Žmonėms sparčiai paliekant „Twitter“, „Mastodon“ vartotojai auga
„Twitter“ valdymo perdvaimas į tecnologijų milijardieriaus Elono Musko rankas negalėjo baigtis blogiau nei dabar klostosi. Jis, atrodo, padarė viską ko visi bijojo ir nenorėjo. Platforma buvo laisva, ilgai išliko populiari, net labiau išpopuliarėjo Lietuvoje ir Europoje. O dabar viskas tik ritasi žemyn. Po paskutinių pakeitimų iš „Twitter“ į „X“, socialinis tinklas netenka masiškai platformą paliekančių vartotojų. O tai atidarė langą naujų konkurentų populiarėjimui.
Pastaruoju metu pastebimai išaugo vartotojų susidomėjimas kitomis atvirojo kodo ir decentralizuotomis socialinių tinklų platformomis. Šis susidomėjimas ne tik patraukė technologijų išmanančios bendruomenės dėmesį, bet ir pasireiškė reikšmingu finansiniu augimu tokioms platformoms kaip „Mastodon“[1].
Ši ne pelno organizacija išpopuliarėjo kaip viena iš daugelio „Twitter“ alternatyvų, ypač po to, kai Elonas Muskas įsigijo socialinės žiniasklaidos milžinę, kurią vėliau pavadino „X“. „Mastodon“ neseniai pristatė savo metinę ataskaitą, o skaičiai yra gana įspūdingi. Organizacija pranešė apie stulbinamą 488 % paaukotų lėšų padidėjimą, kuris iš viso sudarė 325,9 tūkst. EUR[2].
Šis reikšmingas finansinės paramos padidėjimas yra puikus postūmis, palyginti su 55,6 tūkst. eurų, gautų praėjusiais fiskaliniais metais, ir tai rodo, kad bendruomenės parama labai išaugo. Tačiau labai svarbu analizuojant šiuos skaičius pažvelgti ir į perspektyvą. Nors „Mastodon“ finansinė parama pastebimai išaugo, ji vis dar nublanksta prieš dideles investicijas į kitus potencialius „Twitter“ konkurentus, tokius kaip „Bluesky“, „Pebble“ (buvęs T2) ar „Spill“.
Pavyzdžiui, „Bluesky“ birželį paskelbė apie sėkmingą 8 mln. USD pradinį turą, „Pebble“ užsitikrino daugiau nei milijoną iš angelų investuotojų, o „Spill“ sugebėjo surinkti įspūdingą 2,75 mln. USD išankstinį finansavimą. „Mastodon“ iš šių investuotojų remiamų startuolių išskiria unikalų pelno nesiekiančio subjekto statusą, kurį daugiausia palaiko naudotojų aukos, o „Patreon“ yra svarbus paramos šaltinis.
Didžiausi šuoliai kitose platformose pastebimi po E. Musko pokyčių „Twitter“
„Mastodon’s Patreon“ rėmėjų skaičius taip pat išaugo per praėjusius metus ir išaugo iki 9 603 donorų, o tai žymi 1 614 % padidėjimą, palyginti su 560 donorų 2021 m. pabaigoje. Be to, per savo individualų rėmimo portalą Mastodon surinko papildomus 53 donorus. abonementų, palyginti su 20 ankstesnių metų.
Intriguojanti „Mastodon“ finansinės paramos tendencija yra ta, kad didžiausi spygliai įvyko iškart po to, kai Elonas Muskas įsigijo „Twitter“, kuris buvo baigtas spalio mėn. Ataskaita atskleidžia, kad donorų skaičius smarkiai išaugo nuo 1 428 rugsėjį iki stulbinančių 7 962 spalį, o tai reiškia šešis kartus daugiau[3].
Panašiai per šį laikotarpį donorų skaičius per Stripe išaugo nuo 19 iki 44. Tačiau šis naujų aukotojų antplūdis prisidėjo prie vidutinės metinės aukos sumos, kuri dabar siekia maždaug 35,70 USD, sumažėjimą, nes daugelis rėmėjų įnešė mažesnes sumas. Lėšos, gautos iš šių aukų, padėjo padengti Mastodon veiklos išlaidas, kurios sudarė 127,1 tūkst. EUR, taip pat 79,7 tūkst. EUR personalo išlaidas ir įvairias įvairias išlaidas, kurių bendra suma siekė 6,4 tūkst. EUR, teigiama ataskaitoje.
