- Per Juodąjį penktadienį net ir vanduo atrodo skanesnis
- Juodasis penktadienis – diena, kai perkame tai, ko galbūt niekada nepanaudosime
- Metinis akcinių dienų sąrašas nuolatos pildosi
- Juodasis penktadienis tapo proga prišaukti žmonių anšlagą iki pat Kalėdų
Per Juodąjį penktadienį net ir vanduo atrodo skanesnis
Juodasis penktadienis (angl. Black Friday) Lietuvoje, kaip ir kitose šalyse, tapo didžiule išpardavimų švente. Tradiciškai ji Jungtinėse Amerikos Valstijose (JAV) vyksta paskutinį lapkričio penktadienį po Padėkos dienos[1]. Nepaisant to, jog šventė kilusi iš JAV, ji greitai paplito Europoje, įskaitant ir Lietuvą, kur ji tapo viena didžiausių prekybos dienų metuose.
Tačiau Juodojo penktadienio ypatumai Lietuvoje, regis, kartais perlenkia lazdą. Mat nemaža dalis tautiečių gūžčioja pečiais, esą kainos dar gerokai prieš menamą akcijų krušą būna tokios pačios kaip akcijos metu: vieną akimirką jas sukelia, o galiausiai – vėl nukainoja, ir, tam tikrais atvejais, gaunamas fiktyvus rezultatas.
Juodojo penktadienio metu Lietuvoje yra skelbiamos nuolaidos tiek fizinėse, tiek internetinėse parduotuvėse, siūlant nuolaidas iki 50 proc., o kartais ir daugiau įvairiems produktams – nuo drabužių bei elektronikos iki buities prekių. Tačiau rinkodara turi savo kainą, už kurią moka pirkėjai, į prekių krepšius dėdami tai, ko niekuomet nemanė esant reikalinga – o galbūt ir niekada nepanaudos.
Vertėtų atsiminti, jog prekybos centrai ir interneto parduotuvės Lietuvoje dažnai rengia išpardavimus, kurie trunka ne tik penktadienį, bet ir kelias dienas, savaitę ar net visus metus. Tačiau Juodasis penktadienis skelbiamas „unikalia galimybe“ įsigyti tai, kam įprastai lėšų pagailėtume.
2024 m. atliktos apklausos duomenimis, apie 97 proc. vartotojų Jungtinėse Valstijose naudojasi Juodojo penktadienio pasiūlymais. Pastarieji iš lentynų visų pirma linkę griebti drabužius ir avalynę[2]. Internetiniai išpardavimai šalyje taip pat populiarūs. Lietuvoje tuo tarpu populiarumą įgauna e-komercijos gigantai, tokie kaip Pigu.lt ir kt., prisijungiantys prie šventės.
Juodasis penktadienis – diena, kai perkame tai, ko galbūt niekada nepanaudosime
Juodasis penktadienis Lietuvoje, išties, tapo savotiška pramoga. Tačiau nors dalis džiaugiasi įsigydami prekes, kurių norėjo ilgą laiką, yra tokių, kurie jų neišpakavo nuo praeitų metų išpardavimų. Juk pasiūla sukuria tam tikrą perkamąją euforiją ir poreikio iliuziją. Aišku viena: ši diena pakeitė daugelio lietuvių pirkimo įpročius.
Kalbant apie skirtingas nuolaidų strategijas, kai kurios įmonės siūlo nuolaidas tik tam tikroms prekėms, kitos – taiko nuolaidas visoms prekėms arba nustato ribotą prekių kiekį už taip vadinamą gerą kainą, skatindamos pirkėjus pirkti greitai.
Žinoma, jog į Lietuvą Juodasis penktadienis atėjo kartu su globaliais prekybos tinklais ir internetu, kai daugelis prekių buvo pradėtos pardavinėti užsienio platformose. Be to, po pandemijos lietuviai nevengia ieškoti prekių su didelėmis nuolaidomis. Tačiau ar Juodasis penktadienis – gera proga susišluoti vertingus nukainojimus, vis dar kasomasi pakaušį. Galbūt galima sutaupyti, tačiau tokios akcijos taip pat skatina impulsyvų pirkimą uždengdamos akis ir nutildydamos protą. Kadangi daugelis parduotuvių iš anksto paskelbia apie išpardavimus, verta stebėti, kiek prekės iš tikrųjų kainavo prieš ypatingomis skelbiamas dienas.
