Lustų gamintojas „Micron“ nebeprileidžiamas prie svarbių Kinijos projektų
Balandžio pradžioje pradėjusi tyrimą dėl galimos kibernetinio saugumo rizikos, Kinija uždraudė tam tikrus „Micron“ produktų pardavimus. Šis sprendimas laikomas atsakomąja priemone, taikoma vykstant Jungtinių Amerikos Valstijų ir Kinijos ekonominei konkurencijai, dėl kurios sutrinka pasaulinė technologijų tiekimo grandinė[1].
Praėjusiais metais Jungtinės Valstijos įtraukė Kinijos valstybės remiamą atminties lustų gamintoją „Yangtze Memory Technologies Corporation“ į savo subjektų sąrašą, taip uždrausdamos JAV bendrovėms tiekti jai prekes be leidimo. Jungtinės Valstijos taip pat nustatė apribojimus bendrovei „Nvidia“, neleisdamos eksportuoti į Kiniją jos pažangiausių generatyvinio dirbtinio intelekto mokymui skirtų GPU detalių.
Kinijos kibernetinės erdvės administracija nurodė šalies bendrovėms, teikiančioms pagrindinę informacinę infrastruktūrą, nebepirkti „Micron“ produktų. Ji teigė, kad „Micron“ produktai turi rimtų kibernetinio saugumo problemų ir kelia didelį pavojų šalies svarbiausioms informacijos tiekimo grandinėms, todėl kelia susirūpinimą dėl kibernetinio saugumo[2].
„Micron“, kuri pirmąją savo gamyklą Kinijoje įkūrė prieš 16 metų, specializuojasi kompiuterių atminties ir duomenų saugyklų, įskaitant dinaminę laisvosios kreipties atmintį (DRAM) ir „atmintukus“, gamyboje. Kinija yra trečia pagal dydį jos rinka, kuriai 2022 m. teks 10,7 proc. metinių pajamų. Pagal Kinijos apibrėžtį pagrindinė informacinė infrastruktūra apima tokius sektorius kaip telekomunikacijos, energetika, transportas, finansai, gynyba ir visas kitas sritis, susijusias su nacionaliniais interesais.
Institucija nenurodė tikslių būdų, kuriais „Micron“ kelia kibernetinio saugumo riziką
Tikslūs kaltinimai ar pavojai nenurodyti. Tačiau ji rėmėsi Kinijos kibernetinio saugumo įstatymu, kuris įsigaliojo 2016 m. Šiuo išsamiu reglamentavimu siekiama sustiprinti vyriausybės vykdomą interneto priežiūrą, į jį įtrauktos tokios taisyklės kaip tikrojo vardo tikrinimas ir vietinis naudotojų duomenų saugojimas vietiniuose serveriuose.
Kaip teigiama 2022 m. metinėje ataskaitoje, „Micron“ jau numatė iššūkius Kinijoje:
„Susiduriame su didėjančios konkurencijos grėsme dėl didelių Kinijos vyriausybės ir įvairių valstybinių ar susijusių įmonių, tokių kaip „Yangtze Memory Technologies Co“, Ltd., investicijų į puslaidininkių pramonę. Įmonės, kuriomis siekiama įgyvendinti Kinijos nustatytus nacionalinės politikos tikslus. Be to, Kinijos vyriausybė gali apriboti mūsų dalyvavimą Kinijos rinkoje arba neleisti mums veiksmingai konkuruoti su Kinijos bendrovėmis.“
Šis draudimas gali būti naudingas „Micron“ konkurentams Kinijoje, ypač Pietų Korėjos milžinėms. Tačiau Jungtinės Valstijos paragino Pietų Korėją neužpildyti Kinijos paliktos rinkos spragos atminties mikroschemų pramonėje, jei „Micron“ susidurs su draudimu[3].
JAV valdžia turi savo nuomonę ir dalija patarimus rinkoje. Reaguodamas į draudimą, JAV prekybos departamentas pareiškė, kad tiesiogiai bendraus su Kinijos valdžios institucijomis, kad praneštų apie JAV poziciją. Jis taip pat planuoja bendradarbiauti su pagrindiniais sąjungininkais ir partneriais, siekdamas spręsti, jo nuomone, Kinijos veiksmų sukeltus atminties lustų rinkos iškraipymus.
