Kinijoje – traukinys be bėgių

Įdomybės, Pasaulis, TransportasMiglė Tumaitė
Suprasti akimirksniu
Traukinys Kinijoje
Kinijoje – traukinys be bėgių. Socialinių tinklų įrašas/ekrano nuotrauka

Kinija pirmą kartą traukinį be bėgių pristatė 2018 m.

Kinijos Hunano provincijos Džudžou mieste išbandomas pirmasis pasaulyje traukinys be bėgių. Ši naujoviška transporto priemonė vietoj tradicinių bėgių naudoja virtualius bėgius, pažymėtus baltomis punktyrinėmis linijomis[1][2]. Už šią idėją yra atsakinga Kinijos valstybinė geležinkelių bendrovė Corporation Limited (CRRC), laikoma didžiausiu pasaulyje geležinkelio transporto įrangos gamintoju. Traukinys, kaip planuojama, bus skirtas turistams vežti į Fudži kalną ir nuo jo.

Iš tiesų, ši inovacija pasirodė 2018 m. Tuomet tramvajų primenančią transporto priemonę buvo galima išvysti važiuojančią Kinijos keliais. Tąsyk taip pat nenaudota brangiai kainuojanti tradicinių bėgių infrastruktūra. Iki 500 keleivių talpinančiame „ART“ įrenginyje buvo naudojamos guminės padangos, o jis valdomas pasitelkiant jutiklius, kurie aptinka kelio ženklinimą arba kelio dangoje įmontuotas magnetines juosteles. „ART“ buvo reklamuotas kaip tvarus miesto transporto sprendimas, kurio įgyvendinimo sąnaudos neva yra mažesnės nei tradicinių transporto priemonių.

Tačiau, nepaisant to, kad „ART“ sistema iš pradžių buvo išaukštinama, ji sulaukė nemažai kritikos. Tad Džudžou mieste, Hunano provincijoje, kur 2018 m. ji pirmą kartą pradėta naudoti, 2022 m. sistema buvo atšaukta dėl pasikartojančių techninių problemų. Kritikuotas nevienodas jutiklių patikimumas bei dažni vėlavimai.

Tačiau projekto nesėkmė nesumažino susidomėjimo juo ateityje.

Praėjusį mėnesį paskelbta, jog atsisakoma planų tiesti geležinkelį iki Fudži kalno, o vietoj to vėl svarstoma įdiegti „ART“ sistemą. Lapkričio pabaigoje paskelbęs apie naująjį projektą, Jamanašio gubernatorius Kotaro Nagasaki spaudos konferencijoje sakė, kad „Fudži tramvajaus“ variantas „gerokai sumažintų statybos sąnaudas“. Jis taip pat pridūrė, kad nors svarstomas bendradarbiavimas su CRRC, pirmenybę jis teiktų Japonijos bendrovėms, gaminančioms panašius vandeniliu varomus modelius. 

„Reikšdamas deramą pagarbą pirmaujančiai bendrovei, norėčiau, jog šio projekto imtųsi Japonijos įmonės“, – sakė jis.

Pastaraisiais metais išaugo Fudži kalno lankytojų skaičius

Pastaraisiais metais smarkiai išaugo Fudži kalno lankytojų skaičius. Iki šiol vienintelis būdas patekti į šią vietą buvo važiavimas mokamu keliu siekiant 3 776 metrų aukščio kalno viršūnę. Tačiau buvo apskaičiuota, jog tradicinių transporto priemonių sistema kelia rimtų techninių problemų, įskaitant stabdžių ir akumuliatorių naudojimą šaltu oru. Svarstyta, jog tokiu būdu daroma žala gamtai. Dėl šios priežasties nuspręsta pradėti bandomuosius važiavimus automatizuotu priemiestiniu traukiniu. Manoma, jog minėtas traukinys pradės vykdyti veiklą jau balandžio mėnesį. Tačiau kuri įmonė pasirašys projekto įgyvendinimo sutartį, dar neaišku.
Fudži kalnas
Pastaraisiais metais išaugo Fudži kalno lankytojų skaičius. Youtube stop kadras

Įprasti traukiniai rieda metaliniais bėgiais. Priešingai, traukiniui su padangomis, kaip manoma, gali reikėti daugiau galios įveikiant pasipriešinimą.

Žinoma, jog XX a. trečiajame dešimtmetyje „Michelin“ pristatė eksperimentinius vagonus su guminėmis padangomis[3]. Šios transporto priemonės buvo sukurtos siekiant pagerinti važiavimo komfortą bei sumažinti triukšmą, naudojant gumines padangas vietoj tradicinių plieninių pagrindų. Vagonai su guminėmis padangomis tąsyk galėjo važiuoti standartiniais plieniniais bėgiais. Tuo tarpu siekiant išlaikyti stabilumą ant bėgių, šalia pagrindinių padangų buvo sumontuoti maži plieniniai kreipiamieji ratukai. Dėl guminių padangų naudojimo vagonų konstrukcija buvo lengvesnė, o tai neva sumažino gamybos kaštus ir energijos sąnaudas.

Nors pradžioje minėtieji vagonai buvo gana plačiai naudojami Prancūzijoje, ilgainiui pastebėta, jog guminės padangos greitai dėvisi ir reikalauja dažnos priežiūros. Vis dėlto, ši technologija davė pradžią traukiniams ant ratų.

Traukinys yra 32 metrų ilgio ir vienu metu gali vežti iki 300 žmonių


Pradiniame etape traukinyje, kaip skelbiama, bus 3 vagonai, tačiau teigiama, kad vėliau prie jo prisijungs dar 2 vagonai. Manoma, kad naujoviškas traukinys iš viso tarnaus maždaug 25 metus. Ši elektra varoma transporto priemonė bus 32 metrų ilgio ir vienu metu galės vežti iki 300 žmonių. Po 10 minučių įkrovimo traukinys galės nuvažiuoti 25 km. išvystydamas maksimalų 70 km/val. greitį. Skelbiama, kad ši transporto priemonė – atokvėpis Džudžou miestui ir jo gamtai. Mat mieste gyvena beveik 4 mln. gyventojų, be to, jis sulaukia begalės turistų.

Tačiau nepaisant to, jog traukinys be bėgių pripažįstamas laimėjimu, atsiranda idėją kritikuojančių žmonių. Pastarieji socialinėje erdvėje komentuoja, esą jeigu ši sistema užprogramuota sekti baltai nudažytą liniją, kas nors tikrai galėtų ją pakreipti taip, kaip nori, pavyzdžiui, išliedami pora skardinių baltų ar juodų dažų.

Visgi niekas nesiginčytų, jog Kinija stebina inžinerijos stebuklais. Nuo vieno sudėtingiausių kada nors pastatytų tiltų iki transporto vystymosi tinklų – šalis meta iššūkį viso pasaulio žmonėms[4]. Iš tiesų, Kinijoje taipogi yra keletas tiltų, kurie laikomi inžineriniais stebuklais dėl jų rekordinių parametrų. Vienas iš jų – ilgiausias pasaulyje tiltas virš vandens, jungiantis Honkongą, Makao ir Džuhai miestus, apimantis 6,7 km ilgio povandeninį tunelį, einantį tarp dviejų dirbtinių salų. Jo statybos darbai prasidėjo 2009 m. pabaigoje ir buvo baigti 2018 m. pradžioje. 

Tiltas
Traukinys yra 32 metrų ilgio ir vienu metu gali vežti iki 300 žmonių. Youtube stop kadras