- Skaitmeninė transformacija ir fizinio ugdymo ateitis, mokslų daktarės įžvalgos apie „Sveikatukai.lt“ platformos poveikį vaikų fizinei ir kognityvinei raidai
- Interaktyvių žaidimų poveikis skatinant vaikų fizinį aktyvumą
- Sužaidybinimo svarba vaikų fizinei ir kognityvinei raidai
- Smegenų veiklos gerinimas per fizinį aktyvumą ir įtraukiuosius žaidimus
- Ugdymo neuromokslu paremtos rekomendacijos efektyviam technologijų taikymui ugdyme
- Ateities perspektyvos – kaip prisitaikyti?
Skaitmeninė transformacija ir fizinio ugdymo ateitis, mokslų daktarės įžvalgos apie „Sveikatukai.lt“ platformos poveikį vaikų fizinei ir kognityvinei raidai
Šiuolaikinis pasaulis keičiasi greičiau nei bet kada anksčiau, o skaitmeninė transformacija skverbiasi į visas gyvenimo sritis, įskaitant ikimokyklinį, priešmokyklinį ir pradinį ugdymą. Ypač svarbu, jog jau dabar modernios technologijos tampa ne tik pagalbine priemone, bet ir reikšmingu įrankiu, skatinančiu visapusišką vaikų raidą. Skaitmeninės ugdymo priemonės, tokios kaip inovatyvi žaidybinių programų platforma „Sveikatukai.lt“ keičia vaikų fizinį ugdymą, mokymo(si) aplinkoms suteikdamos interaktyvumo.
Šiandien tampa svarbu gebėti prisitaikyti bei pasiruošti ateičiai, efektyviai integruojant skaitmenines priemones į ugdymo procesus. Vertingomis įžvalgomis ir praktiniais patarimais dalijasi ugdymo neuromokslo ir biomedicinos mokslų daktarė Laura Daniusevičiūtė-Brazaitė, savo žiniomis aktyviai prisidėjusi kuriant informacinių technologijų įmonės UAB Indeform interaktyvių edukacijų platformą „Sveikatukai.lt”.
Interaktyvių žaidimų poveikis skatinant vaikų fizinį aktyvumą
Fizinis vaikų ugdymas keičiasi kartu su skaitmeninių technologijų pažanga. Vis daugiau tyrimų rodo, kad interaktyvios ugdymo priemonės, tokios, kaip interaktyvios žaidimų aikštelės, sienos ar grindys, gali tapti nepamainomais įrankiais ugdant priešmokyklinio amžiaus vaikų fizinius gebėjimus. Dr. Laura Daniusevičiūtė-Brazaitė pabrėžia, kad šios technologijos leidžia pritaikyti ugdymą kiekvieno vaiko individualiems poreikiams ir galimybėms bei motyvuoti juos aktyviau judėti.
Pavyzdys, kuris jau demonstruoja tokias galimybes, yra „Sveikatukai.lt” platforma. Tai inovatyvi žaidybinių programų platforma, kurios tikslas – skatinti vaikų fizinį aktyvumą, pasitelkiant interaktyvius edukacinius žaidimus. „Sveikatukai.lt” platformoje yra dešimt interaktyvių žaidimų, kurie lavina skirtingas raumenų grupes, atsakingas už taisyklingos laikysenos formavimąsi ir veikia kaip prevencinė skeleto-raumenų sistemos sutrikimų priemonė. Šių žaidimų istorinė linija vaikams suteikia galimybę įsijausti į superherojų vaidmenį, taip sportas jiems tampa svarbia kosmoso gelbėjimo misija.
„Sveikatukai.lt” interaktyvių edukacinių žaidimų platforma buvo kuriama kartu su vaikų sveikatos specialistais, įtraukaus ugdymo ekspertais bei kineziterapeutais, siekiant užtikrinti, kad žaidimai lavintų judesių koordinaciją, kinestetinius pojūčius ir stiprintų konkrečias raumenų grupes, atsakingas už taisyklingą laikyseną.
Sužaidybinimo svarba vaikų fizinei ir kognityvinei raidai
Neretai, tradiciniai ugdymo metodai nėra pajėgūs sužadinti aktyvaus vaikų įsitraukimo, dalyvaujant švietimo veiklose. Pedagogai savo darbo kasdienybėje susiduria su iššūkiais, kvestionuodami, kaip papildyti tradicines ugdymo priemones, kad jos taptų įtraukesnės ir efektyvesnės. Vienas iš plačiai paplitusių būdų – edukacijos sužaidybinimas.
Edukacijos sužaidybinimas, tai metodas, kurio metu į tradicines edukacines priemones yra integruojami įvairūs žaidimų elementai, tokie kaip taškai, lyderių lentelės ar ženkleliai, siekiant šias priemones padaryti panašias į vaikų mėgstamus žaidimus. Mokslininkė dr. Laura Daniusevičiūtė-Brazaitė teigia, kad integruojant šiuos žaidimų elementus į ugdymo programas, vaikams suteikiami trumpalaikiai tikslai ir grįžtamasis ryšys, taip veiksmingai skatinant jų motyvaciją ir aktyvų įsitraukimą į mokymosi procesą.
Tinkamai sukurti ir parinkti žaidimai taip pat ugdo vaikų socialinius įgūdžius. Pavyzdžiui, „Sveikatukai.lt“ platformos žaidimai vaikų grupėms pateikia bendrą tikslą – nugalėti virusų karalių. Motyvuoti svarbia užduotimi, vaikai savaime ima bendradarbiauti tarpusavyje. Jie pastebi vienas kito klaidas, teikia patarimus ir skatina vieni kitus siekti tikslo. Sužaidybintas mokymosi procesas didina vaikų pasitikėjimą savimi, skatina emocijų valdymą ir socializaciją, ugdo empatiją, moko dalytis atsakomybe.
