Naujos technologijos jau terorizuoja jų savininkus

Ekonomika, Mokslas, Pasaulis, TechnologijosG. B.
Suprasti akimirksniu
Technologijos
Technologijos ne tik padeda, bet ir trukdo. Bramo Van Oost/Unsplash nuotrauka

Technologijos ne tik padeda, bet ir trukdo

Technologijos užima vis svarbesnius vaidmenis mūsų gyvenimuose, tačiau patirtis rodo, kad visiškai jomis pasitikėti vis dar negalime. Didelio populiarumo sulaukę elektriniai automobiliai „Tesla“ yra puikus pavyzdys, jog išmaniosios technologijos bei modernus dizainas toli gražu negarantuoja produkto kokybės ir saugumo.

Vairuotojų apklausos rodo, kad „Tesla“ elektriniai automobiliai yra mažiausiai patikimi elektromobiliai dėl juose aptinkamų gedimų, kurie yra fiksuojami dažniau nei bet kurios kitos markės automobiliuose.

Apklausos atskleidė, kad keturi iš dešimties „Tesla“ savininkų teigė, kad per 12 mėnesių patyrė bent vieną gedimą, o vienas iš dvidešimties teigė, kad jų automobilis sugedo visiškai arba jo net nepavyko užvesti. Tai blogiausias rezultatas tarp visų elektrinių automobilių markių[1]

Tokius „Tesla“ savininkų nepatogumus atspindi ir žiniasklaidoje bei viešojoje erdvėje vis dažniau pasirodančios istorijos apie elektromobilių gedimus.

Štai vienas „Tesla“ savininkas platformoje „TikTok“ neseniai dalijosi istorija, kai išsikrovus „Tesla“ automobilio akumuliatoriui, jis nebegalėjo patekti į savo 140 000 dolerių kainuojančią transporto priemonę[2].

Kai jis kreipėsi pagalbos į elektromobilių gamintoją, vyrui buvo atsakyta, kad automobilio remonto darbai atsieis net 26 000 JAV dolerių.

Tokioms istorijoms nuskambant vis dažniau, automobilių savininkai ir ekspertai pažymi, kad „Tesla“ nors ir pasižyminti išskirtinėmis naujausiomis technologijomis, nesugeba sukurti vieno – tinkamos klientų aptarnavimo ir automobilių remonto sistemos.

Technologijos kelia pavojų žmonių saugumui. Dmitry Novikovo/Unsplash nuotrauka

„Tesla“ gedimai kelia pavojų žmonių saugumui

Tai akivaizdus pavyzdys, liudijantis kaip išmaniosios technologijos ima mus terorizuoti, o jas kuriančios milijardinės kompanijos savo klientams pagalbos pasiūlyti neskuba arba už ją reikalauja dar labiau patuštinti pinigines. 

2013 metų „Tesla“ S modelio savininkas Mario Zelaya pasakojo, kad dėl tariamo konstrukcinio trūkumo išsikrovus akumuliatoriui, jis staiga negalėjo patekti į automobilį[3].

Blogiausia tai, kad automobilio viduje liko ne tik svarbūs asmeniniai daiktai, bet ir nuosavybės dokumentai, kurių reikia  norint parduoti lūkesčių neatitikusią transporto priemonę.

Vyras nusprendė, kad taisyti prabangios transporto priemonės nebeverta. Jis pasakojo, kad pirkdamas naują automobilį už jį sumokėjo 140 000 dolerių ir reguliariai atliko jo techninę priežiūrą.

Tačiau dabar dėl konstrukcijos trūkumo, kondensatas laša ant akumuliatoriaus, todėl šis sparčiai rūdija ir galiausiai sugadina akumuliatorių.

„Tesla“ automobilio savininko teigimu, kai atliekama šių transporto priemonių techninė apžiūra, akumuliatorius net nėra tikrinamas. 

Vyras taip pat teigė, jog yra susisiekęs su kitu „Tesla“ savininku, kuris sakė turėjęs tokių pačių problemų su automobilio akumuliatoriumi, taigi tokių atvejų gali būti žymiai daugiau.

