- „Michelin“ gido svarba bliūkšta it balionas: vietoj žadėtų milžiniškų pajamų – uždarytas restoranas
- „Gastronomika“ jau buvo užsidariusi, o gandai apie finansines problemas sklandė dar pavasarį
- Milijonines pardavimo pajamas skaičiavęs L. Čeprackas teigia nebegalintis dirbti veltui arba eiti į minusą
- „Michelin“ atėjimas į Lietuvą kainavo 1,8 mln. eurų mokesčių mokėtojų pinigų
„Michelin“ gido svarba bliūkšta it balionas: vietoj žadėtų milžiniškų pajamų – uždarytas restoranas
Birželio mėnesį žiniasklaida ūžė dėl „Michelin“ gido, į kurį buvo įtraukta daug esą pačių geriausių restoranų Lietuvoje, o „Michelin“ žvaigždutę gavo net keturi šalies restoranai. Tuo metu buvo kalbama, kad „Michelin“ gido atėjimas į Lietuvą ir tam skirti valstybės biudžeto milijonai pritrauks daugybę turtingų turistų, o patys gide atsidūrę restoranai neatsigins lankytojų antplūdžio. Tačiau praėjus vos 3 mėnesiams, šis burbulas jau bliūkšta – vienas iš „Michelin“ gide atsidūrusių restoranų visiems laikams užveria savo duris.
Vilniuje įsikūręs restoranas „Gastronomika“, kuris birželio mėnesį galėjo džiaugtis atsidūręs išgirtajame „Michelin“ gide, viešai pranešė apie užsidarymą. Restorano komanda kviečia lankytojus į paskutines vakarienes, mat durys galutinai užsivers jau šį mėnesį, rugsėjo 28 dieną.
„Atėjo laikas pokyčiams. Yra pradžia – yra ir pabaiga. Ačiū visiems, kurie buvote su mumis visą šį laiką. „Gastronomika“ tokia, kokia ji buvo, atsisveikina su savo svečiais ir užsidaro. Jeigu dar norite apsilankyti, kviečiame į 14 paskutinių vakarienių iki 09.27 d.“, – rašoma restorano pranešime[1].
Tiesa, paskutinį kartą paragauti išskirtinių patiekalų yra kviečiami tik suaugę asmenys. Šis restoranas jau yra pagarsėjęs dėl nenoro įsileisti vaikus ir už tai jau yra sulaukęs Lygių teisių kontrolieriaus tarnybos dėmesio. Tarnyba praėjusiais metais nustatė, kad maitinimo įstaiga diskriminuoja klientus.
Nors tąkart restorano vadovas Liutauras Čeprackas gavo įspėjimą, jis ir toliau nematė reikalo įsileisti šeimas su vaikais ir lygino jas su „bomžais“[2]:
„Norėčiau pastebėti, kad diskriminuoju ne tik žmones, kurie turi vaikų. Aš diskriminuoju, pavyzdžiui, žmones, kurie negerai kvepia. Bomžai jie vadinasi. Pasilieku teisę jų neaptarnauti. Aš diskriminuoju žmones, kurie turi šunų, kadangi aš neaptarnauju su šunimis“, – sakė L. Čeprackas.
„Gastronomika“ jau buvo užsidariusi, o gandai apie finansines problemas sklandė dar pavasarį
„Gastronomika“ – tai dar 2015 metais duris atvėręs Lietuvoje puikiai žinomo šefo Liutauro Čepracko restoranas. Nuo pat pirmųjų dienų jis buvo liaupsinamas kaip aukščiausio lygio „fine dining” su kūrybišku polėkiu bei požiūriu į gastronominę kultūrą. O šių metų birželį restoranas buvo įtrauktas į rekomenduojamų vietų sąrašą „Michelin“ gide.
Tiesa, tai nėra pirmas kartas, kai „Gastronomika“ užveria duris. Apie užsidarymą buvo pranešta ir 2018-aisiais, „Gastronomikai“ padirbus vos ~3 metus. Tada irgi sklido gandai, jog restoranas galbūt bankrutuoja, tačiau iš tiesų jis užsidarė ne visam laikui. „Gastronomika“ tiesiog kėlėsi į naujas patalpas[3].
Ištaigingas pastato projekto įgyvendinimas, negailint nei pinigų, nei laiko, truko kur kas ilgiau nei buvo tikėtasi[4]. Senamiestyje galiausiai įsikūręs restoranas savo duris atvėrė 2020 metais. Tad dabartinė restorano versija išgyveno 4 metus.
Apie galimai gan rimtus prabangaus restorano sunkumus buvo kalbama dar 2024 metų gegužės pabaigoje, kai pasklido kalbos, kad restoranui kyla sunkumų susimokėti už nuomą[5]. Tačiau tuo metu gandai buvo paneigti ir kelis mėnesius įsivyravo tyla.
Milijonines pardavimo pajamas skaičiavęs L. Čeprackas teigia nebegalintis dirbti veltui arba eiti į minusą
Dabar savo asmeninėje Feisbuko paskyroje L. Čeprackas pasidalino, jog jam visgi pabodo dirbti į minusą ar veltui[6]:
„Prieš 10 metų pradėjau, tačiau būsiu atviras - pavargau. Man ką tik suėjo 50 m., todėl nenoriu gailėtis, kad “n” metų praleidau beprasmiškai stresuodamas, išgyvendamas dėl kolektyvo, dirbdamas tik iš idėjos.
Pavargau tikėtis, kad kovas, bus dosnesnis, nei sausis ar vasaris, o rugsėjis, spalis - dosnesnis negu liepa ir rugpjūtis...
Galbūt atrodo, kad 1,028 mln. eurų pajamos per metus yra labai daug, tačiau kokybė kainuoja dar daugiau ir to nepakanka, kad tokio lygio restoranas galėtų veikti.
