Suprasti akimirksniu
  • Ispanijos sostinėje elektrinių paspirtukų nebelieka
  • Vis daugiau miestų draudžia keliones elektriniais paspirtukais
  • Lietuvoje galioja griežtos taisyklės paspirtukininkams
Šaltiniai
Paspirtukas
Madridas elektriniams paspirtukams sako „ne“. Sahin Sezer Dincer/Unsplash nuotrauka

Ispanijos sostinėje elektrinių paspirtukų nebelieka

Madrido valdžios institucijos paskelbė, kad sustabdo elektrinių paspirtukų nuomos bendrovių „Lime“, „Dott“ ir „Tier“ veiklos licencijas. Praėjusią savaitę šį sprendimą paskelbė miesto meras Chosė Luisas Martinezas-Almeida[1].

Madrido taryba daugiau nesuteiks leidimų eksploatuoti elektrinius paspirtukus, nes „paaiškėjo, kad rinka negali atitikti būtinų tarybos nustatytų reikalavimų, kuriais užtikrinamas aukščiausias įmanomas piliečių saugumo lygis“[2]. Privačių elektrinių paspirtukų naudojimas mieste ir toliau lieka teisėtas.

„Lime“, „Dott“ ir „Tier“ buvo atrinktos teikti elektrinių paspirtukų nuomos paslaugas Madride; kiekvienai iš jų buvo išduoti leidimai 2 000 paspirtukų. Tarybos sprendimas reiškia, kad nuo spalio mėnesio mieste neliks nuomojamų paspirtukų.

Vietos taryba paskelbė pareiškimą, kuriame teigiama, kad šios trys bendrovės nesilaikė 2023 m. gegužės mėnesį išduotuose leidimuose nustatytų sąlygų. Taryba teigė, kad bendrovės blokavo jos pastangas patikrinti savo veiklą, nes nepateikė reikiamos informacijos. Nepaisant to, išsiaiškinta, kad jog jos nesilaikė leidimuose nustatytų sąlygų.

Skelbiama, kad trūkumai apima nepakankamą paslaugų teikimą visame mieste ir technologijų, neleidžiančių transporto priemonėms važinėti ar stovėti draudžiamose vietose, nebuvimą. Prasidėjus leidimų panaikinimo procesui, įmonės per 20 dienų galės apskųsti sprendimą.

„Dott“ atstovas spaudai sakė, kad ketvirtadienį bendrovė gavo oficialų pranešimą iš Madrido merijos.

„Šiuo metu vertiname situaciją dėl elektrinių paspirtukų nuomos paslaugos ir laukiame susitikimo su Madrido savivaldybe prieš priimdami bet kokį sprendimą. Tikimės, kad įmanomas konstruktyvus dialogas su savivaldybe siekiant suprasti paskelbto sprendimo priežastis, kad galėtume jas tinkamai išspręsti ir išlaikyti naudingą judumo paslaugą Madrido gyventojams ir svečiams“, – sakoma atstovo spaudai pareiškime.

Bendrovės „Lime“ atstovas spaudai sakė, kad bendrovė „nusivylė šiuo netikėtu žingsniu“ ir kad, jos nuomone, „nurodytos šio sprendimo priežastys buvo neteisingos“.

„Ieškosime būdų, kaip padėti mūsų keleiviams Madride, kad jie galėtų naudotis saugiomis, įperkamomis ir tvariomis transporto priemonėmis, ir tikimės tęsti diskusijas su Taryba, kad užtikrintume, jog paslauga galėtų būti teikiama toliau“, – pridūrė atstovas spaudai.

Elektriniai paspirtukai Madride nuomojami nuo 2019 m. Ginčų tema jie tapo dėl to, kad, kaip ir kitų šalių miestuose, dažnai paliekami draudžiamose vietose, blokuoja šaligatvius ir kelia pavojų transporto saugumui.

