Suprasti akimirksniu
  • Birželį – verslas skuba išreikšti paramą LGBT bendruomenei
  • „Pride“ mėnesį savo poziciją demonstruoja „Rimi“, „Vilkmergės alus“ ir kitos šalies bendrovės
  • Kritiškas požiūris į LGBT – baimė dėl genderizmo
Šaltiniai
„Rimi“
„Rimi“ pozicija. Feisbuko ekrano nuotrauka

Birželį – verslas skuba išreikšti paramą LGBT bendruomenei

Jau seniai praėjo laikai, kai verslas žmogaus laisvių bei teisių ir kitų socialinių aktualijų temose užėmė neutralias pozicijas. Šis pokytis pastebimas net dažnai įvairių permainų uodegoje besivelkančioje Lietuvoje. O tai ypač matoma Lietuvos visuomenėje dviprasmiškai sutinkamose temose, susijusiose su LGBT bendruomene.

Nori to ar ne, daugelis žino, kad birželio mėnuo šiai bendruomenei yra ypatingas. Jau ne vieną dešimtmetį daugelyje pasaulio šalių šis mėnuo yra siejamas su įvairioms seksualinėms mažumoms palaikyti skirtais renginiais: juk būtent birželis yra laikomas LGBT pride laikotarpiu, kai vyksta homoseksualų ir kitų seksualinių mažumų paradai, jungtuvės, įvairios šventės bei pramogos, į kurias neretai yra įtraukiamos ir kitos visuomenės grupės.

Tuo metu savo poziciją šiuo klausimu parodo ir verslas. Jau daugelį metų pasaulinis verslas, o keletą pastarųjų metų – ir Lietuvos, nesibodi pasinaudoti „LGBT pride“ pagalba sukurti ar išreikšti jau esamą įvaizdį bei reklaminį–vertybinį pagrindą. Vieniems klientams tai patinka, kiti – nuo LGBT temų ir kitų genderizmo niuansų skuba nusigręžti, net ima boikotuoti vieną ar kitą kompaniją.

Rinkodaros specialistai teigia, kad toks klientų atsisijojimas yra natūralus, tačiau pažymi, kad bendrovės „LGBT pride“ ženklelius, vaivorykštes ir kitą šios bendruomenės atributiką įdarbina nebūtinai iš nuoširdžių paskatų: juk dabar tai yra madinga, o verslas visuomet turi orientuotis į tendencijas, nelikti veiksmų epicentro paraštėse.

Kita vertus, pabrėžiama, kad prekės ženklų komunikacija „LGBT pride“ mėnesio metu turėtų atspindėti realią įmonių žmogaus teisių, darnaus vystymosi tikslų, lygių galimybių įgyvendinimo ir vertybinę politiką; kitaip tariant – vienos ar kitos socialinės grupės asmenų rėmimas ir palaikymas neturėtų tapti dar viena socialinių tinklų mada[1].

Jei įmonės savo palaikymą demonstruotų ištisus metus, tikėtina, kad ir dalis klientų nebūtų nustebinti, kai vienų ar kitų metų birželį jų mėgstamas paslaugų teikėjas staiga ima ir išreiškia paramą LGBT bendruomenei.

O nustebimą dabar galima pastebėti dalyje Lietuvos piliečių reakcijose. Lietuvoje populiaraus prekybos „Rimi“ žinutėje buvo išreikštas solidarumas su LGBT grupės asmenimis. Ankstesnius mėnesius apie palaikymą LGBT bendruomenei tylėjęs ir tik birželį prabilęs „Rimi“ nustebino dalį savo lojalių pirkėjų. O per šį mėnesį paramą LGBT išreiškė ir daugiau Lietuvoje veikiančių bendrovių bei organizacijų. Kokia dalis jų tai daro nuoširdžiai, o kokia – tik siekiant neatsilikti nuo globalių vėjų, neaišku.

„Pride“ mėnesį savo poziciją demonstruoja „Rimi“, „Vilkmergės alus“ ir kitos šalies bendrovės

Dar birželio pradžioje prekybos tinklas „Rimi“ savo feisbuko paskyroje patalpino tokią žinutę:

„Birželio mėnesį visame pasaulyje minimas „Pride Month“ (liet. Pasididžiavimo mėnuo). ,,Rimi" nebe pirmus metus sakome, kad mūsų stiprybė – mūsų įvairovėje ir tikime, kad būdami atviri visiems, kuriame geriausią vietą dirbti savo darbuotojams. Besitęsiant „Pride Month“ mes išreiškiame savo palaikymą LGBT+ bendruomenei ir sakome: ,,visos vaivorykštės spalvos laukiamos ,,Rimi"[2].

Paramą LGBT bendruomenei Lietuvoje išreiškė ir „PricewaterhouseCoopers International Limited“ (PwC) – audito ir mokesčių konsultacijų bendrovių tinklas, Lietuvoje veikiantis kaip teisiškai nepriklausoma įmonė.

