- „IKEA“ kasmet sunaudoja 20 milijonų kubinių metrų medienos arba vieną medį kas dvi sekundes
- Įmonė skelbia tvarumą ir skatina vartojimą?
- „IKEA“ reklaminiuose vaizdo klipuose „meilė“ gamtai išreiškiama kertant miškus
- Tai ne pirmas kartas, kai „IKEA“ kritikuojama dėl savo veiklos
- Lietuvoje įmonės pardavimo pajamos 2024 m. pasiekė 124 mln. eurų
„IKEA“ kasmet sunaudoja 20 milijonų kubinių metrų medienos arba vieną medį kas dvi sekundes
„IKEA“ dažnai pristato save kaip tvarią įmonę, siekiančią sumažinti neigiamą poveikį aplinkai. Tačiau kai kurie ekspertai teigia, kad šie teiginiai gali būti laikomi „žaliuoju smegenų plovimu“ (angl. greenwashing), kai įmonė skelbia apie tvarumą, tačiau realūs veiksmai toli gražu neatitinka šių pareiškimų.
Iš tiesų, „IKEA“ – viena didžiausių medienos vartotojų pasaulyje, kasmet sunaudojanti apie 20 milijonų kubinių metrų medienos, tai prilygsta vienam medžiui kas dvi sekundes[1]. Nepaisant įmonės teiginių apie atsakingą miškų valdymą, anot kai kurių tyrimų, dalis medienos gali būti gaunama iš regionų, kuriuose praktikuojama netvari miškininkystė.
Lyg to dar būtų maža, pasigirsta kalbų, esą įmonės gaminiai nėra ilgaamžiai. Kadangi daiktai įsigijami gana dažnai, be to, nekainuoja itin daug, tai skatina greitą vartojimą ir atliekų susidarymą. Tačiau pasauliečiai gana greitai veria pinigines, mat „IKEA“ siūlo modernius baldus prieinama kaina.
Įmonė skelbia tvarumą ir skatina vartojimą?
„IKEA“ siekia iki 2030 m. tapti „klimatui teigiama“ įmone, sumažindama daugiau šiltnamio efektą sukeliančių dujų. Taip pat įmonė planuoja, jog iki 2030 m. visi jos gaminiai bus pagaminti iš atsinaujinančių ar perdirbtų medžiagų. „Srėbdama” prieštaringus atgarsius apie save, įmonė kai kuriose šalyse inicijuoja ir baldų supirkimo programas, skatinančias klientus grąžinti senus baldus, kurie vėliau yra perdirbami ar parduodami kaip naudoti gaminiai.
Vis dėlto, nepaisant menamų „IKEA“ tvarumo iniciatyvų, kai kurie ekspertai abejoja šių teiginių nuoširdumu, nurodydami neatitikimus tarp deklaruojamų siekių ir veiksmų[2].
„IKEA“ reklaminiuose vaizdo klipuose „meilė“ gamtai išreiškiama kertant miškus
Žali miškai, kiek tik akys užmato, seni medžių kamienai su dygstančiais augalais ir miško paklotėje šliaužiojančiais vabzdžiais - tai tik keletas vaizdų, matomų „IKEA“ reklaminiuose vaizdo klipuose, aiškinančiuose, kodėl jie „myli medieną“. Kartu vartojami tokie žodžiai kaip „tvarus“, „atsakingas miškininkavimas“ bei „kuo mažesnis poveikis aplinkai“. Tačiau šalia tikinimų, matomos ir nukirstų medžių „paklodės“...
Visgi, „IKEA“ kratosi bet kokių kaltinimų ir tvirtina, kad darbuojasi skaidriai ir atsakingai. Įmonė pabrėžia, kad miškininkystės veikla Rumunijoje taipogi atitinka visas nacionalines ir tarptautines taisykles. „IKEA“ 4 proc. medienos gauna būtent iš Rumunijos, kurioje, ES duomenimis, yra vieni seniausių Europos miškų.
„Tai visai nepanašu į tai, ką vadinčiau tvaria miškininkyste. Tai miško kirtimas klasikine prasme – kai iškertami visi medžiai, paliekant tuščius žemės plotus. Tai nėra tai, kas paprastai priskiriama sertifikuotai miškininkystei“, – teigia Kopenhagos universiteto Biologinės įvairovės katedros docentas Jacobas Heilmannas-Clausenas.
Tai ne pirmas kartas, kai „IKEA“ kritikuojama dėl savo veiklos
Anksčiau, kaip teigiama, spaudoje buvo girdima apie atvejus, kai „IKEA“ naudojo medieną, gautą iš nelegalių miškų Ukrainoje bei Rusijoje.
„IKEA“ juda pasienio zonoje, o galbūt – ir neteisėtai peržengia ribą“, – tvirtino teisininkė Heidi Højmark Helveg, besispecializuojanti rinkodaros teisės srityje.
Internautai šiuo klausimu taip pat reiškia savo nuomonę.
Konstitucijos 46 straipsnyje rašoma: „Valstybė reguliuoja ūkinę veiklą taip, kad ji tarnautų bendrai tautos gerovei“[3]. Socialinėje erdvėje lietuviai šnabždasi, esą „de facto ši ūkinė veikla, deja, yra naudojama tik siauram ratui išrinktųjų“. Dėl nesąžiningo elgesio, jų manymu, kenčia ne tik miškai, bet ir tauta. Tuo tarpu paraleliai lobsta verslininkai.
Lietuvoje įmonės pardavimo pajamos 2024 m. pasiekė 124 mln. eurų
„IKEA“ veikia 63 šalyse[4]. 2024 finansiniais metais „IKEA“ pardavimai siekė 45,1 mlrd. eurų, o tai yra 5,3 proc. mažiau nei ankstesniais metais.
Lietuvoje įmonė veiklą pradėjo 2013 m. Vilniuje. 2023 m. finansiniais metais, pasibaigusiais rugpjūčio 31 d., „IKEA“ valdytojos Lietuvoje UAB „Felit“ pardavimo pajamos padidėjo 13 proc. ir pasiekė 124 mln. eurų[5]. Apskritai, bendros pardavimo pajamos rodo didėjantį „IKEA“ prekių populiarumą. Ar tai reiškia, kad išvysime ir platesnio masto miškų naikinimą?