„Amazon“ atjungė žmogui išmaniuosius namus už rasistinius pasisakymus

Pasaulis, TechnologijosG. B.
Suprasti akimirksniu
Išmanieji namai
„Amazon“ klientas savo išmaniųjų namų sistema naudotis negalėjo dėl neįvykusio rasistinio incidento. Sebastiano Scholzo/Unsplash nuotrauka

„Amazon“ klientas savo išmaniųjų namų sistema naudotis negalėjo dėl neįvykusio rasistinio incidento

Vienas kompanijos „Amazon“ klientas teigia, kad technologijų milžinė užblokavo jo išmaniųjų namų įrenginius po to, kai siuntas jam pristatęs kurjeris melagingai apkaltino jį dėl įžeidžiančio rasistinio žodžio pavartojimą.

Merilando valstijos, Baltimorės gyventojas Brandonas Jacksonas JAV žiniasklaidai pasakoja, kad gyvenimas išmaniosiomis technologijos aprūpintame name buvo puikus, iki 24 d. įvykio. Būtent tą dieną, kol vyras buvo darbe, į jo namus buvo pristatyta siunta. Viskas atrodė įprastai, tačiau sekančią dieną B. Jacksonas buvo užblokuotas „Echo Show“ paskyroje.

„Echo Show“ yra „Amazon“ jutikliniu ekranu papildytas išmanusis garsiakalbis, kuriame įdiegta bendrovės dirbtinio intelekto (DI) asistentė „Alexa“.

Susisiekus su bendrovės atstovais, B. Jacksonas sužinojo, kad „Amazon“ užblokavo jo paskyrą dėl neva rasistinio įvykio. Paaiškėjo, kad dieną prieš tai, kai vyrui buvo pristatyta siunta, ją pristatęs kurjeris vėliau pranešė apie rasistinį incidentą – neva B. Jacksono namuose išgirdo užgauliuojantį keiksmažodį[1].

Tačiau įdomiausia, kad tuo metu namuose nieko nebuvo. Be to, pats B. Jacksonas yra juodaodis, jo teigimu, dauguma kaimynystėje gyvenančių žmonių ir net tų pačių kurjerių, taip pat yra juodaodžiai, todėl jis nesupranta, kaip ir kokiomis aplinkybėmis minėtas rasistinis incidentas galėjo įvykti.

„Galiausiai, kai pasiteiravau, kokiu laiku įvyko tariamas incidentas, supratau, kad praktiškai neįmanoma, jog kas nors mano namuose galėjo išsakyti šias pastabas, nes tuo metu, maždaug 18.05 val. vakaro, niekas nebuvo namuose“, – teigia B. Jacksonas.

Vėliau peržiūrėjęs savo namų apsaugos kameros įrašus vyras suprato, kad kurjeriui pristačius siuntą ir namų savininkui nesant namuose, automatinį atsakymą pateikė išmanioji durų skambučio sistema, kuri ištarė: „Atsiprašau, ar galiu jums padėti?“ Tačiau įrašas užfiksavo, kad kurjeris buvo su ausinėmis, tad manoma, kad neteisingai suprato sistemos pranešimą ir galimai išgirdo tai, ko pasakyta iš tiesų nebuvo.

Pats B. Jacksonas teigia, kad savo išmaniųjų namų paskyrą jis atgavo tik po šešių dienų, o visą šį laiką buvo nežinioje: nors namų įrenginiai ar buitinė technika veikė rankiniu būdu, tačiau šis incidentas vyra privertė susimąstyti apie šių technologijų pritaikymą namuose ir net mano atsisakyti „Amazon“ paslaugų.

„Po beveik dešimtmetį trukusio lojalumo man buvo griežtai priminta, kad dėl nesusipratimo gali būti imtasi tokių drastiškų priemonių. Dėl šios patirties rimtai svarstau galimybę nutraukti „Amazon Echo“ įrenginių naudojimą ir įspėsiu kitus apie šį incidentą“, – teigė B. Jacksonas.

Į šį incidentą sureagavo ir „Amazon“ atstovė spaudai Simone Griffin teigia, kad bendrovė bando ištaisyti padėtį.

„Mes stengiamės klientams suteikti puikią patirtį ir užtikrinti, kad „Amazon“ siuntas pristatantys vairuotojai jaustųsi saugūs. Šiuo atveju atlikę tyrimą sužinojome, kad klientas nesielgė netinkamai, todėl tiesiogiai bendradarbiaujame su klientu, kad išspręstume jam rūpimus klausimus, taip pat ieškome būdų, kaip užkirsti kelią panašiai situacijai pasikartoti“, – teigia „Amazon“ atstovė spaudai[2].
Išmanieji namai
Išmanieji namai: patogumas kainuoja privatumą. R Architecture/Unsplash nuotrauka

Išmanieji namai: patogumas kainuoja privatumą

Išmanieji namai yra vienas naujausių interjero dizaino, buities ir moderniausių technologijų junginys. Šiuose namuose įprastai yra įrengiami prietaisai, leidžiantys namų savininkams nuotoliniu būdu ir automatiškai valdyti ir stebėti įvairius namų aspektus.

