- D. Trumpo įsakymu šimtai Federalinės Aviacijos Administracijos darbuotojų atleidžiami iš darbo
- FAA jau dabar susiduria su skrydžių vadovų trūkumu
- Didėja susirūpinimas dėl oro eismo valdymo: trūksta įrangos ir įtampą kelia politinė padėtis

D. Trumpo įsakymu šimtai Federalinės Aviacijos Administracijos darbuotojų atleidžiami iš darbo
Nepaisant paskutinių žinių apie saugumą aviacijoje, D. Trumpo administracija pradeda atleidinėti FAA darbuotojus. Pasak Profesinės aviacijos saugos specialistų profsąjungos prezidento Davido Spero, penktadienį vėlai vakare elektroniniais laiškais buvo atleisti darbuotojai, kuriems dar buvo bandomasis laikotarpis. Tai darbuotojai neišdirbę metų, sakė PASS vadovas D. Spero[1].
D. Trumpo iniciatyva JAV prasidėjo vyriausybės įstaigų valymas. Jo įsteigta DOGE agentūra, vadovaujama Elono Musko pradėjo ateldinėti valstybės agentūrų darbuotojus, tirti jų išlaidas ir ieško sukčiavimo ženklų, biurokratijos pėdsakų. Tai jau paveikė įvairių įstaigų sandarą: nuo USAID iki transporto departamento ir branduolinių ginklų suagumo administracijos[2].
Tarp dabar atleistų darbuotojų aviacijos departamente buvo ir atsakingų už FAA radarų, nusileidimo sistemų ir navigacijos priemonių priežiūrą, „Associated Press“ sakė vienas oro eismo kontrolierius. Šis kontrolierius kalbėjo anonimiškai, nes nebuvo įgaliotas bendrauti su žiniasklaida.
Pirmadienio vakarą transporto sekretorius Sean Duffy paskelbė pranešimą socialiniame tinkle, kuriame nurodė, kad atleista mažiau nei 400 FAA darbuotojų, o oro eismo kontrolieriai ar svarbiausi saugos darbuotojai nebuvo atleisti.
Anksčiau tą pačią dieną vienas Transporto departamento pareigūnas sakė žiniasklaidai, kad agentūra paliko darbuotojus, atliekančius svarbiausias saugos funkcijas. Tačiau vėliau jie sakė, kad reikia patvirtinti, ar radarų, tūpimo ir navigacijos darbuotojai laikomi šių grupių dalimi[3].

FAA jau dabar susiduria su skrydžių vadovų trūkumu
Nacionalinė skrydžių vadovų asociacija teigė, kad nagrinėja, kaip atleidimas gali paveikti aviacijos saugą ir nacionalinę oro erdvės sistemą. Kai kurie iš atleistų darbuotojų dirbo su įslaptinta ankstyvojo perspėjimo radarų sistema Havajuose, skirta atskriejančioms sparnuotosioms raketoms aptikti. Ši programa, kurią iš dalies finansuoja Gynybos departamentas, yra viena iš kelių, kurias valdo FAA Nacionalinės oro erdvės sistemos apsaugos programa.
Charlesas Spitzeris-Stadtlanderis, vienas iš atleistų darbuotojų, teigė, kad jo skyriaus darbuotojai paprastai apmoko pavaduojančius darbuotojus prieš išeidami, kad būtų išvengta žinių praradimo. Jis pabrėžė, kad Havajų radaro projektas yra svarbus nacionaliniam saugumui, ir suabejojo, ar sprendimus priimantys asmenys supranta jo vaidmenį[4].
D. Spero savo prane6ime pareiškė, kad atleidimai nebuvo susiję su prastais darbo rezultatais ar netinkamu elgesiu ir kad elektroniniai laiškai atėjo iš ne vyriausybinio „Microsoft“ elektroninio pašto adreso. AP peržiūrėjo elektroninio laiško, kuris buvo išsiųstas iš adreso „ASK_AHR_EXEC_Orders@usfaa.mail.outlook.com“, kopiją.
Pareigūnai jau ne vienerius metus įspėja apie personalo problemas, nurodydami mažą darbo užmokestį, ilgas pamainas, intensyvius mokymus ir privalomą išėjimą į pensiją. Šios problemos prisidėjo prie to, kad JAV oro uostuose tarp lėktuvų įvyko artimi susidūrimai.
Sausio 29 d. įvykus mirtinai pavojingai JAV kariuomenės sraigtasparnio „Black Hawk“ ir oro bendrovės „American Airlines“ lėktuvo avarijai, vienas dispečeris judriame oro uoste aptarnavo ir komercinį, ir karinį eismą. Priežastis vis dar tiriama. Likus kelioms dienoms iki katastrofos prezidentas Donaldas Trumpas atleido visus Aviacijos saugumo patariamojo komiteto, kuris buvo sukurtas po 1988 m. „Pan Am“ 103-ojo reiso lėktuvo susprogdinimo, narius. Komitetas yra atsakingas už oro linijų ir oro uostų saugumo peržiūrą.
Didėja susirūpinimas dėl oro eismo valdymo: trūksta įrangos ir įtampą kelia politinė padėtis
Amerikos oro eismo kontrolės sistemos būklė vis dažniau tikrinama, pareigūnams keliant susirūpinimą dėl pasenusių technologijų ir nuolatinio personalo trūkumo. Neseniai paskelbtame pareiškime prezidentas D. Trumpas pripažino trūkumus: „Galėjome turėti geresnę įrangą. Neturime. Turime pasenusią įrangą. Dėl kokių nors priežasčių jiems trūko darbuotojų“.
Viceprezidentas JD Vance'as pakartojo šiuos nuogąstavimus, palygindamas dabartines oro eismo kontrolės sistemas su pasenusiomis žaidimų technologijomis. „Pažvelgus į šias senas, pasenusias oro eismo valdymo sistemas, jos tikrai primena 30 metų senumo vaizdo žaidimą“, sakė J. D. Vance'as. Jo pastabos rodo, kad įstatymų leidėjų ir aviacijos ekspertų nusivylimas dėl federalinės vyriausybės nesugebėjimo modernizuoti svarbiausią aviacijos infrastruktūrą didėja.
Pasenusios įrangos problemą apsunkina didelis skrydžių vadovų trūkumas visoje šalyje. Federalinė aviacijos administracija (FAA) praneša, kad šiuo metu Ostine (Teksaso valstija) užimta tik 53 % iš 60 būtinų skrydžių vadovų pareigybių.
Ostino apylinkėms atstovaujantis kongresmenas Lloydas Doggettas pabrėžė problemos rimtumą. „Esame oro uostų, kuriuose labiausiai trūksta skrydžių vadovų, penketuke“, pareiškė jis. Ostino personalo problemos nėra unikalios, visoje šalyje oro eismo kontrolės darbuotojų skaičius yra per mažas, o ilgos darbo valandos ir didelis stresas kelia susirūpinimą dėl nacionalinės oro erdvės sistemos saugumo ir veiksmingumo.
FAA darbuotojų atleidimas ir platesnės pastangos mažinti federalines išlaidas pagal D. Trumpo administracijos ir Vyriausybės efektyvumo departamento (DOGE) nuostatas dar labiau padidino susirūpinimą. Nors administracija teigia, kad išlaidų mažinimo priemonės yra būtinos siekiant racionalizuoti veiklą ir sumažinti vyriausybės išlaidavimą, kritikai įspėja, kad darbo vietų mažinimas sektoriuje, kuriame ir taip trūksta darbuotojų, gali kelti pavojų oro susisiekimo saugumui.
