Suprasti akimirksniu
  • Už taršos viršijimą gali būti net naikinama automobilio techninė apžiūra
  • Gąsdinimai suveikė – turintys pinigų puolė pirkti elektromobilius. Jų skaičius išaugo net 4 kartus
  • Elektra varomų transporto priemonių vairuotojai vienur sutaupo, kitur sumoka daugiau
Šaltiniai
Tarša
Taršiems automobiliams galės būti naikinama techninė apžiūra. Nabeelio Syedo/Unsplash nuotrauka

Už taršos viršijimą gali būti net naikinama automobilio techninė apžiūra

Žlugus planams patvirtinti automobilių taršos mokestį, Aplinkos ministerija nesnaudžia ir jau kurpia naują planą, kaip priversti taršius automobilius vairuojančius gyventojus persėsti prie mažiau taršių transporto priemonių vairo. Jau nuo kitų metų svarstoma sudaryti sąlygas, kad automobiliui neatitikus keliamų taršos reikalavimų, jo savininkui tektų pakartoti techninę apžiūrą. Aplinkos ministras Simonas Gentvilas dėl to žada sprendimus priimti vėliausiai kitų metų pradžioje. Nepaisant vis dar brangių elektromobilių, juos vairuojančių skaičius Lietuvoje tolygiai auga ir, prognozuojama, kad po kelių metų šalies gatvėse jų bus ženkliai daugiau.

Tačiau akivaizdu, kad brangūs netaršūs automobiliai daugeliui lietuvių dar ilgai bus neįperkami. O valstybė, tiksliau – valdantieji, dabar vėl kaip reikiant smogs ne kam kitam, o sunkiausiai gyvenantiems ir neišgalintiems įsigyti elektromobilių. Panašu, kad nebyliai mėginama pasakyti: neišgali vairuoti elektra varomos transporto priemonės, sėsk į autobusą. Ir visai nesvarbu, kad tai galimai yra vieniša motina su keliais mažamečiais vaikais, gyvenanti užmiestyje, ar ligotas senjoras, kuriam skubiai gali prireikti medicininės pagalbos.

Tačiau Aplinkos ministerijai atrodo kitaip ir, kaip teigia viceministrė Raminta Radavičienė, užfiksavus taršos normų viršijimą, pažeidimas būtų pripažintas esminiu ir tada transporto priemonės savininkui būtų riesta – jam būtų panaikinamas techninės apžiūros galiojimas[1]. Tokiu būdu atsirastų prievolė pasitikrinti automobilio techninę būklę iš naujo ir susitvarkyti jį taip, kad nebūtų teršiama aplinka.

Tarša būtų matuojama tiesiog keliuose specialia įranga, kuria matuojama išmetamųjų dujų koncentracija. Tą, pasak viceministrės, galės daryti Aplinkos apsaugos departamentas nedalyvaujant policijai ir be Aplinkos apsaugos agentūrų specialistų.

Šiuo metu kartu su Aplinkos ministerijos bei techninių apžiūrų įmonių asociacija „Transeksta“ tariamasi dėl pakeitimų. Įstaigos Komunikacijos ir tarptautinio bendradarbiavimo skyriaus vedėja Eglė Kučinskaitė patikino, kad šiuo metu yra derinama tvarka, diskutuojama dėl aiškių kriterijų. Tiesa, tai gali šiek tiek užtrukti.

Dabar lengvųjų automobilių techninė patikra atliekama kas dvejus metus.

Naują tvarką ketinama įvesti jau nuo kitų metų. Musa'o Haefo/Unsplash nuotrauka
Naują tvarką ketinama įvesti jau nuo kitų metų. Musa'o Haefo/Unsplash nuotrauka

Gąsdinimai suveikė – turintys pinigų puolė pirkti elektromobilius. Jų skaičius išaugo net 4 kartus

Pasklidus nerimastingai atmosferai dėl vis augančių automobilių išlaikymo kaštų įskaitant ir planuotus įvesti įvairiausius mokesčius, susisiekimo ministras Marius Skuodis pastebėjo, kad vairuojančiųjų elektromobilius skaičius šalyje išaugo net 4 kartus lyginant laikotarpį nuo 2020 m. sausio pirmos iki dabar[2].

Visgi, vienas iš veiksnių, kai kuriuos žmones atbaidantis nuo persėdimo į elektromobilį, infrastruktūros problemos – reikia daugiau elektromobilių įkrovimo stotelių.

Susisiekimo ministro teigimu, atsižvelgiant į tai, kad jau dabar Lietuvoje yra 10 000 elektromobilių, po keleto metų jų turėtų būti 50 000.

M. Skuodis neslėpė, kad rinktis elektromobilius gyventojus skatina kelios priežastys: mada, efektyvumas, taršių transporto priemonių apmokestinimas bei baudos. Jo teigimu, finansinė parama įsigyti netaršią priemonę išliks bent iki 2026 metų.

„Vieni klausia, kam dar reikia skatinti? Mat jeigu jau perki elektromobilį, turi pinigų nusipirkti gana brangų (automobilį). Bet net ir rinkos dalyviai pabrėžia, kad iki tol, kol alternatyviais degalais varomo automobilio rinkos kaina susilygins su standartinio automobilio kaina, paramos reikia. Kai pasieksime tam tikrą skaičių elektromobilių, tada su parama turbūt jau galime sustoti“, – teigė M. Skuodis[2].
Lietuvos gatvėse daugėja elektromobilių. Ernesto Ojeho/Unsplash nuotrauka
Lietuvos gatvėse daugėja elektromobilių. Ernesto Ojeho/Unsplash nuotrauka

Elektra varomų transporto priemonių vairuotojai vienur sutaupo, kitur sumoka daugiau

Tačiau elektromobilio įsigijimas nėra vienintelės išlaidos, su kuriomis susiduria jo vairuotojai. Kaip ir vairuojant įprastą transporto priemonę, elektra varomą automobilį reikia deramai prižiūrėti. Visgi, ar tai atsieina pigiau nei prižiūrint įprastą transporto priemonę – kitas klausimas.

Automobilių prekybos įmonės „Deals on Wheels“ įkūrėjas Laurynas Boguševičius atkreipia dėmesį, kad vertinant elektromobilio sukuriamą ekonominę naudą, reikėtų įvertinti ir galimybę judėti viešajam transportui ir elektromobiliams skirtomis eismo juostomis, nemokamą stovėjimą didmiesčių centruose ir pan.[3] Mažiau elektromobilių savininkams esą atsieina ir techninė apžiūra – kaina gali skirtis net du kartus.

L. Boguševičius atkreipia dėmesį, kad elektromobilyje beveik nėra skysčių, o varikliuose – besitrinančių detalių, kurias būtina tepti alyva, todėl laikui bėgant esą nereikia keisti jėgainių komponentų. Mažesnė apkrova tenka ir stabdžių trinkelėms bei diskams, mat stabdant pasitelkiami elektros varikliai, todėl juos keisti reikia rečiau nei įprastame automobilyje.

Visgi, elektra varomų transporto priemonių vairuotojams derėtų atkreipti didesnį dėmesį į salono oro filtrą, kurį derėtų keisti kas metus. Taip pat ir į padangas – kadangi elektros variklius turintys modeliai sparčiai pagreitėja ir yra kiek sunkesni nei vidaus degimo variklius turintys keturračiai, padangoms tenka didesnė apkrova, tad ir dėvisi jos greičiau.