Kurdamas “fine dining” standartą Lietuvoje buvau pilnas entuziazmo ir tikėjimo, kad man pavyks, tačiau pastarųjų metų įvykiai, deja, nebuvo palankūs. Apibendrinant - edukacija daugiausiai kainuoja edukuojančiam. Atsibodo dirbti nemokamai arba į nuostolį. Ekonominės maitinimo verslo situacijos nekomentuosiu, nes kas joje dirba ir taip puikiai viską žino.“
Žiūrint į viešai prieinamus rekvizitai.lt duomenis[7], restoranas iš pirmo žvilgsnio neatrodo taip blogai. Jei 2021 metais pardavimo pajamos siekė 507 781 eurą, 2023 metais pardavimo pajamos buvo dvigubai didesnės – 1 028 277 eurai.
Tačiau, nepaisant akivaizdžiai augančių pardavimo pajamų, grynasis pelningumas pastaruosius porą metų buvo minusinis, su 80 631 euro nuostoliais 2022 metais ir 14 336 eurų nuostoliais praėjusiais metais. Rekvizitai.lt duomenimis, įmonė turi 18 darbuotojų, o vidutinis atlyginimas siekia 1 256 eurus neatskaičius mokesčių.
Komentuodamas apie restorano uždarymą, šefas taip pat skundėsi, kad degustacinės vakarienės tampa atgyvena:
„Priimdamas spendimą uždaryti “Gastronomiką” pripažįstu, kad pastaraisiais metais labai keičiasi restoranų svečių įpročiai. Žmonės nenori to įpareigojančio vakarienės tono, degustacinės vakarienės tampa atgyvena. Todėl privalau keistis ir padėti tašką savo “fine dining” erai.“
Pats L. Čeprackas yra gan spalvinga asmenybė, išmėginusi įvairias karjeras, idėjas ir būdus užsidirbti. Jis savo patirtimi dalijosi savo kulinariniuose kursuose, vedė arba teisėjavo televizijos laidose, vedė radijo laidą ir netgi išmėgino aktoriaus karjerą. L. Čeprackas yra kelių restoranų kūrėjas bei vykdantysis šefas, kuris jau prieš metus populiarino 3D spausdintuvu atspausdintą maistą, pats tokiu vaišindamas savo svečius[8].
Jis taip pat pradėjo rengti Lietuvos gastronomijos forumą ir sugalvojo įkurti pirmąją privačią kulinarijos mokyklą Lietuvoje. Nepaisant to, kad tai nebuvo valstybės lygmeniu patvirtinta mokykla, o jos diplomas taip pat nebuvo patvirtintas valstybės, dvejų metų trukmės mokslai 2018 metais vis tiek kainavo gan solidžiai – 2 700 eurų[9].
„Michelin“ atėjimas į Lietuvą kainavo 1,8 mln. eurų mokesčių mokėtojų pinigų
77.lt primena, kad „Michelin“ gido prisiviliojimas į Lietuvą nebuvo nemokamas ar itin pigus malonumas. Pernai gruodį ūkio ir inovacijų ministrė Aušrinė Armonaitė aiškino, jog pirmąją žvaigždutę Lietuvos restoranai tikisi gauti 2024 metais. Tuo metu buvo spėliojama, jog „Michelin“ inspektorių vizitas gali kainuoti apie 500 tūkst. eurų[10]. Kiek vėliau, bet dar prieš „Michelin“ inspektoriams apsilankant šalies restoranuose, turizmo skatinimo agentūra „Keliauk Lietuvoje“ skaičiavo, kad su tuo susijusioms paslaugoms teks išleisti net trigubai didesnę sumą – 1,67 mln. eurų[11]. O dar vėliau, kaip jau dažnai įprasta kalbant apie lietuvišką planavimą, ši suma dar labiau išsipūtė.
Pagal VšĮ „Keliauk Lietuvoje“ sudarytą sutartį, per trejus metus už „Lietuvos gastronomijos sektoriaus vertinimo ir tarptautinio viešinimo paslaugas“ bus sumokėta net 1,8 mln. eurų. „Keliauk Lietuvoje“ yra Ekonomikos ir inovacijų ministerijos kuruojama viešoji įstaiga, atsakinga už šalies turizmo rinkodarą Lietuvoje ir užsienyje. Tad lengva suprasti, jog už šią privačių restoranų reklamą moka ir dar mažiausiai kelis metus mokės ne patys restoranai, o eiliniai dirbantys Lietuvos gyventojai.
Pasak viešosios įstaigos atstovės Dovilės Seliukės, ši solidi suma skiriama viskam, kas susiję su „Michelin“ per 3 metų laikotarpį:
„Sutartis galioja 3 metus, tad suma numatoma 3 metams. Tai apima patikrinimą, viešinimą ir kitus dalykus, kurie gali įvykti per artimiausius 3 metus.“
„Norime pabrėžti, kad viešojo pirkimo suma nėra lygi sutarties sumai“, – teigė D. Seliukė, pabrėždama faktą, jog konkretūs susitarimai išlieka konfidencialiais.
Taigi, „Michelin“ atėjimas į Lietuvą atsiėjo 1,8 mln. eurų, o tam, kad jis būtų išlaikytas praėjus 3 metų sutarčiai, vėliau teks ir toliau atseikėti milijonines valstybės biudžeto sumas. Deja, kol milijonus laidantys asmenys kartoja, kad tai pritrauks daugybę turistų, o restoranas „Nineteen18“, kuriame šefu dirba Andriaus Kubiliaus sūnus, džiaugiasi gauta „Michelin“ žvaigždute, kiti restoranai ir toliau sunkiai suduria galą su galu.