„Pradėdami šį mėnesį, prisiminkime įvairovės ir įtraukties svarbą. „Pride“ mėnuo yra laikas apmąstyti pažangą ir suteikti galimybę LGBTQ+ bendruomenės nariams būti išgirstiems. Mes, „PwC“, siekiame kurti tokią darbo aplinką, kurioje kiekvienas jaustųsi saugus, priimtas ir vertinamas. Priimdami autentiškumą, galime sukurti stipresnes komandas ir paskatinti teigiamus pokyčius“.

Prie akcijos išreikšti solidarumą su LGBT bendruomene prisijungė ir Vytauto Didžiojo universiteto (VDU) teatras:

„Kasmet birželio mėnesį pasaulyje yra minimas LGBTQ+ „Pride“ mėnuo (liet. garbės arba pasididžiavimo mėnuo). Šis minėjimas yra skirtas Stonewall riaušėms bei kitiems judėjimams, siekusiems iškovoti lygias teises LGBTQ+ asmenims, pagerbti. Nors daugeliui žmonių šis mėnesis ir pačios „Pride“ eitynės asocijuojasi su spalvomis ir gera nuotaika, mes negalime pamiršti, kam ir kodėl jis yra reikalingas. Lietuva vis dar yra viena iš šalių, kurioje LGBTQ+ žmonių teisės nėra užtikrintos teisiškai, o LGBTQ+ bendruomenės nariai susiduria su diskriminacija. Mes už meilę, taiką ir pasaulį, kuriame galime sutilpti visi“.

Parama LGBT Lietuvoje išreiškė ir finansų konsultacijų bendrovė KPMG:

„Visą birželį pasaulyje minimas „Pride Month“ (liet. Pasididžiavimo mėnuo), skirtas palaikyti LGBTI+ bendruomenę. KPMG palaiko įvairovę ir laikosi pozicijos, kad kiekvienas nusipelno jaustis saugus, pripažintas ir išgirstas. Džiaugiamės, kad esame „Out Leadership, Business for LGBTQ+ Equality“ organizacijos nariais bei esamę pasirašę Jungtinių Tautų Žmogaus teisių biuro elgesio standartą verslui, kovojant su diskriminacija“.

Prie palaikymo akcijos prisidėjo ir „Vilkmergės“ alus:

„Didžiuojamės visais ir visokiais, kurie švenčia savo spalvas ir meilę“.
Birželis yra „pride“ mėnuo. Youv Hornung/Unsplash nuotrauka
Birželis yra „pride“ mėnuo. Youv Hornung/Unsplash nuotrauka

Kritiškas požiūris į LGBT – baimė dėl genderizmo

Tai, kad dalis visuomenės kritiškai žvelgia į paramą bei solidarumą su LGBT bendruomene, nėra paslaptis. Žinoma, tiek dalis Lietuvos, tiek ir kitų valstybių visuomenės vis dar yra homofobiška. Tačiau pastaraisiais metais vis mažiau asmenų domisi kitų žmonių asmeniniais santykiais ar miegamojo reikalais, tačiau į dienos šviesą iškelia genderizmo problemą, diskusijas apie translytiškumo skatinimą arba socialinės lyties konstruktą.

Pavyzdžiui, vienu metu socialiniuose tinkluose išplito kai kurių LGBT bendruomenės narių paremta idėja, kad pasaulyje egzistuoja skirtingos 72 lytinės tapatybės. Tokiame lyčių sąraše – ir iš dalies suprantamas suvokimas, ir visiškos keistenybės.

Pavyzdžiui, menkiau keista „Boyflux“ tapatybė apibūdina asmenį, kuris save laiko vyru, tačiau jo vyriškoji tapatybė gali svyruoti, ne visada būti tokia stipri.
Tuo tarpu žymiai keistesnėmis pažiūromis vadovaujasi „Esspigender“ lyties asmuo, kuris savo lytinę tapatybę sieja su dvasiomis arba „Gender witched“ lytinės tapatybės asmuo, linkęs identifikuotis su viena lytimi, tačiau nežino su kuria.

Tokios pažiūros nėra priimtinos daliai visuomenės, kuri nerimauja dėl savo besiformuojančių vaikų psichikos ir tokių diskusijų poveikio jai.

Žibalo į ugnį įpila ir kai kurių Lietuvos politikų ar tarnybų pareigūnų pareiškimai. Pavyzdžiui, neseniai Lietuvos lygių galimybių kontrolierė pareiškė, jog reikia priimti Asmens lytinės tapatybės pripažinimo įstatymą. Atsižvelgiant į tai, kai kurie piliečiai mano, kad valdžia tokiais pasiūlymais pataikauja LGBT bendruomenei, dėl to ir požiūris į šiuos grupės asmenis išlieka dviprasmiškas.