Didžioji dalis šventinėms dovanoms skirs iki kelių šimtų eurų
Atėjęs šildymo sezonas lietuvių įpročių planuoti šventines dovanas, panašu, nepakeis. Nors ir gyvename krizės akivaizdoje, artėjantis keitimosi dovanomis laikotarpis išlieka svarbus, o žmonės ruošiasi tam išleisti tiek pat, kiek ir praėjusiais metais. Žinoma, dauguma dovanomis sieks pasirūpinti iš anksto, o tą rekomenduoja ir verslo atstovai, mat laiku nespėjus įšokti į dovanų pirkimo traukinį, vėliau gali tekti arba permokėti, arba likti be dovanos. O štai atlikta gyventojų apklausa parodė, kad didžioji dalis gyventojų savo finansiniu saugumu rūpinosi dar prieš prasidedant šildymo sezonui, todėl ateitis jiems neatrodo tokia baisi ir dauguma gali sau leisti išlaidauti ne tik dovanoms, bet ir šventinėms namų dekoracijoms.
Tarptautinė siuntų bendrovė „Venipak“ atliko Baltijos šalių gyventojų apklausą, kurios metu paaiškėjo, kad auganti infliacija verčia gyventojus atidžiau planuoti savo pirkinius, tačiau smarkiai mažinti savo šventinį biudžetą planuoja mažuma – vos 9 proc. lietuvių ir estų bei 10 proc. latvių[1].
Dažniausiai Baltijos šalyse šventėms skiriamas biudžetas svyruoja nuo 101 iki 200 eurų. Didžiausia dalis lietuvių (31 proc.) šventinėms dovanoms ketina išleisti nuo 51 iki 100 eurų. Beveik perpus mažesnė dalis tautiečių (17 proc.), 16 proc. estų ir 11 proc. latvių pirkiniams nurodė skirsiantys iki 500 eurų, o 11 proc. lietuvių, 13 proc. estų ir 19 proc. latvių tikino prieš planuodami šventines išlaidas pirmiausiai norintys sulaukti sąskaitų už šildymą.
„Venipak“ marketingo vadovė Asta Raudonienė atkreipė dėmesį, kad lietuviai (29 proc.) ir estai (21 proc.) vis didesnį prioritetą teikia apsipirkimui internetu, kai tuo tarpu latviai vis dar nevengia apsilankymų fizinėse parduotuvėse (33 proc.).
Visgi, ekspertė ragina neatidėti pirkinių paskutinei dienai ir nuolaidas pradėti „gaudyti“ jau dabar, mat laukdami paskutinės minutės galite likti it musę kandę – norimos prekės gali nebelikti arba jos kaina bus gerokai aukštesnė.
Finansinę pagalvę sukaupė iš anksto
Tokį ganėtinai ramų lietuvių žvilgsnį į artėjantį prieššventinį chaosą, tikėtina, lėmė ne kas kitas, kaip „rogių paruošimas dar vasarą“. Kitaip tariant, atlikta gyventojų apklausa parodė, kad didžioji dalis gyventojų žiemai pradėjo taupyti dar vasarą, todėl didesnio kainų šoko, tikėtina, išvengs[3].
Rugpjūčio pabaigoje – rugsėjo pradžioje rinkos tyrimų bendrovės „Spinter tyrimai“ atlikta reprezentatyvi Lietuvos gyventojų apklausa parodė, kad nerimastingos žinios apie nuolat augančią infliaciją ir kylančias palūkanų normas palietė didelę dalį visuomenės ir tik 33 proc. respondentų teigė savo finansinių įpročių vasarą niekaip nepakeitę.
Taigi, kaip gyventojai vasarą ruošėsi artėjančiam šildymo sezonui ir neapibrėžtam laikotarpiui? Didžioji dalis (33 proc.) teigė jau vasarą apkarpę savo išlaidas, o kiti 30 proc. teigė taupę dar ir papildomai.
Apklausa parodė, kad savo išlaidas jau vasarą labiausiai karpė bedarbiai (44 proc.), pensininkai (40 proc.) ir namų šeimininkės (37 proc.). Savo išlaidas mažino ir aukščiausio lygio vadovai (22 proc.), nors jų pajamos ir gerokai didesnės nei aukščiau minėtų asmenų grupių.
Apklausą inicijavusio Medicinos banko Komercijos departamento direktoriaus Juliaus Ivaškos tikinimu, aukšto rango vadovai dažniausiai rinkosi papildomą taupymą, mat jie puikiai supranta, kad finansinės pagalvės anksčiau ar vėliau prireiks. Anot jo, sunkmečiui pasiruošti kiekvienas namų ūkis gali sukaupęs bent 3-6 mėnesių dydžio išlaidų „pagalvę“[3].
Taupyti nežada ir namų dekoracijoms
Tačiau išlaidų kranelio lietuviai nežada užsukti ir kalėdinėms namų dekoracijoms, o kuo didesnės išlaidos joms – tuo labiau glosto savimeilę prieš kaimynus ir draugus.
„Praėjusią savaitę jau nusipirkau kalėdinę dekoraciją, modernią eglutę“, – tv3 žinioms teigė viena gyventoja[5].
Kiti gyventojai teigė taip pat planuojantys artimiausiu metu įsigyti kalėdinių dekoracijų ir mielų smulkmenų namams papuošti. O štai namų apyvokos daiktais prekiaujančioms parduotuvėms nespėjus iš lentynų išnešti Vėlinių žvakių, žmonės jau esą dairėsi ir kalėdinių eglučių bei papuošimų joms.
„Žalios stotelės“ konsultantė Danutė patikino, kad prekyba kalėdine atributika prasidėjo vos pradėjus geltonuoti rudeniniams lapams – dar spalio pradžioje. Tačiau žmonės, pasak jos, tokiu sprendimu buvo patenkinti ir turėjo galimybę ruoštis iš anksto.
„Ikea“ iniciatyva atlikta gyventojų apklausa atskleidė, kad šiemet namų paruošimui šventėms didžioji dalis (42 proc.) nepaisydami augančių energetikos kainų ketina išleisti tiek pat, o 20 proc. – netgi daugiau.
„Jeigu klausiame, kiek planuojama išleisti dovanoms, tai apie 20 proc. teigia, kad išleis iki 30 eurų, labai panaši proporcija sako išleisiantys iki 100 eurų ir maždaug ketvirtadalis teigia, kad išleis daugiau negu 100, maždaug 200 eurų“, – komentavo „Ikea“ atstovė Renata Dantė[5].