Paryžius spręs, ar uždrausti nuomoti elektrinius paspirtukus

Suprasti akimirksniu
Paspirtukų ateitis
Pasiskolinti paspirtuką pavasariop Paryžiuje gali nebūti įmanoma. Brett Sayles/ Pexels nuotrauka

Kritikai sako, kad Paryžiuje paspirtukais važiuojantys nepaiso taisyklių ir pagarbos kelyje, tad imsis balsavimo, ar palikti tokią paslaugą mieste

Paryžiečiai bus pakviesti balsuoti, ar leisti Prancūzijos sostinėje toliau teikti elektrinių paspirtukų nuomos paslaugas, nes valdžios institucijos svarsto, ar uždrausti šias prieštaringai vertinamas nuomojamas transporto priemones[1]. Asmeninių transporto priemonių tai nelies, nes klausimas kyla dėl tvarkos mieste ir nuomos taisyklių laikymosi.

Panašu, kad šis klausimas kelia didžiulį susiskaldymą, o kritikai teigia, kad paspirtukų vairuotojai tik paviršutiniškai laikosi kelių eismo taisyklių. Jie dažnai nepaiso draudimų važiuoti šaligatviais arba stato automobilius nepaisydami reikalavimų, o kai kurie palieka transporto priemones parkuose arba net išmeta juos į Senos upę.

Tuo tarpu kiti giria šiuos greitus paspirtukus, kurių iš viso yra 15 000 ir kuriuos valdo nuomos bendrovės. Vartotojai vertina tai kaip greitą, neteršiančią aplinkos alternatyvą automobiliams ar perpildytam viešajam transportui.

Merė Anne Hidalgo sakė, kad balandžio 2 d. planuojamame referendume Paryžiaus gyventojams bus užduotas labai paprastas klausimas: ar ir toliau naudoti nemokamai nuomojamus paspirtukus, ar ne? Merė sakė, kad ji pati yra linkusi uždrausti paspirtukus, bet gerbs paryžiečių valią, kurią jie išreikš balsuodami[2].

Uždraudus paspirtukus, Paryžius taptų išimtimi tarp didžiųjų miestų

Esame pratę, kad ir Lietuvoje tokios transporto priemonės ir jų nuomos punktai yra tarsi miesto dalis. Atsisakius tokios paslaugos, keisis miesto įvaizdis. Jei Paryžius atsisakys šios paslaugos teikimo, jis labiau skirsis nuo kitų Europos ir pasaulio miestų.

Priėmus tokį sprendimą ypač būtų paveiktas turizmas, nes pokyčiai įsigaliotų vasaros metu, kai į šalį suplūsta tikrai žymiai daugiau lankytojų, o tokia paslauga mieste yra tiek populiari, kiek ir įkandama.

Rugsėjį sostinė jau pagrasino trims operatoriams nepratęsti licencijų, kurių galiojimas baigiasi kovo mėnesį, jei jie neapribos neatsargaus važinėjimo ir kitų piktnaudžiavimo atvejų.

Lapkričio mėnesį operatoriai pateikė keletą pasiūlymų dėl patobulinimų, tarp jų – pažymėti paspirtukus valstybiniais numeriais, kurie leistų lengviau nustatyti, ar vairuotojai važiuoja degant raudonam šviesoforo signalui, ar važiuoja dviese su vienvietėmis transporto priemonėmis – abu šie pažeidimai yra dažni[3].

Teigiama, kad paspirtukai trukdo ir yra pavojingi, todėl jų nuomos draudimas, manoma, padėtų susitvarkyti miestą. Juolab kad ir patys piliečiai per daug neigiamai atsiliepia apie paspirtukus.

Tuo tarpu merė A. Hidalgo sakė, kad privatūs paspirtukai, kurie taip pat labai populiarūs sostinėje, nėra referendumo objektas. Pasak jos, privatūs paspirtukai, skirtingai nei nuomojami, nėra problema.

Paryžius
Paryžius balsuos dėl miesto gerinimo. Chris Molloy/ Pexels nuotrauka

Merė sprendimą paliko žmonėms, o įmonės agituoja kaip per politikų rinkimus

Kiekvienas Paryžiuje dirbantis paspirtukų nuomos operatorius šiuo metu turi 5 000 elektrinių paspirtukų parką. Nors balsavimas vyks praėjus kelioms dienoms po licencijos galiojimo pabaigos, paspirtukų bendrovės galės teikti paslaugas ir po kovo 23 d. Licencijų galiojimas bus pratęstas tol, kol atsiras aiškumo dėl gyventojų apsisrendimo.

Miesto tarybos nuomonės dėl elektrinių paspirtukų taip pat išsiskyrė. Mero pavaduotojas griežtai pasisakė prieš šias paslaugas. Jis yra atsakingas už transportą ir taip pat yra žaliųjų partijos narys. Jis yra svarbus Socialistų partijos narės Anne Hidalgo sąjungininkas.

Tačiau tai nereiškia, kad visi miesto tarybos nariai nori uždrausti elektrinius paspirtukus. Galiausiai Paryžiaus valdžia turi nuspręsti, ar dalijamieji paspirtukai turėtų būti uždrausti, ar ne. Ir merė nusprendė, kad ji nesiruošia spręsti, nors paspirtukai jai nepatinka. Todėl bus priimtas duagumos sprendimas.

Pernai per viešąjį svarstymą su paryžiečiais tai buvo poliarizuojanti tema.

Merės idėja yra tokia, kad paryžiečiai turi turėti savo balsą ir nuspręsti, ar paslaugos stabdymas yra tai, ko nori miestas.

Tuo tarpu įmonės, kurios teikia šias paslaugas, jau agituoja gyventojus. Pasak jų atstovų, elektriniai paspirtukai yra ekologiška transporto priemonė, tačiau susiekimo problemą Paryžiuje sprendžia tankus metro tinklas.

Remiantis apklausų duomenimis, 40 % Paryžiuje gyvenančių žmonių yra patenkinti laisvai prieinamais paspirtukais. Be to, 88 % jų mano, kad jie čia ir liks. Pažiūrėsime, ar ši nuomonė atsispindės ir balsavimo rezultatuose, kurie paaiškės po kelių mėnesių, kai Paryžiaus gyventojai išreikš savo nuomones oficialiai.