„Tesla“ bando tai užglaistyti. Jie nepateikia jokio paaiškinimo, kodėl jų akumuliatorius išsikrovė,” – teigia M. Zelaya.

Kito elektromobilio valdymo ekranas užstrigo tiesiog važiuojant

Šių metų balandžio mėnesį kitas „Tesla“ modelio 3 savininkas žiniasklaidai pasakojo, kad jo elektromobilio valdymo ekranas užstrigo tiesiog važiuojant greitkeliu. Tai didelis pavojus paties vairuotojo ir kitų eismo dalyvių saugumui.

Javieras Rodriguezas iš Kalifornijos pasakojo, kad važiavo maždaug 133 km/h greičiu ir suprato, kad kažkas negerai, kai važiuojant greitkeliu Cabazono mieste, automobilyje pasidarė ypač karšta.

Tuomet jis pastebėjo, kad automobilio valdymo ekranas yra užstrigęs, visi mygtukai ir jungikliai, įskaitant posūkių ir avarinius žibintus, neveikė[4].

Kalifornijos greitkelių patruliai (CHP) padėjo J. Rodriguezui, nuvažiuoti nuo greitkelio. Po kelių minučių, automobilio valdymo sistema vėl įsijungė ir veikė kuo puikiausiai, tačiau vyras kelionės netęsė, o automobilis galiausiai buvo nuvilktas.

Automobilių pardavėjas pagalbos siūlyti neskuba. Austino Ramsey/Unsplash nuotrauka

Pardavėjas pagalbos siūlyti neskuba

Ekspertai pastebi, kad „Tesla“ problema yra tai, kad ypač trūksta klientų aptarnavimo ir transporto priemonių remonto centrų, kuriuose dirbtų profesionalių technikų būriai, kurie prireikus, nedelsiant galėtų suteikti pagalbą[5].

Tačiau „Tesla“ tokio modelio nepritaikė. Kompanijos teigimu, elektriniai automobiliai yra kur kas mažiau sudėtingi, rečiau genda, tad nuolatinės technikų pagalbos jiems nereikia.

Nors tai yra iš dalies tiesa, akivaizdu ir tai, kad automobiliai, kad ir kaip gerai būtų pagaminti, vis tiek sugenda. O tuomet, „Tesla“ savininkams nėra kur kreiptis. Pagalbą suteikti gali tik turtuolio Elono Musko korporacinė imperija.

Tačiau, iš jos naudos nedaug. Pastaraisiais metais JAV Federalinė prekybos komisija gavo daugiau nei tūkstantį skundų dėl prasto aptarnavimo. Tokiuose forumuose kaip „Trustpilot“ ar „Reddit“ taip pat gausu atsiliepimų, liaupsinančių pačias „Tesla“ transporto priemones, bet peikiančių aptarnavimo serviso kokybę. 

Klientams roboto žinučių nepakanka

Problema yra ir ta, kad kaip bendrovė, „Tesla“ plečiasi pašėlusiu greičiu: nuo 35 000 automobilių pagamintų 2014 m., iki 930 422 automobilių, pagamintų 2021 m.

Tačiau aptarnavo centrų skaičius toli gražu neauga. Pavyzdžiui, pirmąjį šių metų ketvirtį, palyginti su tuo pačiu praėjusių metų ketvirčiu, „Tesla“ gamyba JAV išaugo 68 proc., tačiau aptarnavimo centrų skaičius padidėjo tik 20 proc. Jungtinėje Karalystėje bendrovė turi tik 30, o JAV – 160 tokių aptarnavimo centrų.

Akivaizdu, kad „Tesla“ laikosi idėjos, kad įdarbinti žmones klientų aptarnavimui yra nenaudinga. Tiek kompanija, tiek pats E. Muskas ne kartą yra pasisakęs, kad tokius darbus gali nudirbti ir dirbtinis intelektas.

Vis tik, akivaizdu, kad klientams roboto žinučių nepakanka. Susidūrus su mirtinais automobilio sukeltais pavojais, klientas nori skubiai sutaisyti transporto priemonę ar sulaukti žalos atlyginimo, o to dirbtinis intelektas pasiūlyti neskuba.