Nepakankama draudimo apsauga ir mokymų, kuriuos įmonės turėtų pasiūlyti piliečiams, trūkumas, anot valdžios institucijų, buvo kitos priežastys, lėmusios draudimą. Nepaisant to, kad buvo skirta tūkstančiai 30–200 eurų baudų, padėtis nepagerėjo. Ispanijoje jau buvo ne vienas su elektriniu paspirtukais susijęs įvykis, kai žuvo žmonės.
Paspirtukų vairuotojai sukelia vis daugiau eismo įvykių. Markus Spiske/Unsplash nuotrauka
Paspirtukų vairuotojai sukelia vis daugiau eismo įvykių. Markus Spiske/Unsplash nuotrauka

Vis daugiau miestų draudžia keliones elektriniais paspirtukais

Madridas nėra pirmas pasaulio didmiestis, kuris ėmėsi veiksmų sustabdyti elektrinių paspirtukų eksploatavimą.

Rugpjūtį Australijos Melburno miesto pareigūnai nusprendė uždrausti šių paspirtukų nuomą, motyvuodami susirūpinimu dėl saugumo po šimtų skundų ir pranešimų apie nelaimingus atsitikimus.

Miesto duomenimis, pastaraisiais metais Melburne vidutiniškai 7 800 kartų per dieną buvo važiuojama mobiliosiomis transporto priemonėmis, iš jų apie 6 800 važiuota elektriniais paspirtukais. Teigta, kad tai padėjo sumažinti miesto išmetamo anglies dioksido kiekį daugiau nei 400 tonų. Vis tik, populiarėjant paspirtukams, padaugėjo ir nelaimingų atsitikimų, sužeidimų, avarijų skaičius[3].

2023 m. balandį Paryžiaus gyventojai balsavo už tai, kad Prancūzijos sostinėje būtų uždrausta nuomoti elektrinius paspirtukus. Draudimas įsigaliojo rugsėjį, kai baigėsi paspirtukų operatorių sutartys.

Taip Paryžius tapo pirmuoju Europos miestu, kuris uždraudė paspirtukus ir tai padarė praėjus penkeriems metams po to, kai vienas pirmųjų pradėjo juos naudoti. 2021 m. Prancūzijoje per elektrinių paspirtukų sukeltus eismo įvykius žuvo 24 žmonės, iš jų vienas ir Paryžiuje[4].

Elektriniams paspirtukams Lietuvoje taikomos griežtos taisyklės. ELTA nuotrauka
Elektriniams paspirtukams Lietuvoje taikomos griežtos taisyklės. ELTA nuotrauka

Lietuvoje galioja griežtos taisyklės paspirtukininkams

Lietuvoje šiuo metu Saugaus eismo automobilių keliais įstatymas numato, kad jaunesni kaip 18 metų elektrinių mikrojudumo priemonių vairuotojai, važiuodami keliu, privalo būti užsidėję ir užsisegę dviratininko, riedlentininko ar motociklininko šalmą.

Vyresni kaip 18 metų elektrinių mikrojudumo priemonių vairuotojai, važiuodami važiuojamąja kelio dalimi, privalo būti užsidėję ir užsisegę dviratininko, riedlentininko ar motociklininko šalmą. Keliu važiuojantiems tokiems vairuotojams įstatyme numatyta tik rekomendacija būti užsidėjus ir užsisegus dviratininko, riedlentininko ar motociklininko šalmą.

Skubios pagalbos skyriuje dirbanti ir su paspirtukininkų traumomis susidurianti gydytoja sako, kad elektrinis paspirtukas nėra blogis – tereikia saugiai juo naudotis: būtinai dėvėti šalmą ir nevairuoti išgėrus.

Kaip skaudžiausią atvejį gydytoja įvardijo 26 metų moters traumą – ją, važiavusią paspirtuku, partrenkė automobilis, buvo diagnozuota kaklo slankstelio trauma su poslinkiu. Šios gyvybės išgelbėti nepavyko – jauna moteris mirė po paros, artimieji jos organus paaukojo donorystei.