„Twitter“ tampa „X“: ar naujos funkcijos padės perspjauti „Meta“?
Elono Musko naujai pervadinta platforma „X“, kuri anksčiau buvo žinoma kaip „Twitter“, pristato garso ir vaizdo skambučių funkcijas ir taip bando tapti visapusiška programėle. Tačiau ši paslauga susiduria su stipria „Meta“, „Facebook“ ir „WhatsApp“ konkurencija, jau nekalbant apie nuolatinį susirūpinimą dėl naudotojų privatumo. Rugpjūčio 31 d. E. Muskas paskelbė, kad naujoms „Twitter“ skambinimo funkcijoms nereikės telefono numerio ir jos bus suderinamos su įvairiomis platformomis, todėl jos taps tiesiogine „WhatsApp“ konkurente[1].
Nepaisant to, kad 2014 m. „Meta“ ją įsigijo už 19 mlrd. dolerių, „WhatsApp“ kol kas nėra bendrovės pajamų šaltinis. Tačiau ji gali pasigirti didele 2 mlrd. naudotojų baze ir aktyviai plečia savo verslo funkcijas, kad gautų pajamų. O nuo praėjusių metų spalio mėnesio, kai Muskas įsigijo „Twitter“, platforma susidūrė su nesėkmėmis, ypač reklamos pajamų srityje, kuri, kaip pranešta liepos mėnesį, sumažėjo 50 %.
Didelė šios rinkos dalis atiteko konkurentams, tokiems kaip „Meta“ ir „Alphabet“. Nuo šių metų pradžios „Alphabet“ akcijos pabrango 52 %, o „Meta“ akcijos per tą patį laikotarpį pabrango 136 %. Siekdamas paversti „Twitter“ pasauline adresų knygele, E. Muskas paskelbė apie įvairias funkcijas ir atnaujinimus, iš kurių kai kurie dar neįgyvendinti. Jis siekia sukurti viskam naudinga aplikaciją, kuri perspjaus visas konkurentes[2].
Naujos funkcijos ir elementai kelia ir klausimus ir pasipriešinimą
Vienas iš daugiausiai diskusijų sukėlusių pakeitimų buvo mokamos tikrinimo sistemos įdiegimas, sukėlęs naudotojų, kurie nepritarė idėjai mokėti už paskyros patikrinimą, pasipriešinimą. Kitas prieštaringas klausimas buvo E. Musko sprendimas pervadinti „Twitter“ į „X“, ypač atsižvelgiant į tai, kad „Meta“ jau turėjo susijusį prekinį ženklą ir plėtoja savo „Threads“ versiją.
Dėl šių sukrėtimų sumažėjo naudotojų skaičius, o pagal skaičiavimus per pirmuosius dvejus metus E. Muskui vadovaujant platformai jos gali atsisakyti iki 32 mln. naudotojų. Esant šioms kliūtims, „Twitter“ greičiausiai laukia sunkus kelias konkuruojant su „Meta“ ir kitais dominuojančiais šios pramonės šakos žaidėjais, net ir turint naujas garso ir vaizdo skambučių funkcijas[3].
Be to, „X“ vis dažniau tikrinama reguliavimo institucijų, ypač FTC, dėl jos duomenų ir privatumo politikos. Kartu su naujomis skambinimo funkcijomis „Twitter“ taip pat pristatė peržiūrėtą privatumo politiką, pagal kurią iš kai kurių naudotojų leidžiama rinkti daugiau asmeninių ir net biometrinių duomenų.
Elonas Muskas paskelbė, kad jo socialinės žiniasklaidos platformoje, anksčiau vadintoje „Twitter“, o dabar žinomoje kaip „X“, netrukus bus galima skambinti balsu ir vaizdo skambučiais. E. Muskas, kuris garsėja drąsiais pranešimais, kurie ne visada išsipildo, nenurodė šių naujų funkcijų išleidimo datos.
„Twitter“ atnaujino ir savo privatumo politiką, kuri įsigalios rugsėjo 29 d.
Diskusijos kyla dėl privatumo politikos, kuri skelbia, kad platforma norės kaupti biometrinę informaciją apie naudotojus. Patikslintoje politikoje teigiama, kad platforma gali rinkti naudotojų biometrinius ir užimtumo duomenis, remdamasi jų sutikimu, saugos, saugumo ir identifikavimo tikslais. Biometrinės informacijos, kuri bus renkama, rūšys nebuvo išsamiai nurodytos[4].
E. Muskas buvusiame „Twitter“ tinkle taip pat nurodė, kad naujosios skambinimo funkcijos bus daugiaplatformės, suderinamos su „Apple“ ir „Android“ įrenginiais bei stacionariaisiais kompiuteriais, nereikalaujant telefono numerio. Dėl to „X“ konkuruoja su esamomis platformomis, kurios 2015 m. pradėjo balso ir vaizdo skambučius per „Messenger“ ir „Instagram“. Šias funkcijas 2016 m. pristatė ir „Snapchat“.
Kornelio universiteto profesorius Stephenas Wickeris, besispecializuojantis duomenų privatumo srityje, pakomentavo, kad „Twitter“ pranešimas reiškia skaidresnį požiūrį į praktiką, kurios kiti socialiniai tinklai ėmėsi diskretiškai. S. Wickeris pabrėžė, kad platformos dėmesys asmens duomenų rinkimui tikslinės reklamos tikslais yra nuolatinė asmens privatumo problema, kuri kartu yra pelninga susijusioms bendrovėms.
Kalbant apie Europos Sąjungos naudotojus, „X“ pristatė naują ataskaitų teikimo priemonę, atitinkančią neseniai įsigaliojusį Skaitmeninių paslaugų įstatymą (angl. Digital Services Act, DSA), kuris yra nukreiptas prieš didžiųjų technologijų bendroves. Įrankis leis naudotojams pranešti apie įrašus ir skelbimus, kurie pažeidžia DSA gaires. Ši funkcija taikoma tik ES, kurioje galioja minėti teisės aktai.
Šių metų pradžioje „Twitter“ buvo atliktas savanoriškas testavimas nepalankiausiomis sąlygomis, siekiant įvertinti pasirengimą DSA reikalavimams, kurie apima vaikų saugos priemones ir dezinformacijos mažinimą. Europos Komisijos narys Thierry Bretonas pripažino tvirtą „Twitter“ įsipareigojimą suderinti savo veiklą su DSA, tačiau pabrėžė, kad dar reikia daug nuveikti.