Be naudotojų aukų, „Mastodon“ taip pat gavo naudos iš išorinių finansavimo šaltinių. „Mastodon“ įkūrėjas Eugenas Rochko gavo paramą iš atvirojo kodo fondo, finansuojamo Vokietijos federalinės švietimo ir tyrimų ministerijos ir Vokietijos atvirų žinių fondo, įnešdamas 18,6 tūkst. EUR. Be to, NLnet, ne pelno siekiantis fondas, skirtas remti atvirojo kodo interneto technologijų plėtrą, skyrė 42,8 tūkst. EUR (44,95 tūkst. USD).
Vyksta socialinių tinklų persitvarkymas ir vartotojų persigrupavimas į kitus kanalus
Metinė ataskaita taip pat apima platesnius pokyčius „Mastodon“ per pastaruosius metus. Tai apima prekės ženklo atnaujinimą su ryškesniais purpuriniais atspalviais, žiniatinklio ir mobiliosios programinės įrangos patobulinimus, pertvarkymus, moderavimo sistemos ir palaikymo patobulinimus bei keletą kitų dėmesio vertų patobulinimų.
Per 2022 m. du serveriai, kuriuos valdo pati Mastodon, Mastodon.social ir Mastodon.online, labai išaugo, pritraukė 486 000 naujų vartotojų ir apdorojo 15 237 moderavimo ataskaitas. Iš jų 5 920 ataskaitų buvo sustabdytos, o iš viso per metus buvo sustabdytos 66 637 paskyros. Įspūdingo augimo paskatintas „Mastodon“ planuoja ambicingą kelią į priekį.
Ateinančiais metais organizacija planuoja įsteigti JAV ne pelno siekiantį filialą su Valdytojų taryba. Šiuo strateginiu žingsniu siekiama, kad „Mastodon“ galėtų gauti didesnes dotacijas iš JAV įsikūrusių donorų ir sudarytų sąlygas donorams reikalauti mokesčių atskaitymų nuo savo įnašų. Be to, „Mastodon“ ketina išplėsti savo prekių pasiūlą, remdamasi sėkmingu lipdukų, marškinėlių, puodelių ir segtukų pardavimu anksčiau šiais metais.
Organizacija pakartojo savo įsipareigojimą didinti „Mastodon“ patogumą naudoti, kaip nurodyta ataskaitoje. Pastarosios pastangos šia kryptimi pasireiškė išleidus 4.2 versiją – reikšmingą atnaujinimą, skirtą supaprastinti vartotojo patirtį, ypač naujokams. „Mastodon“ į ateitį orientuota darbotvarkė taip pat apima suderintas pastangas sustiprinti serverių operatoriams prieinamas moderavimo priemones.
Kalbant apie nepaprastą „Mastodon“ augimo trajektoriją, kuri pabrėžia jos galimą įtaką socialinės žiniasklaidos platformai „Twitter“, kai vartotojai ieško alternatyvų, tinklas patyrė didelę plėtrą. Iki 2021 m. pabaigos jis išsivystė iš kuklių 2 527 serverių, kuriuose iš viso buvo 2,7 milijono registruotų vartotojų ir 294 000 aktyvių vartotojų per mėnesį, iki įspūdingų 9 686 serverių, aptarnaujančių 5,8 milijono registruotų paskyrų ir 1,8 milijono aktyvių vartotojų kas mėnesį.
Du „Mastodon“ patentuoti serveriai taip pat pasižymėjo puikiu našumu – metus užbaigė 117 000 aktyvių paskyrų, o tai sudaro maždaug 37 proc. Šiuo metu tinklas praneša apie 1,7 milijono aktyvių vartotojų per mėnesį. Šie variantai pabrėžia dinamišką „Mastodon“ vartotojų bazės pobūdį, priklausantį nuo išorinių veiksnių ir besikeičiančių tendencijų nuolat besikeičiančiame socialinės žiniasklaidos kraštovaizdyje.