Suprasti akimirksniu
  • Tviteryje keičiasi draudžiamos informacijos ir reklamos taisyklės, laukiama šeštos tviterio dokumentų dalies
  • Užblokuota tviterio paskyra, kurioje buvo skelbiamas E. Musko kelionių maršrutas
  • Tviterio informacijos dalijimosi pokyčius paskatino įvykis, susijęs su E. Musko atžala
  • Greitai bus paskelbta informacija, atskleisianti koronaviruso temos cenzūros mastus
  • Naujosios tviterio reklamos taisyklės gali būti uždraustos ES
Šaltiniai
Naujienos
Tviteryje toliau laukiama šeštosios dokumentų dalies. Markuso Winklerio/Unsplash nuotrauka

Tviteryje keičiasi draudžiamos informacijos ir reklamos taisyklės, laukiama šeštos tviterio dokumentų dalies

Naujojo savininko Elono Musko valdomas tviteris imasi priemonių pažaboti asmeninę informaciją platformoje viešinančias paskyras. Tai reiškia, kad platformoje uždrausta ir didelio dėmesio sulaukusi paskyra, sekusi paties E. Musko kelionių maršrutus.

Nors paskyros valdytojas ar dalis E. Musko kritikų suskubo smerkti tokį ėjimą ir kvestionuoti, kiek milijardieriaus kalbos apie laisvos kalbos skatinimą yra realios, netrukus paaiškėjo, kad tokio kontrolės žingsnio E. Muskas ėmėsi po įvykio, tiesiogiai sukėlusio pavojų jo sūnaus saugumui.
O nerimauti dėl savo ir savo šeimos saugumo E. Muskas tikrai turi pagrindo. Pastarosiomis savaitėmis su nepriklausomais žurnalistais dirbantis E. Muskas atskleidžia vieną tviterio dokumentų seriją po kitos, o sekanti gali būti susijusi su ypač kontraversiška informacija – koronavirusu ir pandemija.

Tuo pat metu tviteryje permainas tęsiantis verslininkas jau netrukus galimai pristatys naujas reklamos taisykles: visus tviterio vartotojus pasieks personalizuota reklama, nebent jie mokėtų už prenumeratos paslaugą.

Užblokuota tviterio paskyra, kurioje buvo skelbiamas E. Musko kelionių maršrutas

Trečiadienį tviteris sustabdė vadinamąją „botų“ paskyrą, jau keletą metų sekančią E. Musko privačių kelionių lėktuvu maršrutus bei naudodama viešai prieinamus duomenis. Apie paskyros užblokavimą pranešė pats jos savininkas Jackas Sweeney.

Vėliau tą pačią dieną buvo sustabdyta ir paties J. Sweeney asmeninė tviterio paskyra. Tai sukėlė dalies tviterio vartotojų nepasitenkinimą, o kai kurie prisiminė, kad dar lapkričio mėnesį pats E. Muskas tviteryje patvirtino, kad jo įsipareigojimas žodžio laisvei „apima net tai, kad neuždraudžiama paskyra, sekanti asmeninį lėktuvą, nors tai kelia tiesioginę grėsmę saugumui“[1].

Pats J. Sweeney, 20-metis Centrinės Floridos universiteto studentas, šeštadienį tviteryje paskelbė, kad būtent Ella Irwin, tviterio viceprezidentė, atsakinga už pasitikėjimą ir saugumą, paprašė, kad paskyra būtų filtruojama ir mažiau matoma naudotojams.

„Jis sakė, kad tai yra žodžio laisvė, o dabar elgiasi priešingai“, – kalbėdamas apie E. Musko pažadą nenaikinti paskyros kalbėjo J. Sweeney ir patvirtino, kad užpildė internetinę formą, norėdamas apskųsti paskyros sustabdymą.

Ankstesniuose interviu žiniasklaidai J. Sweeney sakė, kad 2021 m. atsisakė 5 000 JAV dolerių pasiūlymo iš paties E. Musko, kuris pinigus siūlė mainais už paskyros ištrynimą.

