Kasmetinės atostogos: kaip išvengti brangiai kainuojančių klaidų?

Suprasti akimirksniu
Darbdaviai dažnai netinkamai prižiūri kasmetines atostogas, o tai kainuoja papildomas išlaidas bei konfliktus. Ethan Robertson/Unsplash nuotrauka

Atostogas būtina tinkamai administruoti, nes kitu atveju gresia nemalonumai

Kasmetinės atostogos – viena svarbiausių darbuotojų teisių, tačiau neretai darbdaviams kyla sunkumų tinkamai jas administruoti. Valstybinė darbo inspekcija įspėja, kad net ir nedidelės klaidos tvarkant atostogas gali tapti rimtais finansiniais nuostoliais arba teisminiais ginčais.

„Atostogos darbuotojui suteikiamos ne tik kaip poilsio garantija – jos yra reglamentuojamos Darbo kodekse, o pažeidus nustatytą tvarką gali būti taikoma administracinė atsakomybė“, – pabrėžia kancleris Šarūnas Orlavičius.

Tad Darbo inspekcija atkreipia dėmesį į 5 pagrindines darbdavių klaidas administruojant darbuotojų atostogas ir paaiškina, kaip išvengti esminių klaidų, kurios gali kainuoti papildomas išlaidas bei konfliktus.

5 pagrindinės kasmetinių atostogų klaidos, kurių lengva išvengti

Darbuotojai neatostogauja laiku – taip susidaro kompensacijų lavina. Jeigu darbuotojai neatostogauja net keletą metų, nutraukiant darbo sutartį susidaro didelės kompensacijos už nepanaudotas atostogas. Tai gali tapti netikėta finansine našta darbdaviui.

Sprendimas: skatinkite darbuotojus reguliariai naudotis atostogomis. Tai svarbu ne tik finansiškai, bet ir dėl darbuotojų fizinės bei emocinės sveikatos.

Nesudaromas atostogų grafikas ir dėl to kyla chaosas įmonėje. Juk be aiškaus plano darbuotojai prašo atostogų spontaniškai, o likusiems tenka didesnis darbo krūvis. Tai gali lemti papildomas išlaidas viršvalandžiams ar naujų darbuotojų paieškoms.

Sprendimas: iš anksto sudarykite ir patvirtinkite metinį atostogų grafiką, kartu įtraukite į planavimą ir pačius darbuotojus.

Atostogos 2025 metais
Darbuotojas privalo gauti 10 darbo dienų trukmės nepertraukiamas atostogas. Chen Mizrach/Unsplash nuotrauka

Nepaisoma privalomo 10 darbo dienų nepertraukiamo atostogų reikalavimo. Darbo kodeksas numato, kad darbuotojas per metus turi turėti bent vieną ne trumpesnį kaip 10 darbo dienų nepertraukiamą atostogų laikotarpį. Šio reikalavimo nesilaikant kyla administracinės atsakomybės rizika.

Sprendimas: aktyviai stebėkite atostogų panaudojimą ir informuokite darbuotojus apie privalomas atostogas.

Netinkamai kontroliuojamas atostogų „avansas“ ir likutis. Suteikus atostogas iš anksto („avansu“), būtina kontroliuoti likutį. Darbuotojui išėjus iš darbo, darbdaviui gali būti sudėtinga susigrąžinti permokėtus atostoginius.

Sprendimas: tiksliai apskaitykite atostogų dienas ir laiku sureguliuokite permokas.

Atostoginiai išmokami pavėluotai, dėl to atsiranda papildomų atostogų dienų prievolė. Atostoginiai turi būti išmokėti paskutinę darbo dieną prieš atostogas. Jei to nepadaroma, darbuotojas gali reikalauti papildomų atostogų dienų už pavėluotai išmokėtą sumą.

Sprendimas: visada laikykitės mokėjimų terminų. Žinokite, kad tvarką dėl atostoginių mokėjimo renkasi darbuotojas, o ne darbdavys.

Anot kanclerio Š. Orlavičiaus, tinkamai suplanuotos atostogos ne tik padeda išvengti baudų, bet ir stiprina visą organizaciją. Gerai organizuotos atostogos – tai investicija į darbuotojų sveikatą, pasitenkinimą darbu ir įmonės sėkmę.

Parengta pagal Valstybinės darbo inspekcijos informaciją.