Lytinio švietimo pamokomis nepatenkinti britai jau mina teismų slenksčius

Pasaulis, ŠvietimasDovilė Barauskaitė
Suprasti akimirksniu
Kontraceptinės priemonės
Lytinis švietimas/ Anna Shvets/ Pexels nuotr.

Kai kurie tėvai nenori, kad vaikai lankytų lytinio šveitimo pamokas ir už tokią galimybę kovoja teismuose

Velso (Didžiojoje Britanija) mokyklose šį rudenį pradėjus dėstyti lytinį švietimą, kilo dalies moksleivių tėvų nepasitenkinimas. Kai kurie jų nusprendė neleisti vaikų į šias pamokas ir kovoti dėl tokios teisės teismuose[1]. Nepasitenkinimas kilo dėl to, kad pamokose yra akcentuojama LGBTQ+ temos ir šios bendruomenės klausimai.

Tėvai nėra laimingi, kad vaikams dėstomo dalyko metu nėra paliečiamos tradicinės šeimos gyvenimo vertybės. Jie teigia, kad tai nėra tinkama jų vaikams, ypač jauniems.

Nepaisant to, Velso vyriausybė gina naują švietimo programą ir teigia, kad dalykas yra tinkamas įvairaus amžiaus vaikams ir temos programoje yra parinktos tikslingai[2].

Pasak oficialių vyriausybės komentarų, jaunesni vaikai santykių ir lytinio švietimo pamokose mokomi dalijimosi, gerumo, pagarbos, kaip elgtis su kitais žmonėmis. Tik vyresnėse klasėse pristatomos temos, kurios liečia lytiškumą ir LGBTQ+.

Santykių ir lytiškumo švietimo pamokos Velso mokyklose tapo privalomos 2022 rugsėjį. Jos buvo įvestos tiek pradinėse, tiek pagrindinėse mokyklose. Tačiau anksčiau pradinėse ir pagrindinėse mokyklose toks lytinis ugdymas buvo pasirenkamas ir tėvai turėjo teisę neleisti vaikų į šias pamokas.

Tėvai siekė išvengti programos pristatymo pradinėse mokyklose, tačiau dėl to pasisakęs teismas sprendimą priėmė vyriausybės naudai.

Prasidėjo tėvų protestai dėl teisės spręsti, ko turi būti mokomi jų vaikai

Šie pasipiktinimai iššaukė tėvus į gatves su plakatais, o kai kuriuos – ir į teismą[3]. Advokatai kėlė klausimą apie tėvų teisę nuspręsti, ko mokykloje mokomi jų vaikai ir kokios yra tokios kontrolės pasekmės.

Tėvai piktinasi, kad santykių ir lytiškumo švietimo programoje nėra akcentuojami tradiciniai šeimos santykiai ir vertybės.

Velso santykių ir lytiškumo ugdymo programa teigia, kad ilgainiui vaikai, remiantis jų vystymosi tarpsniu, bus mokomi apie santykius, seksą, lytiškumą, romantinį ir seksualinį potraukį, asmenines patirtis. Tai yra programa, padedanti formuotis žmogaus identitetui ir individualumui, skatina empatiją, toleranciją.

Taip pat teigiama, kad besimokantiesiems reikia padėti atpažinti ir vertinti įvairius santykių tipus, įskaitant šeimą ir draugystę, taip pat įvairių tipų santykių įvairovę, įskaitant LGBTQ+ įvairovę, ir tai, kad laikui bėgant jie gali keistis.

Moksleivių tėvai siekia nutraukti šias privalomas pamokas remdamiesi tuo, kad LGBTQ+ bendruomenė ir lytis kaip pasirinkimas yra akcentuojami labiau nei tradicinis šeimos gyvenimas. Velso administracija akcentuoja, kad santykių ir lytiškumo dalykas yra reikalingas ir pamokos keičiasi pagal kiekvieną amžiaus grupę, atsižvelgiant į vaiko vystymosi etapus.

Pasak advokatų, šie tėvų pateikti nusiskundimai nėra pagrįsti konkrečiais pavyzdžiais. Velso vyriausybės atstovas, Jonathanas Moffetas KC akcentuoja, kad dalykas nėra skirtas konkrečiam gyvenimo būdui skatinti, bet yra orientuotas į toleranciją, pagarbą ir supratingumą.

Dėstyti individualumą ir lytiškumo supratimą vaikams yra per anksti?

Tėvai, kurie ėjo iki pat teismo, kad galėtų toliau kelti klausimą dėl šio privalomojo dalyko teigė, kad toks įstatymas ir pokyčiai švietime yra pinktaudžiavimas valdžia ir net kaltino ministrą kišimusi. Sunerimę tėvai kelia klausimus ar labai jauni vaikai turėtų girdėti informaciją netinkamomis temomis, pavyzdžiui, tokiomis kaip lytiškumo ideologija.