Centrinės Floridos universiteto studento teigimu, E. Muskas 5 000 JAV dolerių siūlė motyvuodamas saugumo sumetimais. Vėliau E. Muskas nustojo bendrauti su J. Sweeney, kuris taip ir neištrynė paskyros.

J. Sweeney teigia, kad iš pradžių pradėjo E. Musko kelionių sekimą tiesiog iš įdomumo ir dėl to, kad domėjosi juo kaip „Tesla“ ir „SpaceX“ įkūrėju.

Tviterio informacijos dalijimosi pokyčius paskatino įvykis, susijęs su E. Musko atžala

Dabar E. Muskas nustatė naujas sąlygas visiems tviterio naudotojams daugiau niekam nebesidalinti asmenų dabartine buvimo vieta.

„Bet kuri paskyra, kurioje realiuoju laiku bus skelbiama informacija apie kieno nors buvimo vietą, bus sustabdyta, nes tai yra fizinio saugumo pažeidimas. Tai apima ir nuorodų į svetaines, kuriose pateikiama informacija apie buvimo vietą realiuoju laiku, skelbimą. Skelbimas vietų, į kurias kas nors keliavo šiek tiek pavėluotai, nėra saugumo problema, todėl yra gerai“, – tviteryje rašė E. Muskas[2].

Šis E. Musko sprendimas galimai yra susijęs ne tik su platformoje skelbiamo turinio saugumo kontrole ar asmeninių sąskaitų su J. Sweeney suvedinėjimas. Sprendimas yra paveiktas asmeninio gyvenimo įvykio. E. Muskas vakar paskelbė, kad „pamišęs persekiotojas“ antradienį Los Andžele užpuolė automobilį, kuriuo buvo vežamas jo mažametis sūnus.

Tviterio vadovas sakė, kad jo sūnaus X automobilį sekė „pamišęs persekiotojas“, kuris vėliau užšoko ant automobilio kapoto. Vykusio incidento metu persekiotojas manė, kad automobilyje yra pats E. Muskas, tačiau iš tiesų jame buvo vežamas jo sūnus. Komentuodamas gąsdinantį incidentą E. Muskas pagrasino imtis teisinių veiksmų prieš J. Sweeney ir organizacijas, kurios palaikė žalą jo šeimai[3].

Greitai bus paskelbta informacija, atskleisianti koronaviruso temos cenzūros mastus

Pastarosiomis savaitėmis tviterio dokumentus atskleidžiantis E. Muskas ir nepriklausomi žurnalistai visuomenei jau suteikė daugybę necenzūruotos informacijos, nuo prezidento Joe Bideno sūnaus Hunterio Bideno ryšių su Ukrainos oligarchais, iki neteisėtai panaikintos buvusio prezidento Donaldo Trumpo paskyros. Dabar jau laukiama šeštosios tviterio dokumentų dalies. Visi ženklai rodo, kad ši bus susijusi su informacijos apie koronavirusą slėpimą.

„America First Legal“ (AFL) dar praėjusią savaitę paskelbė sensacingą informaciją, kurią patvirtinti gali ir tviterio dokumentai. AFL atskleidė dokumentų rinkinį, gautą bylinėjantis su Ligų kontrolės ir prevencijos centrais (CDC). Jame atskleidžiami dar konkretesni įrodymai apie CDC ir socialinės žiniasklaidos bendrovių sąmokslą cenzūruoti žodžio laisvę ir nutildyti viešąją erdvę, vyriausybei klijuojant „dezinformacijos“ etiketę[4].

Beveik 600 puslapių apimties dokumentų rinkinyje pateikiama naujos informacijos. Pavyzdžiui, atskleidžiama, kad tviteris valdė „Partnerių paramos portalą“, kuriame vyriausybės darbuotojai ir kiti suinteresuotieji subjektai galėjo pateikti pranešimus, kuriuos pašalintų arba pažymėtų kaip „dezinformaciją“ savo platformoje. AFL gautuose dokumentuose matyti, kad tviteris per savo asmeninę paskyrą į šį portalą įtraukė vieną vyriausybės darbuotoją, o feisbukas nukopijavo šį cenzūros metodą.