Pavyzdžiui, namuose gali būti įrengti išmanieji garsiakalbiai, tokie kaip „Amazon Echo“ ar „Google Home“, kurie suteikia galimybę balso komandomis valdyti įvairius namų prietaisus ir sistemas.

Išmaniosios apšvietimo sistemos leidžia naudotojams nuotoliniu būdu valdyti šviesą, reguliuoti jos ryškumą, nustatyti grafikus, kada šviesa turi būti išjungta ar net keisti apšvietimo spalvas naudojant išmaniojo telefono programėles ar balso komandas.
Išmanieji termostatai leidžia namų savininkams nuotoliniu būdu reguliuoti namų temperatūrą, taupyti energiją optimizuojant šildymo ir vėsinimo grafikus, o išmaniosios apsaugos sistemos apima tokias funkcijas kaip stebėjimo kameras, judesio jutiklius, išmaniąsias spynas.

Prie tokių išmaniųjų namų tinklo vėliau galima prijungti ir atskirai įsigijamus išmaniuosius prietaisus, pavyzdžiui, šaldytuvus, skalbykles ir orkaites – galiausiai, taip viską galima valdyti per nuotolį. Tačiau nors išmanieji namai ir turi daug privalumų, gyvenimas tokiuose namuose neretai gali sukelti nepageidaujamų rūpesčių ir net pavojų.

Juk išmaniųjų namų prietaisai renka ir apdoroja daug asmeninių duomenų, įskaitant informaciją apie žmogaus įpročius, kasdienius ritualus, kaupia garso ar vaizdo įrašus.

Dėl to, gali kilti duomenų vagystės pavojų, o privatumas namuose tarsi netenka bet kokios prasmės. Juk išmaniųjų namų prietaisai yra prijungti prie interneto, todėl jie gali būti pažeidžiami įsilaužimo ar kibernetinių atakų metu.

Teorinės kibernetinės atakos atveju, nusikaltėliai gali ilgą laiką sekti, kada žmogus keliasi, kada išeina į darbą ir būtent tuomet įsilaužti į namus.

Be to, technologijos yra nuolat tobulinamos, tad kai kada, gali veikti ne taip, kaip turėtų. Pavyzdžiui, durys gali užsirakinti arba atsirakinti be namų gyventojo veiksmų, o tai taip pat kelia pavojų žmogaus ir jo turto saugumui[3].

„Amazon“
„Amazon“ sistema nėra vienintelė, naudojama išmaniuosiuose namuose. Christiano Wiedigerio/Unsplash nuotrauka

Išmanieji namai tampa technologijų milžinių ir valdžios kontrolės įrankiu

Gyvenimas išmaniuosiuose namuose, kuriuos valdo viena ar kita, politinių jėgų ir geopolitinių vėjų veikiama technologijų gigantė gali greitai tapti tikru košmaru. Nors nuotoliniu būdu valdomi įrenginiai yra nepaneigiamas patogumas nuolat skubančiam XXI a. žmogui, į antrą planą negalima nustumti kontrolės, kurią iš savo rankų perduodame politiniams lyderiams ir pasaulio turtuoliams.

Kaip rodo B. Jacksono istorija, išmanieji namai, be mūsų pačių žinios, gali mus apkaltinti dalykais, už kuriuos yra atsakingos technologijos. Šiuo atveju, tokių namų šeimininką pasiekė rasistiniai kaltinimai, kurių jis be savo paties atliktos vaizdo įrašo peržiūros, negalėjo nei užginčyti, nei paneigti. Kitaip tariant – su asmeniu yra „susidorojama“ be didesnių diskusijų ar konkretaus įvykio analizės.

Tokios situacijos gali pasikartoti įvairiais skirtingais scenarijais. Išmaniųjų namų sistemos gali melagingai pranešti apie pagalbos poreikį, informuoti atsakingas institucijas apie smurtą, vaiko nepriežiūrą, žiaurų elgesį su gyvūnu – bet kokį rimtą nusižengimą, kurį galima laikyti net nusikaltimu.

Tuomet asmens nekaltumą įrodyti gali būti ypač sudėtinga, o technologijos klaida gali privesti net prie teismo posėdžio. Tokia galia, permeta technologijų milžinėms, ilgainiui gali būti pasitelkta ribojant net ir žmonių laisvę reikšti masėms prieštaringą nuomonę. Taigi, su išmaniųjų namų privilegijomis atkeliauja ir atitinkama rizika dėl privatumo, kibernetinio saugumo, demokratijos ir asmens laisvės.