Metinis akcinių dienų sąrašas nuolatos pildosi
Akcijų sąrašas, regis, nuolatos pildosi, keisdamas savo pavadinimus: „kalėdinės akcijos“, „11.11 dienos akcijos“, „postjuodasis penktadienis“, „naujųjų išpardavimas“ – ir savaitė prieš (ir po) jų. Rinkodaros ekspertai dirba suprakaitavę iki pat akcinių apatinių gumos. Ir šis ratas nepaliaujamai sukasi. Nors kiekviena šalis turi savo ypatumus, gali būti, jog rinkodaros triukai skirti išparduoti tai, kas iš esmės vertės neturi; gali būti, kad pateikiamos kainos dalyje šalių realybės neatitinka.
Žinoma, jog šalys nuolaidas taiko skirtingais būdais ir skirtingu laiku.
Pardavimų apimtys per Juodąjį penktadienį Amerikoje – milžiniškos. Gyventojai išleidžia milijardus dolerių. 2023 metais skelbta, jog pardavimai pasiekė beveik 10 milijardų dolerių vien perkant internetu[3]. Tiesa, fizinės parduotuvės JAV dažnai atidaro duris jau ankstyvą rytą, o kai kurie prekybos centrai netgi pradeda išpardavimus ankstų ketvirtadienio vakarą, tiesiai po Padėkos dienos vakarienės. Šalyje taip pat skelbiamos nuolaidos, kurios neva dažnai galioja tik pirmąsias kelias valandas po atidarymo. Pavyzdžiui, elektronika ar žaislai gali būti parduodami už mažą kainą, tačiau tik pirmiesiems 100 pirkėjų. Tokio tipo akcijos Lietuvoje kol kas nėra populiarios.
Juodasis penktadienis Didžiojoje Britanijoje paprastai vyksta visą savaitę – nuo penktadienio iki pirmadienio (dar žinomo kaip „Cyber Monday“). Tačiau kai kurios įmonės pradeda išpardavimus daug anksčiau[4].
Nors Juodasis penktadienis Australijoje nėra senas reiškinys, jis įgavo pagreitį per pastaruosius kelerius metus. Australijos internetinės parduotuvės, tokios kaip „eBay“, „Kogan“ ir „JB Hi-Fi“, organizuoja išpardavimus, kad konkuruotų su užsienio mažmenininkais. Šalyje šventė prasideda maždaug tuo pačiu metu kaip ir JAV, tačiau kainų lygis gali būti šiek tiek didesnis dėl importo mokesčių bei geografinės padėties.
Juodasis penktadienis tapo proga prišaukti žmonių anšlagą iki pat Kalėdų
Skelbiamos nuolaidos pritraukia tuntus pirkėjų, ragindamos pirkti daugiau ir greičiau. Būtent toks modelis atstovauja rinkodaros tikslams, ir, galimai, retai tenkina vartotojų.
Įvairios parduotuvės pasaulyje, taip pat ir Lietuvoje, apie Juodąjį penktadienį skelbia dar spalio mėnesį. Skirtingi reklamų formatai – televizijos skelbimai, radijo reklamos, internetinės reklamos ar socialinės medijos – būna užpildyti tokiais žodžiais, kaip „nepraleiskite šių neįtikėtinų pasiūlymų!“ ir pan. Skambūs šūkiai kartais suveikia tiesiog puikiai, moterims skubant iš parduotuvės lentynos griebti žvejybinius tinklus, o vyrams – matuotis sijonus.
Nepaisant to, jog Juodojo penktadienio dėka verslininkai sparčiai pildo kišenes, ši proga taipogi sulaukia kritikos dėl vartotojiškumo skatinimo. Skundus reiškia ir mažesni verslai. Nors Lietuvoje dėl prekių likučių į muštynes nesiveliama, vartotojų elgsena kartais peržengia ribas – ypač užsienyje.