Suprasti akimirksniu
  • Su darbuotojų sąlygomis nesutinka, vietoje to siūlo neskaidrią sistemą
  • Kas dirbs, kai dabartiniai vairuotojai išeis į pensiją?
  • Pagerėjo autobusai, bet ne darbo sąlygos
Šaltiniai
Viešasis transportas
Vilniaus viešojo transporto vairuotojai jungiasi į streiką. Mitchellio Johnsono/Unsplash nuotrauka.

Su darbuotojų sąlygomis nesutinka, vietoje to siūlo neskaidrią sistemą

Maži atlyginimai ir ilgos darbo valandos paskatino Vilniaus viešojo transporto darbuotojus kilti į visuotinį streiką. Tiesa, kiek anksčiau to padaryti nepavyko dėl pandemijos ir galiojančių lietuviškų įstatymų, pandemijos metu draudusių burtis į streikus. Dabar darbuotojus atstovaujanti profsąjunga „Solidarumas“ dėl susiklosčiusios situacijos kreipėsi net į šalies prezidentą bei politikus ir įspėjo, kad nesiimant jokių veiksmų, gali būti paralyžiuotas Vilniaus viešojo transporto eismas. 

Profesinės sąjungos pirmininkė Kristina Krupavičienė kreipėsi į Lietuvos vadovą Gitaną Nausėdą, Seimo pirmininkę Viktoriją Čmilytę-Nielsen, ministrę pirmininkę Ingridą Šimonytę, Vilniaus merą Remigijų Šimašių, Vilniaus miesto tarybą bei visus vilniečius ragindama skubiai imtis veiksmų, mat kitu atveju teks susidurti su pasekmėmis[1].

Profsąjungos pranešime teigiama, kad jau nuo pirmadienio trečdalis sostinės savivaldybės įmonės UAB „Vilniaus viešasis transportas“ vairuotojų sustabdys darbą ir tūkstančiams vilniečių bus sustabdytas sklandus susisiekimo paslaugų teikimas. Teigiama ir tai, kad ši įmonė piktnaudžiavo tuo, kad pandemijos metu nebuvo galima kelti streiko ir nevykdo nuo 2018 m. rugpjūčio 17 d. sudarytos kolektyvinės sutarties, o derybas – vilkina.

Derybas įmonė teigia pradėsianti tik tada, kai naujoje kolektyvinėje sutartyje bus pablogintos vairuotojų darbo ir apmokėjimo sąlygos.

Teigiama, kad UAB „Vilniaus viešasis transportas“ užuot gerbęs savo vairuotojus ir pasiūlęs adekvačią darbo apmokėjimo sistemą, darbuotojams siūlo neaiškias darbo sąlygas ir užmokestį. 

„Nepaisant to, kad vairuotojai niekur iš savo savivaldybės ribų dirbti neišvyksta, įmonės vadovybė, laužydama įmonės kolektyvinę sutartį, vienašališkai ir nesuderinusi su profesinėmis sąjungomis, priėmė sprendimą pakeisti įmonės kolektyvinėje sutartyje nustatytą darbo apmokėjimo sistemą ir įvesti neapmokestinamus priedus už „kilnojamojo pobūdžio“ darbą, vietoj darbo užmokesčio padidinimo indeksuojant, kuris yra numatytas kolektyvinėje įmonės sutartyje“, – teigiama pranešime[1].

Bendrovė priešinasi darbuotojų prašymams. Lisanto 李奕良/Unsplash nuotrauka.
Bendrovė priešinasi darbuotojų prašymams. Lisanto 李奕良/Unsplash nuotrauka.

Kas dirbs, kai dabartiniai vairuotojai išeis į pensiją?

Baiminamasi, kad esant tokioms sąlygoms ir įmonės nesukalbamumui, jau dabar esantis 80 vairuotojų trūkumas tik didės. O kas daugiau, jei ne šie vairuotojai užtikrins Vilniaus viešojo transporto eismą? Juk vairuotojams masiškai neinant į darbus, nukentės ir kitų sričių darbuotojai, kurie laiku neatvyks į savo darbo vietas arba patirs didelius nuostolius naudodamiesi pavežėjų paslaugomis.

Pranešama, kad įmonė savo darbuotojams nesuteikia adekvačių darbo valandų, mat dirbantiems pirmoje pamainoje į darbą tenka vykti ir 5 val. ryte, o dirbantys antroje pamainoje namo grįžta ir 2 val. nakties. O štai „lankstus grafikas“ reiškia, kad darbuotojas ilsėsis vidury dienos, nes jam teks keltis anksti ryte ir namo grįžti vėlai vakare. Tai lemia ir netinkamą vairuotojų poilsį, o galiausiai ir neatidų elgesį kelyje, o taip jau rizikuojama ir keleivių saugumu.

Be visa ko, visa viešojo transporto sistema gali tuoj pat griūti sulig dabar čia dirbančios kartos išėjimu į pensiją, mat jaunimas čia dirbti atsisako arba neužsilaiko, o dirba pagrinde vyresnio amžiaus asmenys.

Įdomu ir tai, kad UAB „Vilniaus viešojo transporto“ darbuotojai gauna net mažiau nei tokie pat vairuotojai Kaune ir čia mokamas atlyginimas nesiekia net vidutinio Vilniaus darbuotojų atlyginimo.

Vidutiniškai čia dirbantis vairuotojas be viršvalandžių tegauna 800–900 eurų „į rankas“.

Vairuotojų atlyginimai neatspindi darbo valandų. Mankio Kim'o/Unsplash nuotrauka.
Vairuotojų atlyginimai neatspindi darbo valandų. Mankio Kim'o/Unsplash nuotrauka.

Pagerėjo autobusai, bet ne darbo sąlygos

Apie problemas su UAB „Vilniaus viešasis transportas“ darbuotojai prakalbo jau seniau, tačiau jų laisvę streikuoti ribojo griežčiausi Europoje streikų įstatymai. Visgi jau kurį laiką į fronto liniją prieš savo darbuotojus stojusi įmonės administracija ne tik, kad neįsiklausė į darbuotojų prašymus pasirašyti kolektyvinę sutartį ir atlyginimus pakelti 10 proc., bet ir pasielgė tiesiog chamiškai lengva ranka nusisamdydama brangius teisininkus ir kreipdamasi į teismą[2].

Vienas iš vairuotojų, esančių profsąjungos taryboje ir dirbantis čia jau 28-erius metus patikino, kad anksčiau nors autobusai buvo ir prastesni, bet darbo sąlygos buvo kur kas geresnės.

„<...>. Blogiausia, kad grafikai pasiliko nuo sovietinių laikų, tie važiavimo laikai neilgėja“, – teigė ilgus metus vairuotoju dirbantis Egidijus Širka[2].

Tiesa, profsąjungos vadovas Algirdas Markevičius metų pradžioje patikino, kad įmonėje trūko maždaug 160 darbuotojų, bet ir tai UAB „Vilniaus viešojo transporto“ direktoriui – ne kliūtis, nes šis net neina į kalbas, jog motyvuotas atlyginimas galėtų šią problemą išspręsti.

Vairuotojų streikas turėjo įvykti dar lapkričio 8-ąją, tačiau tąkart Vilniaus miesto apylinkės teismas stojo darbdavio pusėn patenkinęs bendrovės „Vilniaus viešasis transportas“ prašymą ir net pritaikęs laikinąsias apsaugos priemones, kad masiniai streikai neįvyktų[3].