaikus, jie tampa realiais šios organizacijos klientais, kas juos daro priklausomais nuo TPTF paslaugų. Taip vaikai šias paslaugas propaguoja tarp savo bendraamžių ir plečia šios federacijos gretas[6].
Tarptautinė planuotos tėvystės federacija užsiima tokiomis veiklomis kaip[7]:
- Seksualiai plintančių infekcijų identifikacija ir jų gydymas;
- Platina informaciją apie apsaugos priemones nuo neplanuoto nėštumo;
- Padeda surasti klinikas, atliekančias medikamentinį ir chirurginį abortus;
- Teikia informaciją apie skubiąją kontracepciją po nesaugių lytinių santykių.
TPTF taipogi pasisako, kad yra daugiau lyčių nei tik vyro ar moters - yra ir translytiškos tapatybės.
Tarptautinės lytinio švietimo gairės, išleistos UNESCO, moko skirtingas amžiaus grupes
Šioje programoje, vaikai yra suskirstyti pagal amžiaus grupes, taigi, pasidomėkime, ko turi būti mokoma skirtinguose amžiaus tarpsniuose[8]:
- 5-8 m. vaikai turi būti mokomi, kad gali būti skirtingos skirtingos šeimų sudėtys: gali būti dvi mamos ar du tėčiai, gali būti tik vienas iš tėvų ir pan., taip pat mokomi, kokiais būdais išreikšti savo pagarbą skirtingiems šeimų modeliams. Taip pat skatinami suprasti skirtumus tarp lyties ir lytinės tapatybės, o taip pat, kad žmonės savo meilę gali rodyti per intymius prisilietimus;
- 9-12 m. amžiaus vaikai mokomi kaip gali masturbuotis berniukas ir mergaitė, jiems suteikiama informacija apie masturbacijos naudą. Vaikai turintys patys pasirinkti, su kuo, kada ir kaip turėti lytinius santykius, turintys žinoti pirmuosius nėštumo požymius. Kontraversiška, tačiau tuo pačiu metu vaikai šviečiami, kad ankstyvas nėštumas gali turėti neigiamos įtakos vėlesniam gyvenimui. Mokoma, kaip teisingai užsidėti prezervatyvą;
- 15-18 metų paaugliai mokomi, kad patys gali planuoti, kada ir kaip turėti vaikų, šviečiami apie kontraceptinių priemonių vartojimą, taip pat yra informuojami, kad seksualinį malonumą gali patirti ir su tos pačios lyties partneriu.
PSO lytinio švietimo standartai Europai nurodo, jog lytinis švietimas turi būti prieinamas nuo gimimo
Šiuose standartuose yra nurodoma, jog lytiniame švietime turi būti aptarti konkretūs klausimai ir elgesio būdai kiekvienoje amžiaus grupėje ir vaiko vystymosi etape. Pavyzdžiui, vaikai nuo ankstyvojo amžiaus turi būti supažindinami su lyčių lygybe, kad berniukai ir mergaitės yra visiškai lygios lytys. 0-4 amžiaus vaikai jau gali paklausti, iš kur jie atsirado, tad informacijos suteikimas gali būti skirtingame lygmenyje nei su vyresnėmis amžiaus grupėmis.
Ar tokie nauji lytinio švietimo standartai, priešingai, nemotyvuoja vaikų anksčiau pradėti masturbuotis ar turėti lytinius santykius, PSO paminėjo, kad šie standartai supažindina skirtingas vaikų amžiaus grupes su lytiniu gyvenimu, o atlikti jaunimo seksualumo tyrimai parodė, jog dėl tokio lytinio švietimo paaugliai lytinių santykių anksčiau neturi - pirmieji lytiniai santykiai propaguojami vyresniame amžiuje[9]. Šiuolaikinė lytinio švietimo filosofija - vaikai yra seksualūs nuo pat gimimo.