Dokumentai taip pat atskleidžia, kad JAV vyriausybė aktyviai dirbo siekdama „socialiai skiepyti“ visuomenę nuo visko, kas kelia grėsmę jos naratyvui. Tai ji darė pasitelkdama suderintas didžiųjų technologijų korporacijas. Pavyzdžiui, feisbukas siuntė CDC rašytinę medžiagą, kurioje teigė cenzūravęs daugiau kaip šešiolika milijonų turinio vienetų su nuomonėmis ar informacija, kurią JAV vyriausybė norėjo užgniaužti. 

Galiausiai dokumentuose atskleidžiama, kad CDC bendradarbiavo su UNICEF, PSO ir IFCN nariu bei pilietinės visuomenės organizacija „Mafindo“ kad sušvelnintų „dezinformaciją“. Pati „Mafindo“ yra feisbuko trečiosios šalies faktų tikrinimo partnerė, įsikūrusi Indonezijoje ir finansuojama „Google“.

E. Musko komentaras tviteryje. Tviterio ekrano nuotrauka 2022-12-15
E. Musko komentaras tviteryje. Tviterio ekrano nuotrauka 2022-12-15

Į šiuos tviteryje paskelbtus dokumentus, sureagavo ir pats E. Muskas, palikdamas komentarą: „Labai įdomu“.

Dalis internautų mano, kad E. Musko komentaras reiškia, jog jau netrukus tviteryje bus atskleista ir daugiau informacijos apie masinę cenzūrą koronaviruso ir pandemijos temomis.

Tviteris svarsto reklamos nuostatų pokyčius. Ravi Sharmos/Unsplash nuotrauka
Tviteris svarsto reklamos nuostatų pokyčius. Ravi Sharmos/Unsplash nuotrauka

Naujosios tviterio reklamos taisyklės gali būti uždraustos ES

Pastaruoju metu daugėja informacijos apie tai, kad tviteris rengia planą, pagal kurį visi vartotojai būtų priversti sutikti su tiksliniais reklamos skelbimais. Naujoji strategija gali įpareigoti vartotojus dalintis informacija apie savo buvimo vietą ir leisti tviteriui parduoti jūsų duomenis trečiosioms šalims. Be to, bendrovė gali priversti vartotojus duoti sutikimą, kad tikslinė reklama būtų skelbiama naudojant kontaktus ir telefono numerį, kurį naudotojai nurodo dviejų veiksnių autentifikavimui[5].

Ši naujovė tviterio vartotojams pasirodytų lange, kuriame būtų prašoma sutikimo rinkti asmeninę reklamą ir buvimo vietos duomenis. Vienintelis būdas atsikratyti iššokančio lango būtų sutikti, todėl būtų neįmanoma naudotis tviteriu nesutikus su naujuoju duomenų režimu.

Vis dėlto, tokiems pokyčiams kelią užkirsti gali pasaulyje priimti teisės aktai. Pavyzdžiui, Europos Sąjungoje (ES) galioja Bendrasis duomenų apsaugos reglamentas. Praėjusią savaitę ES paskelbė sprendimą prieš „Meta“, kuriuo buvo draudžiama naudoti tokį privalomą sutikimą. Kalifornijoje taip pat galioja CCPA ir CPRA. Abiejuose aktuose iš esmės teigiama, kad negalima versti žmonių duoti sutikimą dalytis duomenimis ir skelbti tikslines reklamas.

Pranešama, kad pagal numatytą tviterio planą vartotojai galės išvengti tikslinės reklamos, jei tik užsisakys 8 dolerių per mėnesį kainuojančią paslaugą „Twitter Blue“, tačiau, pavyzdžiui, „Apple“ teigia, kad tviterį išmes iš „App Store“, jei šis privers naudotojus rinktis tarp reklamos sekimo ir mokamos paslaugos.