Tviterį perėmus E. Muskui, keičiasi vartotojų skaičiai, platforma gali net nulemti JAV prezidento rinkimų rezultatus
Pastarosiomis savaitėmis tviteris yra tapęs viena iš labiausiai aptarinėjamų temų. Milijardieriui Elonui Muskui įsigijus šią socialinės žiniasklaidos platformą, ji išgyvena aibę pokyčių: nuo atleidžiamų aukščiausių vadovų ir kone pusės visų darbuotojų, iki užmojo apmokestinti paskyros patvirtinimo funkcijas.
Tokios permainos vertinamos dviprasmiškai. Vieni džiaugiasi, kad platforma, kaip skelbia save laisvo žodžio aktyvistu vadinantis E. Muskas, taps labiau prieinama įvairių pažiūrų asmenims, o kiti baiminasi, kad tviteris taps neapykantos kalbos ir patyčių arena.
Pirmieji skaičiai, atspindintys naujose rankose atsidūrusios platformos situaciją, taip pat yra prieštaringi. Nors E. Muskas skelbia, kad antrojo ketvirčio pabaigoje tviteriu kasdien naudojosi 237,8 mln. aktyvių vartotojų, o per pirmąją savaitę, kai platforma atiteko jam, aktyvių kasdienių vartotojų skaičius išaugo 20 proc., netrūksta ir visiškai kitą scenarijų patvirtinančių duomenų.
„Bot Sentinel“ duomenimis, nuo spalio 27 d. iki lapkričio 1 d. savo paskyras tviteryje deaktyvavo daugiau kaip 875 000 naudotojų, o dar pusės milijono paskyros buvo laikinai užblokuotos. Apie pasitraukimą iš tviterio kasdien prabyla ir vis daugiau pasaulio įžymybių – nuo aktorių, iki dainininkų ir supermodelių.
Negana to, neaiški platformos ateitis ir kelias, kuriuo ją nuves E. Muskas neramina ir partnerius, sudariusius reklamos sandorius su tviteriu. Dalis jų jau sustabdė bendradarbiavimą, kiti – atidžiai stebi nuolat kintančią situaciją ir įnoringus bei dažnai skubotus E. Musko sprendimus.
Tačiau net ir tai netrukdo tviteriui išlikti ypač įtakingu įrankiu formuojant visuomenės nuomones, nuotaikas ar veikiančiu politines preferencijas.
Ekspertai pažymi, kad šiuo metu JAV vykstančių vidurio kadencijos rinkimų fone, tviteris užima ypač svarbų vaidmenį. Tuo tarpu netolimoje ateityje platforma gali tapti dar įtakingesnė ir net nulemti 2024 m. JAV prezidento rinkimų rezultatus.
Tviterio vartotojų skaičius auga, nors dalis jų masiškai palieka platformą
Antrojo šių metų ketvirčio pabaigoje tviteris turėjo 237,8 mln. aktyvių vartotojų, už kuriuos platforma galėjo gauti kasdienes pajamas. Tačiau, platformai perėjus į privačias E. Musko rankas, kasdienių aktyvių vartotojų skaičiaus augimas pasiekė „visų laikų aukštumas“ ir viršijo 250 milijonų.
Sekmadienį pats E. Muskas teigė, kad nuo tada, kai buvo paskelbta apie tviterio įsigijimo sandorį, „naudotojų skaičius visame pasaulyje gerokai išaugo“.
„Ir tai dar tik labai ankstyvos dienos, kadangi tviteris tampa bene patikimiausiu informacijos šaltiniu, jis bus nepakeičiamas“, – rašė E. Muskas[1].
Tuo tarpu „Bot Sentinel“, stebinti neautentišką elgesį tviteryje, kasdien analizuodama daugiau nei 3,1 mln. paskyrų ir jų veiklą, teigia, kad platformą palieka beveik du kartus daugiau vartotojų nei anksčiau.
„Pastebėjome, kad padaugėjo žmonių, kurie deaktyvuoja savo paskyras, taip pat pats tviteris sustabdė dalies paskyrų funkcionavimą“, – sako įmonės įkūrėjas Christopheris Bouzy[2].
Platformą palieka ir reklamuotojai, ir įžymybės
Nors E. Muskas kalba apie laisvą ir visiems atvirą socialinės žiniasklaidos platformą, tviterio vartotojai, partneriai ir įsipareigoję reklamuotojai nėra iki galo sužavėti tokia idėja. Savo paskyras jau išsitrynė kai kurie modeliai, dainininkai, režisieriai ir nuomonės formuotojai. Kai kurių paskyros tiesiog mįslingai dingo.
Tuo tarpu reklamuotojai nerimauja, kad platformoje įsivyraus chaosas ir neapykantos kalba, o dalis vartotojų privers kompanijas nutraukti bet kokius ryšius su tviteriu dėl prestižo ir kompanijų reputacijos.
Jau dabar kai kurie didieji reklamos užsakovai nutraukė sutartis su tviteriu. Bendradarbiavimą su šia platforma sustabdė „Volkswagen“, „General Motors“„Audi“, „Pfizer“, maisto bendrovė „General Mills“, „Mondelez International“, reklamos kampanijų milžinė „Interpublic Group“[3].
