Suprasti akimirksniu
  • Su profsąjunga tikisi ir tolimesnio bendradarbiavimo
  • Įtvirtins sąžiningesnę apmokėjimo sistemą
  • Rengs neterminuotą protestą iki pergalės
Šaltiniai
Viešasis transportas
VVT profsąjunga buvo gražiai palikta ant ledo. Mitchellio Johnsono/Unsplash nuotrauka.

Su profsąjunga tikisi ir tolimesnio bendradarbiavimo

Bendrovė „Vilniaus viešasis transportas“ (VVT) pranešė esanti priversta trauktis iš susitarimo su profsąjunga, mat nepavyko susitarti dėl naujos darbo apmokėjimo sistemos. VVT praneša, kad naujosios sistemos dėka vairuotojų atlyginimai ženkliai kils, bet tuo pačiu mažės ir gaunami priedai siekiant sukurti aiškią ir visiems darbuotojams teisingą darbo apmokėjimo sistemą. Visgi, VVT ir profesinei sąjungai neradus bendro sutarimo, pastaroji pranešė nuo gruodžio 5-osios skelbsianti neterminuotą streiką iki kol bus pasiekta pergalė ir sudaryta kolektyvinė sutartis.

Ketinimų protokolu rugsėjo mėn. VVT ir profsąjunga susitarė padidinti darbuotojams algas 10 proc. ir pradėti derybas dėl kolektyvinės sutarties. Derybų metu VVT pavyko sutarti dėl dalies profsąjungos keltų reikalavimų darbo organizavimo srityje, tačiau abi pusės nerado bendro sutarimo dėl atlyginimų kėlimo[1].

Nepaisant, kad nutrūksta ketinimo protokolas, bendrovė pažada išlaikysianti jame prisiimtus įsipareigojimus darbuotojams ir pareiškė besitikinti tęsti su profsąjunga pradėtas derybas dėl darbo sąlygų gerinimo darbuotojams ir kolektyvinės sutarties.

Pranešama, kad VVT darbuotojams bus jau trečią kartą per šiek tiek daugiau nei metus keliamas darbo užmokestis. Atlyginimai jau esą buvo kelti 2021 m. rugsėjį ir šių metų balandį, o tam bendrovė skyrė 3,2 mln. eurų.

Dabartiniam atlyginimų pakėlimui VVT šiemet numačiusi dar papildomus 3,2 mln. eurų, o tam esą pritarė ir Vilniaus miesto savivaldybės taryba, spalio mėnesį patvirtinusi naujus keleivių vežimo paslaugų įkainius.

Remiantis šių metų rugpjūčio mėnesio duomenimis, vairuotojų vidutinis darbo užmokestis (VDU) už normą valandų kils nuo 1 674 iki 2 015 eurų prieš mokesčius.
VVT darbuotojams vėl bus keliami atlyginimai. Vitoldos Klein/Unsplash nuotrauka.
VVT darbuotojams vėl bus keliami atlyginimai. Vitoldos Klein/Unsplash nuotrauka.

Įtvirtins sąžiningesnę apmokėjimo sistemą

Tuo tarpu nauja apmokėjimo sistema esą bus skaidresnė ir užtikrins didesnį darbo užmokestį uždirbantiems mažiausiai. Tokiu būdu siekiama pažaboti situacijas, kai už tą patį ir lygiavertį darbą gaunami atlyginimai išsiskirdavo.

„Kurdami naują sistemą atsižvelgėme į darbuotojų nuomonę ir pasiūlymus. Dauguma norėjo, kad sistema būtų aiškesnė, su mažesniu priedų skaičiumi. Be to, darbuotojams buvo svarbu, kad didėtų valandinis atlyginimas, būtų atsižvelgta į jų darbo stažą, darbo sudėtingumą, pertrauktą grafiką. Objektyviai įvertinome ir dalį priedų palikome, o kitus perkėlėme į bazinį atlyginimą, kuris didėja 41 procentu“, – teigė VVT vadovas Darius Aleknavičius[1].

VVT skelbia, kad bazinis atlyginimas vairuotojams didės nuo 5,5 Eur/val. iki 7,75 Eur/val., o kokybės priedas kils virš 250 eurų.

Kiek pakoreguota buvo ir darbuotojų motyvavimo sistema atsižvelgiant į iki šiol buvusią gerąją praktiką išlaikant įprastus vertinimo kriterijus kaip antai punktualumą, saugumą, kokybišką keleivių aptarnavimą.

VVT darbuotojai gauna ir papildomų naudų – pavyzdžiui, draudimą nuo nelaimingų atsitikimų, išmokas gimus vaikui, galimybę nemokamai pasiskiepyti nuo virusinių infekcijų, sveikatingumo skatinimo priemones. Atsižvelgiant į darbo stažą darbuotojams taip pat skiriamos ir papildomos kasmetinės atostogos, kasmėnesiniai priedai prie darbo užmokesčio. Ilgamečiai ir kokybiškai dirbantys darbuotojai taip pat esą apdovanojami piniginėmis premijomis už lojalumą ir puikius darbo rezultatus.

Keičiama atlyginimų mokėjimo sistema. Filipo Filipovico/Pexels nuotrauka.
Keičiama atlyginimų mokėjimo sistema. Filipo Filipovico/Pexels nuotrauka.

Rengs neterminuotą protestą iki pergalės

Tačiau VVT profsąjunga pareiškė trauktis neketinanti ir pranešė eisianti iki pergalės. Ketvirtadienį apie būsimą streiką žiniasklaidą informavusi profesinė sąjunga tikino, kad spalį turėjęs vykti ir po derybų su administracija atidėtas streikas vis dėlto įvyks, mat VVT administracija pasitraukė iš susitarimo, pagal kurį bendrovė įsipareigojo nuo lapkričio dešimtadaliu didinti darbuotojų atlyginimus[2].

Profesinės sąjungos vadovas Algirdas Markevičius nurodė, kad streikas prasidės nuo vidurnakčio iš gruodžio 4 d. į gruodžio 5 d., ir bus vykdomas pagal teismo patvirtintą tvarką, o vilniečiai esą turintys pasiruošti viešojo transporto trikdžiams, mat kiekvienu maršrutu kursuos ne mažiau nei pusė troleibusų ir autobusų.

A. Markevičius tikino, kad planuojama, jog streike dalyvaus apie 1 000 darbuotojų iš visų trijų departamentų: Verkių, Viršuliškių ir Antakalnio.

Tiesa, šis streikas bus neterminuotas ir „iki pergalės“ nedarant jokių tarpinių stotelių. A. Markevičiaus teigimu, bus siekiama kolektyvinės sutarties sudarymo su joje esančia darbo apmokėjimo sistema.

Primename, kad dar gegužės mėnesį VVT darbuotojus atstovaujanti profsąjunga „Solidarumas“ dėl susiklosčiusios situacijos, kai buvo nenorima gerinti vairuotojų darbo sąlygų, kreipėsi net į šalies prezidentą, Seimo pirmininkę, premjerę, Vilniaus miesto merą bei Vilniaus miesto tarybą. Profesinė sąjunga teigė, kad VVT piktnaudžiavo pandemijos metu susidariusiomis sąlygomis, kuriomis nebuvo galima organizuoti streikų ir nevykdo nuo 2018 m. rugpjūčio 17 d. sudarytos kolektyvinės sutarties.