Vis dėlto, galime aiškiai suprasti, kad tokiu būdu visgi yra skatinami ankstyvi lytiniai santykiai ir ne su vienu partneriu - o tai moksliškai galima traktuoti kaip visuomeninio seksualinio išnaudojimo formą[10]. To pasekoje vaikai susidurs su begale problemų, o tarp jų ir depresija, nerimu, išaugusių savižudybių skaičiumi, lytiškai plintančiomis ligomis. Ne veltui iki šiol propaguojamos lytinės programos vertino viską kiek kitaip - vaikai yra itin jautri grupė, kurią labai paprasta psichologiškai paveikti ir sugniuždyti, todėl apie lytinį gyvenimą juos reikia šviesti pamažu.
Ar susilaikymu galima laikyti seksualinę praktiką, kuri yra skatinama šiomis programomis?
Pavyzdžiui, Oregone nepilnamečiai vaikai nuo 15 metų turi galimybes be tėvų žinios, už valstybės kompensuojamas lėšas pakeisti lytį. Seksualinės ir lyties tapatybių sutrikimų darbo grupėje esantis Jack Drescher teigė[11]:
15 metų vaikai pilnai nesuvokia visų procedūrų, kurias norėtų darytis, pasekmių.
Taigi, įvertinti ar lytinio švietimo programa tikrai nuėjo gerokai per toli ir išsikreipė į kitas atšakas galime nuspręsti ir pasidomėję situacija Niujorko mokyklose - čia vaikai skatinami atsisakyti tokių terminų kaip mama ar tėtis, brolis ar sesė. Juos rekomenduojama pakeisti į: „gimdytojas 1“, „gimdytojas 2“, „žmonės“, „šeima“.
Seksualinis atspalvis suteikiamas net šventėms - vietoje frazės „gražių švenčių“ siūloma vartoti frazę - „geros pertraukos“[12]. Juk ne visi švenčia šventes, todėl dabartinė lyčių politika siekia mažumą iškelti virš daugumos ir jiems suteikti ypatingas privilegijas cenzūruojant visus, kurie stoja skersai kelio.
Lytiškumo programa - praktikuojama jau ir Lietuvoje
Pasaulyje vis labiau plintant naujai, išplėstai lytiškumo sąvokai, Lietuva taipogi stengiasi neatsilikti - ugdymo psichologė Alina Martinkutė-Vorobej teigia, kad lytiškumo būtina mokyti vaikus nuo mažumės.
Na, turbūt ne vienam iš mūsų yra tekę mokykloje susidurti su mokytojų nekompetencija šiuo klausimu - deja, bet dažnai biologijos vadovėliuose priėjus šią, tuomet buvusią gana „tabu“ temą, mokytojai tepasakydavo, kad vaikai šias temas turėsiantys pasiskaityti savarankiškai namuose. Tad taip, tikrai galima teigti, kad Lietuvoje trūksta kvalifikuoto lytinio švietimo.
Esminis klausimas, kodėl vis dėlto manoma, kad turi būti gerokai ankstinamas mokinių amžius, kuriems bus pravedamos lytinio švietimo pamokėlės? Pašnekovės teigimu, tai - mergaičių labui:
Norėčiau, kad mūsų lytiškumo ugdymas ugdytų tokias mergaites, kurios atpažintų galimo smurto ženklus, kad jos galėtų drąsiai pasakyti „ne“ ir nebijotų kažko įžeisti, nes faktas, jog įžeisti teks, ir reikia nesijausti dėl to kaltoms.[2]
Visgi, iš čia gali kilti dar viena problema - galbūt prasmingiau būtų šalyje vykdyti prevencines programas, skirtas užkardyti galimiems lytinio priekabiavimo atvejams bei užtikrinti teisinę pagalbą smurto aukoms, kas šiuo metu Lietuvoje yra visiškai neišplėtota (prisiminkime Jurbarko istoriją).
