E. Musko „SpaceX“ bandomąjį skrydį atliks vasarį arba kovą
Elono Musko bendrovė „SpaceX“ atliko daugybę bandymų dideliame aukštyje ir bandymų nusileisti su erdvėlaivio „Starship“ prototipais, tad jau vasario arba kovo mėnesį planuoja atlikti bandomąjį skrydį orbitoje[1].
NASA atrinko „SpaceX“ daugkartinio naudojimo transporto priemonę kaip žmonių nusileidimo sistemą programai „Artemis“, pagal kurią iki 2025 m. astronautai bus išlaipinti Mėnulyje. Tačiau iki „Starship“ su astronautais Mėnulyje dar reikia atlikti daug darbų[2].
Beveik 400 pėdų aukščio raketos nešėjos bandymai ir darbai vyksta „SpaceX“ gamykloje, vadinamoje „Starbase“, esančioje pietinėje Teksaso pakrantėje. Po kelių bandymų dideliame aukštyje ir bandymų nusileisti su „Starship“ prototipais, kaip jau minėta, Elono Musko bendrovė planuoja jau vasario arba kovo mėnesį atlikti bandomąjį skrydį orbitoje.
Šią savaitę „SpaceX“ įvykdė keletą svarbių darbų, kad galėtų priartėti prie šio bandomojo skrydžio. Bendrovė pranešė, kad baigė pirmąjį pilną „Starship“ skrydį, panašų į generalinę repeticiją, kurios metu į orlaivį ir greitintuvą buvo pakrauta daugiau kaip 10 mln. svarų degalų.
Šis bandymas padės patikrinti visą paleidimo atgalinio skaičiavimo seką, taip pat „Starship“ ir orbitinės aikštelės veikimą skrydžio tipo operacijoms.
Laukiama didelio reginio ir greitkelių uždarymo
„Starship“ pakeis dabartines „Falcon“ raketas. Ši kosminių skrydžių sistema buvo sukurta giliojo kosmoso tyrimams į Mėnulį ir Marsą. Kosminis laivas ir raketos nešėjos yra daugkartinio naudojimo ir gali vykdyti daugkartines misijas, galinčias į Žemės orbitą iškelti 100 metrinių tonų[3].
Kai „SpaceX“ paleis visus 33 „Raptor“ variklius, jie sudrebins Teksaso pakrantę. Prieš tokius bandymus Kamerono apygardos Teksaso valstijoje pareigūnai paskelbs apie laikiną dalies greitkelio Nr. 4 ir Boca Chica paplūdimio uždarymą. Apie tai bus pranešta ir nedidelės Boca Chica paplūdimio bendruomenės gyventojams.
Dar per 2022 m. vasario mėn. vykusį pokalbį E. Muskas sakė tikįs, kad „Starship“ pasieks orbitą iki 2022 m. pabaigos. Praėjus beveik metams atrodo, kad „SpaceX“ artėja prie šio tikslo, nors bandomojo skrydžio data ir kiek pakoreguota.
Galiausiai „Starship“ bus paleistas iš NASA Kenedžio kosmoso centro Floridoje. Ruošiantis paleidimui, KSC 39A starto aikštelėje statomas naujas didžiulis paleidimo bokštas. Be NASA sutarties dėl nusileidimo Mėnulyje „Artemis“ metu, „SpaceX“ yra sudariusi sutartį dėl mažiausiai trijų privačių „Starship“ kosminių skrydžių.
Pirmieji „Starship“ erdvėlaivio keleiviai bus privatūs astronautai, priklausantys verslininko Džaredo Izaokmano programai „Polaris“. Įgulos narių vardai dar nepaskelbti.
Japonų milijardierius Yusaku Maezawa taip pat įsigijo kelionę „SpaceX“ erdvėlaiviu į orbitą aplink Mėnulį sau ir dar aštuoniems žmonėms.
Vyras ir žmona Dennisas ir Akiko Tito bus tarp 12 keleivių atskirame erdvėlaivio „Starship“ skrydžio aplink Mėnulį metu.
Kol kas dar neaišku, kaip antrasis ir trečiasis privatūs skrydžiai dera su NASA nusileidimo Mėnulyje 2025 m. grafiku. Tačiau šie erdvėlaiviai nėra vien pramoga turtingiesiems ir E. Musko draugams.
„SpaceX“ „Crew Dragon“ galėtų būti naudojamas evakuoti astronautus
Teigiama, kad „SpaceX“ erdvėlaivis „Cred Dragon“ galėtų būti naudojamas evakuoti TKS (ISS) astronautus avarijos atveju. Dėl nesandaraus erdvėlaivio kyla susirūpinimas, kaip evakuoti astronautus iš Tarptautinės kosminės stoties (international space station) avarijos atveju. „SpaceX“ technologija būtų sprendimas tokiai situacijai[4].
Šiuo metu prie Tarptautinės kosminės stoties (TKS) prisišvartavusi „Crew Dragon“ transporto priemonė galėtų būti naudojama papildomiems įgulos nariams gabenti į Žemę. Gruodžio mėnesį prie TKS prišvartuotame Rusijos erdvėlaivyje įvykus aušinimo skysčio nuotėkiui, tarptautinės kosmoso agentūros bendradarbiavo, kad parengtų planą, kaip saugiai nugabenti įgulos narius namo.
Jie nusprendė, kad bus naudojamas atsarginis laivas, kuris bus paleistas vasario mėnesį. Tačiau stebėtojai nerimavo dėl to, kas nutiktų, jei nuo dabar iki pakaitinio erdvėlaivio atvykimo tektų evakuoti TKS. Paprastai įgulos nariai būtų evakuojami transporto priemonėmis, kuriomis jie keliavo į stotį, tačiau, įvykus nelaimei, neaišku, ar transporto priemonė būtų saugi grįžimui.
Siekiant užtikrinti, kad transporto priemonės būtų saugios keliauti, prie TKS prisišvartavę „Crew Dragon“ yra tikrinami per kassavaitinius patikrinimus ir išsamesnius kasmėnesinius tyrimus. Nors mažai tikėtina, kad šio avarinio plano prireiks, pareigūnai pabrėžė, kad jie nori būti pasirengę bet kokiam scenarijui, kuris gali nutikti laukiant, kol į kosminę stotį atvyks pakaitinis rusų laivas.