Žaidimai persikelia į realybę
Patys aktyviausi kompiuterinių žaidimų fanai ne kartą yra svajoję persikelti į savo mėgstamiausio žaidimo scenarijų ir iš tiesų susidurti su ateiviais, monstrais ar kitomis būtybėmis. Žaidime tai gali būti smagu – juk jokio realaus pavojaus mes nepatiriame. Tačiau jau greitai tai gali pasikeisti. „Oculus Rift“ dizaineris Palmeris Luckey sako sukūręs VR akinius, kurie vaizdo žaidimo metu, juos dėvintį asmenį gali pražudyti ir realiame gyvenime.
VR akiniai žmogų galės paveikti susprogdinant tris sprogstamąja medžiaga užtaisytus užtaisus, esančius prietaise ir nukreiptus į žaidėjo kaktą. Mirus žaidime, įsijungia mikrobangų siųstuvas, kuris žaidėją nužudo ir mūsų realybėje.
Kaip teigia pats kūrėjas, akinius įkvėpė žaidimas „Sword Art Online“, sukurtas pagal to paties pavadinimo japonų anime romaną, kuriame veikėjai, norėdami ištrūkti iš pavojingo virtualaus pasaulio, kovoja didžiuliame 100 aukštų požemyje.
Įrenginys, kurį išbandyti norėtų ne kiekvienas
VR technologijų kūrėjas ir dizainers P. Luckey yra ginklų ir gynybos rangovo „Anduril“, bendrovės, kuri anksčiau yra gavusi JAV vyriausybės karinių užsakymų, įkūrėjas, todėl jo susidomėjimas galimai mirtinais įtaisais nestebina.
Tačiau net ir pats įrenginio autorius vis dar negali pasigirti tuo, kad savo prietaisą yra išbandęs ir liko gyvas. Be to, P. Luckey teigia, kad patį prietaiso kūrimą turėjo paslaptyje:
„Mintis susieti savo realų gyvenimą su virtualiu avataru mane visada žavėjo. Tu iškart pakelsi statymus iki maksimalaus lygio ir priversi žmones iš esmės permąstyti, kaip jie sąveikauja su virtualiu pasauliu ir jame esančiais žaidėjais. Man pavyko pasislėpti nuo darbuotojų, reguliavimo institucijų ir sutartinių gamybos partnerių. Tačiau šiuo metu įrenginys yra tik mano biuro aksesuaras, verčiantis susimąstyti ir primenantis apie neištirtus žaidimų dizaino kelius. Taip pat, kiek žinau, tai yra pirmasis nefantastinis VR įrenginio, kuris iš tikrųjų gali nužudyti naudotoją, pavyzdys. Jis nebus paskutinis“, – teigia P. Luckey.
Naujo įrenginio autorius tikina, kad planuoja toliau eksperimentuoti su tokiomis technologijomis, ir netgi pateikė panašių VR akinių idėją, kuriuos užsidėję, žaidėjai nebegalės jų nusiimti ir turės arba laimėti žaidimą, arba… mirti.
Pats P. Luckey savo veiklą pradėjo 2012 m. kompanijoje „Oculus“ ir 2014 m. ją pardavė feisbukui už 2 mlrd. dolerių.Vadovaudamas bendrovei, jis sukūrė „Oculus Rift“ VR akinius ir kitas panašias VR technologijas, kuriomis dabar „Meta“ grindžia savo meta visatos idėją. P. Luckey 2017 m. paliko „Oculus“ ir įkūrė aukštųjų technologijų karinę rangovinę įmonę „Anduril Industries“.
Bandymų sujungti fantastiką ir realybę būta ir anksčiau
Remiantis 2018 m. Jordeno Loweno atliktu tyrimu, kuris buvo paremtas kelių VR žaidimų analize, šiuolaikinė virtualiosios realybės technologija gali pakeisti žmonių požiūrį į vaizdo žaidimus. Vis dėlto, daugelis mokslininkų abejoja, kaip technologijų kūrėjai galėtų legaliai pritaikyti žmogaus gyvybei pavojingų technologijų naudojimą.
Tačiau analogiškų bandymų buvo ir anksčiau. 2001 m. Vokietijoje įrengta meno instaliacija „PainStation“ grasino žaidėjams, pralaimėjusiems žaidimo partiją, „karščio, smūgių ir įvairios trukmės elektrošokų pojūčiais“. Tokie kankinimai baigdavosi tik tada, kai žaidėjas manydavo, kad skausmo nepakeliama.
Tais pačiais metais „Tekken Torture Tournament“ 32 dalyviai žaidė populiarų „Playstation“ žaidimą „Tekken 3“, dėvėdami įtaisus ant rankų, kurie jiems suteikdavo „stiprų, bet ne mirtiną elektros šoką, atitinkantį jų ekrano avatarų patirtus sužalojimus“.
Žvelgiant į mažiau pavojingas technologines tendencijas, jau egzistuoja ir žaidimai, kuriuose nagrinėjama realaus pasaulio pasekmių, susijusių su jose vykstančiais įvykiais, koncepcija. Pavyzdžiui, žaidimas „Lose/Lose“ iš tikrųjų ištrina save iš kompiuterio, kai žaidime patiriamas pralaimėjimas.