E. Muskas, kuris ne kartą kalbėjo, kad tviteris taps dar palankesne terpe reklamuotojams, dabar jau keičia toną ir sutinka su tuo, kad platforma atsidūrė įtemptoje situacijoje:
„Tviterio pajamos smarkiai sumažėjo dėl aktyvistų grupių daromo spaudimo reklamuotojams.“
Vis dėlto, kaltinti galima ir E. Musko painią strategiją.
Šiuo metu tviteris neturi tikslinės reklamos galimybių, kurių reikalauja rinkodaros specialistai, bandantys parduoti atskirus produktus ir paslaugas, todėl didžiąją dalį platformos pajamų iš reklamos gauna iš prekės ženklo žinomumo kampanijų.
Tačiau dabar įmonės, mokančios už savo įvaizdžio skatinimą, labiau nerimauja dėl to, kad reklamos bus rodomos šalia netinkamo turinio: pirkti prabangų automobilį susivilios ne visi, jeigu viršuje bus patalpintas įrašas, skatinantis susidoroti su neįtinkančios politinės jėgos atstovu.
Nors E. Muskas sakė, kad turinio moderavimo srityje niekas nepasikeitė, milijardierius prieštaringai kalba apie tai, kaip jis planuoja moderuoti platformą iš pagrindų, įskaitant ir reklamos sritį.
Be to, tviteris kontroliuoja tik dalį skaitmeninės reklamos rinkos[4]. Daugumai didelių bendrovių, kurios perka reklamą tviteryje, ten išleidžiami pinigai yra beveik antraeilis dalykas bendrame rinkodaros biudžete.
Daugeliui įmonių nutraukti reklamos srautą tviteryje gali būti nesudėtingas verslo sprendimas, o tai reiškia, kad bendra tvyranti nuomonė apie tviterį gali turėti didžiulį poveikį socialinės žiniasklaidos bendrovės veiklos rezultatams. Kitaip tariant, tviteriui reklamuotojų reikia labiau, nei kompanijoms tviterio.
Tviterio įtaka politinei dienotvarkei – milžiniška
Tviteris šiuo metu išgyvena milžiniškas permainas – tai paneigti sudėtinga. Tačiau net ir pokyčių metu socialinės žiniasklaidos platforma išlieka įtakinga ir veikianti visuomenės nuomonę. Tai ypač svarbu šiuo laikotarpiu JAV, kur vyksta vidurio kadencijos rinkimai.
Šiame rinkimų cikle, platformoje pastebima daug netvarkos ir chaoso, tačiau dalis ekspertų perspėja, kad tai, kas vyksta tviteryje, gali atsispindėti ne tik galutiniuose vidurio kadencijos rinkimų rezultatuose, tačiau ir nulemti 2024 m. prezidento rinkimų baigtį[5].
Tai, kad tviteris geba tikslingai ir sėkmingai kovoti su dezinformacija, jau yra įrodyta anksčiau. Tačiau išaušus kitokiai tviterio erai, dalis vartotojų ir ekspertų baiminasi, kaip platformoje bus siekiama susidoroti su grėsmėmis rinkimų dieną ir po jos.
Šiuo atveju verta akcentuoti ne asmenines piliečių politines preferencijas, neapykantą respublikonams ar demokratams, bet pašalinių piktybiškų grupių įsikišimą[6].
Galbūt ne be reikalo E. Muskas sustabdė naujos, prieštaringai vertinamos paskyros patvirtinimo programos, kurią ketinama apmokestinti, paleidimą: paslauga taps prieinama tik po vidurio kadencijos rinkimų.
Bijota, kad šiuo JAV svarbiu, bet įtemptu laikotarpiu, tviteryje išaugs netikrų politikų ar įtakingų visuomenėje asmenų paskyrų skaičius.
O ateityje nerimauti galima ir dėl rusų trolių atakų. Nacionalinio saugumo ekspertai perspėja, kad Rusijos kibernetinės grupės gali pasinaudoti tviterio pokyčiais.
Buvęs Nacionalinės saugumo agentūros ir Centrinės saugumo tarnybos generalinis patarėjas Glennas Gerstelas, dabar dirbantis Strateginių ir tarptautinių studijų centro vyresniuoju patarėju, viename interviu sakė:
„Esu tikras, kad Kremlius, Vladimiras Putinas ir Jevgenijus Prigožinas džiaugiasi žinodami, kad vos už 7,99 JAV dolerio per mėnesį galima sėti nesantaiką ir nuteikti amerikiečius vienus prieš kitus“[7].
Jis taip pat pažymėjo, kad Rusijos oligarchai neseniai prisipažino kišęsi į JAV rinkimus. Tokį prisipažinimą pirmadienį pateikė Rusijos verslininkas, artimas V. Putino sąjungininkas J. Prigožinas.
„Ponai, mes kišomės, kišamės ir kišimės. Atsargiai, tiksliai, chirurgiškai ir savaip, kaip sugebame. Tikslių operacijų metu iš karto pašalinsime ir inkstus, ir kepenis“, – ironizuodamas sakė J. Prigožinas.