Teisme buvo daug diskutuojama apie tai, kas yra leistina ir priimtina vaikams pagal amžiaus ribas ir vystymąsi, o kas iš viso neturėtų būti dėstoma mokykloje. Vyriausybės atstovai detalizavo konkrečias programas ir nurodė, ko konkretaus amžiaus vaikai bus mokomi santykių ir lytiškumo pamokose, pabrėždami, kad seksas, LGBTQ+ klausimai, kitos tėvams netinkamos temos yra liečiamos daug vėlesniame amžiuje.

Vaikai nuo 7 mokosi apie pagarbos ir teisingumo supratimą internete ir kasdieniame gyvenime, santykius su kitais. Nuo 11 metų vaikams programa pirstato įsitraukimo svarbą ir akcentuoja pagarbą LGBTQ+ žmonėms, kalba apie religinę, rasinę, seksualinę diskriminaciją, įvairumo vaidmenį, tarpusavio santykius.

Tėvai skirtinguose Velso miestuose akcentuoja individualius sprendimus ir diskusijų reikalingumą. Jie mano, kad tokius sprendimus priimanti mokykla turėtų pasverti rasinės, lytinės įvairovės klausimus ir tartis su tėvais[4]. Tai ir sukelia daugiausiai nepasitenkinimo, nes įstatymai pasikeitė ir pradėjo galioti be konkretaus perspėjimo, kad tėvai nebeturės kontrolės lytiškumo pamokų privalomumo klausimu.

Be diskusijų teisme ir socialiniuose tinkluose, žiniasklaidoje, nepatenkinti tėvai protestuoja tiek prie teismo rūmų, tiek prie mokyklų. Teisėja Steyn priims galutinį sprendimą vėlesniame posėdyje, kurio data dar nenurodyta.

Lytiškumas
Ugdymas lytiškumo tema/ Cottonbro studio/ Pexels nuotr.

Lytinis švietimas kai kuriose pasaulio šalyse kelia daug nesusipratimų ir problemų

Lietuvoje taip pat piktinamai dėl pokyčių, susijusių su lytinio ugdymo dalyko programa[5]. Nemažai tėvų priešinasi numatytiems programos pokyčiams, jau kreipiamasi ir į vyriausybę. Tai taip pat piktinamasi, kad pamokose bus mokoma ne tik lytinio gyvenimo ypatybių, šeimos gyvenimo, bet ir bus kalbama apie biologinę lytį, įvairovę, transseksualus. Tai nebus pamoka, skirta tik lytiniam švietimui, nes realiai ji bus skirta formuoti gyvenimo įgūdžius, akcentuojant emocinę sveikatą. Naujovė turėtų būti priimta po kelių metų.

Pasaulyje lytiškumas priimamas skirtingai ir priklausomai nuo religijos, kultūros, įpročių ir įstatymų, santykių ir lytiškumo ugdymas gali būti tiek konservatyvus, tiek progresyvus.

Pavyzdžiui, Indijoje didelis dėmesys skiriamas lytiškumui kaip biologinės lyties skirtumų suvokimui. Čia ugdymo programa pristatoma vaikams nuo 12 metų. Pamokose naudojamasi menu, žaidimais, vaidmenų pasiskirstymo veiklomis.

Vidurio Rytuose seksas ir lytiškumas yra labai jautrios temos. Labai nedidelė dalis švietimo įstaigų įtraukia tokias programas į savo planus. Jaunesni žmonės randa kūrybiškų būdų komunikacijai tokiomis temomis todėl naudojasi socialiniais tinklais ir internetu. Yra pristatytas puslapis, kuriame galima rasti informacijos, patarimų, medžiagos apie seksualinius ir tarpusavio santykius[6].

Nikaragvoje smurto prieš moteris atvejai muša dažnumo rekordus. Merginų nėštumas nesulaukus 14 metų irgi yra labai didelė problema. Lytiškumo ugdymo nėra didžiojoje dalyje mokyklų ir net jei mergaitė nesulaukusi 16 metų amžiaus atvyksta į ligoninę besilaukianti, jai niekas nieko nesako. Prastas ugdymas lemia daug mirčių tokiais atvejais.

Mačo, seksistinis, tradicinis požiūris su nepagarba moterims čia yra dar viena didelė problema. Todėl pristatoma programa, kuri šviečia jaunus vaikinus nuo 15 iki 19 metų, kurie skatinami mokytis empatiškumo, pagarbos ir supratimo moterims. Tai diskusijomis grįsta programa, kuri bando pakeisti vyrų požiūrį į moteris. Tokia programa trunka 18 mėnesių ir surenka vaikinus iš įvairių Nikaragvos mokyklų. Tokiu būdu skatinamas sveikesnis ir lygiavertiškas tarpusavio santykis.