Pamažu jau ir mūsų šalyje galime atrasti naująjį lytiškumo suvokimą ugdančių knygelių mažamečiams. Žinoma, tikrai sutinkame, kad lytinis švietimas yra būtinas aspektas švietime ir visuomenėje, tačiau norime pabrėžti ir tai, kad tam turi būti nubrėžtos aiškios ribos.
Juk mūsų karta, augusi su ganėtinai ribotais informaciniais ištekliais, visgi buvo supažindinta su tuo, kas yra lytinis gyvenimas. Informaciją pasiekdavome patys, turėjome vertybes ir dėl dabartinio seksualizuoto lytinio švietimo neužaugome blogesniais žmonėmis. Priešingai - dauguma turime įskiepytą atsakomybės už savo veiksmus jausmą.
Štai, naujojo lytinio švietimo idėja puikiai atsispindi lietuvių kilmės rašytojos Fionos Katauskas išleistoje vaikiškoje knygelėje - „Nuostabi, tikra istorija apie tai, kaip tu atsiradai“. Besklaidant knygelės puslapius, akys užkliūva už drąsių, lytinį aktą vaizduojančių karikatūrų ir teiginių:
Vyras stumdo varpą moters viduje pirmyn ir atgal ir dėl to abu patiria dilgčiojantį, ypatingą ir labai malonų jausmą. Jausmui stiprėjant, vyras juda vis greičiau ir sėkla iš jo sėklidžių ištrykšta iš varpos į moters makštį.[13]
Ir tai – tik vienas iš pavyzdžių, kokio tipo turinys transliuojamas vaikams: knygelėje didelis dėmesys skiriamas ne tik pačiam lytinio akto aprašymui, bet ir mergaičių bei berniukų lytinių organų apibūdinimui, žargoniškiems pavadinimams.
Puiku, kad vaikai su suaugusių gyvenimui būdingais reiškiniais supažindinami žaismingai, tačiau, galbūt reikėtų nustatyti amžiaus grupes, nuo kurių ši informacija gali būti pasiekiama. Kitas aspektas, žaismingas ir neįpareigojantis reiškinių aprašymas gali būti puikia prielaida pradėti ankstyvąjį lytinį gyvenimą ir šiuos „malonumus“ išbandyti patiems.
F. Katausko knygelėje ne tik vaikai supažindinami su lytinio akto ypatumais, bet, galime pastebėti ir dar vieną užuominą į tolimesnius švietimo „taikinius“ - vaikai iliustruojami vaivorykštinėmis šukuosenomis. Naivu tikėtis, kad šios neturinčios nieko bendro su ateisiančiu vaikų švietimu apie privalumus priklausyti LGBTQ bendruomenei.
Kaip sekantį lytinio švietimo pavyzdį, galime išskirti ir G. Paris parašytą knygelę vaikams pavadinimu - „Moliūgėlio istorija“. Ar joje pateikiamas turinys tinkamas mažamečiams vaikams, ar ne - spręsti kiekvienam asmeniškai. Tačiau ganėtinai įdomiai skamba suaugusiųjų lytinio gyvenimo aprašymas:
Nešvankiuose filmuose merginos yra baisiai išsidažiusios, jų milžiniškos krūtys, o labiausiai joms rūpi atsisėsti vis ant kito pono pimpalo. Kartais jos ima jį laižyti lyg kokį saldainį.[14]
Toliau tęsiama:
Jos laižo didžiulį pono pimpalą, iš kurio galop išbėga pieno, paskui visi užmiega arba rūko cigaretes.[15]
Atsivertus kitą vaikams skirtos knygelės puslapį, galime pamatyti kaip aptariama „impotento“ sąvokos reikšmė:
Impotentas - kai tu lytiškai nieko nesugebi.[16]
Norime priminti, kad kaip ir kada pradėti šviesti savo vaikus apie lytinį gyvenimą yra kiekvieno iš tėvų pasirinkimo teisė. Tačiau taipogi negalime leisti šiai masinei socialinei destrukcijai sugriauti mūsų vaikų gyvenimų ir atimti iš jų vaikystės džiaugsmo.