Kinija sieks technologinio savarankiškumo svarbiausiose pramonės šakose
Pastaraisiais metais Kinija ėmėsi ambicingų veiksmų, siekdama sustiprinti savo technologinį savarankiškumą, ypač tokiuose svarbiuose sektoriuose kaip pažangūs puslaidininkiai. Kinija, tradiciškai priklausoma nuo užsienio tiekėjų, kurie tiekia svarbiausią techninę ir programinę įrangą, pripažįsta, kad svarbu mažinti priklausomybę ir siekti vidaus pakeitimo.
Įgyvendindama šias platesnio masto pastangas, šalis teikia pirmenybę vietinių alternatyvų kūrimui ir diegimui savo valstybinėse įmonėse. Kinijos technologinio savarankiškumo siekį lemia keli pagrindiniai motyvai. Pirmiausia ji noras užtikrinti savo nacionalinio saugumo interesus.
Mažindama priklausomybę nuo užsienio tiekėjų, ypač svarbiausiose pramonės šakose, Kinija siekia sumažinti pažeidžiamumą, kuris gali atsirasti dėl geopolitinės įtampos ar prekybos ginčų. Be to, siekiant savarankiškumo, didėja Kinijos konkurencingumas, skatinamas inovacijų ir vidaus pramonės šakų augimas, taip prisidedama prie ilgalaikio ekonomikos vystymosi ir pasaulinės įtakos.
Pažangūs puslaidininkiai yra šiuolaikinių technologijų pagrindas, suteikiantis energijos įvairiems prietaisams ir sistemoms. Šie komponentai yra gyvybiškai svarbūs tokioms pramonės šakoms kaip telekomunikacijos, dirbtinis intelektas, autonominės transporto priemonės ir didelio našumo kompiuterija. Istoriškai Kinija labai priklausė nuo puslaidininkių importo, todėl susidarė didelis technologinis atotrūkis ir tai trukdė jai kontroliuoti visą vertės grandinę.
Vietinių alternatyvų kūrimas susiduria su savais iššūkiais
Daugiausia dėmesio skirdama vietinių pajėgumų plėtojimui, Kinija siekia sumažinti šį technologinį skirtumą ir įsitvirtinti kaip pasaulinė puslaidininkių gamybos lyderė[4]. Teikdama pirmenybę vietinių technologijų naudojimui, Kinija siekia sumažinti savo pažeidžiamumą dėl tiekimo grandinės sutrikimų ir galimą saugumo riziką, susijusią su užsienyje pagamintais produktais. Toks požiūris taip pat padeda skatinti vietos technologijų bendrovių augimą, puoselėjant konkurencingą ekosistemą, galinčią patenkinti besikeičiančius Kinijos pramonės poreikius.
Kinija daug investavo ir įgyvendino įvairią politiką, kad paspartintų vietinių alternatyvų kūrimą. Tai apima mokslinių tyrimų ir plėtros iniciatyvų skatinimą, finansinių paskatų teikimą ir paramą vietinėms puslaidininkių sektoriaus bendrovėms. Kinijos vyriausybė taip pat skatino akademinės bendruomenės, pramonės ir mokslinių tyrimų institucijų bendradarbiavimą, kad būtų lengviau keistis žiniomis ir diegti naujoves. Dėl šių pastangų atsirado vietinių puslaidininkių gamintojų, galinčių gaminti pažangius lustus.
Nepaisant padarytos pažangos, Kinija, siekdama technologinio savarankiškumo, susiduria su keliais iššūkiais. Pažangių puslaidininkių kūrimui reikalingos žinios, intelektinė nuosavybė ir daug kapitalo reikalaujančios investicijos, kurias Kinija stengiasi sparčiai ugdyti. Be to, norint pakeisti užsienietišką techninę ir programinę įrangą, reikia užtikrinti vietinių alternatyvų kokybę, patikimumą ir suderinamumą, o tai gali užtrukti. Be to, Kinijai tenka kovoti su galimu užsienio tiekėjų, kuriems gali sumažėti rinkos dalis, atsaku.
Kinijos pastangų pakeisti užsienio technologijas vietinėmis alternatyvomis pasekmės peržengia jos sienų ribas. Šios iniciatyvos sukėlė užsienio vyriausybių ir bendrovių susirūpinimą dėl sąžiningos konkurencijos, intelektinės nuosavybės vagysčių ir galimų pasaulinių tiekimo grandinių sutrikimų. Dėl šios situacijos Kinijos technologijų bendrovės pradėtos atidžiau tikrinti, o kitose šalyse imtasi reguliavimo priemonių, kuriomis siekiama apsaugoti nacionalinius interesus.