Smegenų veiklos gerinimas per fizinį aktyvumą ir įtraukiuosius žaidimus
„Sveikatukai.lt“ interaktyvūs žaidimai neapsiriboja tik fizinio lavinimo naudomis. Išmaniųjų technologijų įgalinti interaktyvūs pasauliai, ugdydami vaikų fizinius gebėjimus, taip pat skatina smegenų veiklą.
Siekiant paaiškinti, kaip fizinė veikla daro įtaką kognityvinių įgūdžių lavinimui, dr. Laura Daniusevičiūtė-Brazaitė išskiria kelis neurologinius mechanizmus.
Pirma, fizinis aktyvumas, ypač aerobinė veikla, skatina smegenų plastiškumą, t.y. gebėjimą keistis ir prisitaikyti prie naujų aplinkybių bei informacijos. Šis gebėjimas yra ypač svarbus, nes jis paruošia vaikų smegenis priimti naują informaciją.
Antra, fizinė veikla taip pat suaktyvina neurogenezę, tai yra, skatina naujų neuroninių tinklų formavimąsi ir esamų tinklų stiprinimą.
Galiausiai, fizinio aktyvumo metu sukatyvinama neurotransmiterių veikla. Išsiskiria dopaminas, serotoninas ir noradrenalinas. Dopaminas yra natūralus organizme gaminamas cheminis junginys, kuris yra susijęs su motyvacija bei dėmesio sutelkimu. Naudojant interaktyvias technologijas fizinio ugdymo veikloje, dopamino kiekis dar labiau padidėja. Serotoninas, dar vadinamas „laimės hormonu“, padeda reguliuoti nuotaiką, mažina stresą bei nerimą ir teigiamai veikia atmintį, bei mokymąsi. Tuo tarpu noradrenalinas skatina budrumą, greitą reakciją ir padeda susikaupti, o jo išsiskyrimas suaktyvina organizmo pasirengimą veikti. Apibendrinant, šie neurologiniai mechanizmai sudaro įtraukiųjų technologijų ir fizinio aktyvumo sinergiją, kuri leidžia efektyviai lavinti vaikų kognityvinius įgūdžius.
Ugdymo neuromokslu paremtos rekomendacijos efektyviam technologijų taikymui ugdyme
Interaktyvios skaitmeninės priemonės, naudojamos vaikų fizinio lavinimo veikloje, turi reikšmingą teigiamą poveikį, skatindamos efektyvesnį sveikatingumo ugdymą bei gerinant vaikų socialinius ir kognityvinius įgūdžius. Siekiant realių rezultatų, svarbu didinti pedagogų informuotumą apie modernių technologijų taikymo galimybes ir sudaryti palankias sąlygas ugdymo įstaigoms efektyviai įtraukti šias priemones į mokymo procesus.
Mokslų daktarė Laura Daniusevičiūtė-Brazaitė dalijasi praktiniais patarimais, padėsiančiais lengviau pritaikyti technologijas ugdymo procesuose. Ji pabrėžia, kad skaitmeninius įrankius verta integruoti į pamokų planus, taip užtikrinant jų reguliarų naudojimą. Pavyzdžiui, „Sveikatukai.lt“ platformos pratimus galima naudoti kaip apšilimą prieš pagrindinę fizinio ugdymo veiklą.
Taip pat, mokslininkė skatina organizuoti konkursus ir varžybas, susiejant šiuos iššūkius su interaktyviomis priemonėmis. Toks varžymasis skatina vaikų įsitraukimą, aktyvumą bei susidomėjimą fizine veikla.
Dr. Laura Daniusevičiūtė-Brazaitė primena, kad skaitmeninės technologijos turėtų papildyti, o ne pakeisti tradicinius ugdymo metodus, todėl svarbu išlaikyti holistinį požiūrį, derinant išmaniąsias technologijas su tradicinėmis fizinio ugdymo metodikomis.
Ateities perspektyvos – kaip prisitaikyti?
Mokslininkė prognozuoja, kad ateityje fizinio ugdymo pamokos taps dar interaktyvesnės ir labiau personalizuotos. Šiuolaikinės technologijos ne tik skatins vaikų fizinį aktyvumą, bet ir padės nuolat stebėti jų asmeninę pažangą:
„Pavyzdžiui, mokiniai galės nešioti išmaniuosius laikrodžius ar apyrankes, fiksuojančius jų fizinį aktyvumą ir pajėgumą, o pedagogai, atsižvelgdami į surinktus duomenis, galės individualiai pritaikyti treniruotes kiekvienam vaikui. Tokiu būdu bus užtikrinama, kad kiekvienas vaikas gautų tinkamą krūvį ir galėtų pasiekti geriausių įmanomų rezultatų.“ – teigia dr. Laura Daniusevičiūtė Brazaitė.
Skaitmeninė transformacija skatina pedagogus nuolat tobulinti savo įgūdžius ir prisitaikyti prie kintančių ugdymo metodų. Norint efektyviai išnaudoti inovatyvius ugdymo įrankius, mokytojai turėtų ugdyti savo skaitmeninį raštingumą bei motyvaciją taikyti šias technologijas ugdymo tikslams pasiekti.
Straipsnis parengtas įgyvendinant projektą „Vaikų fizinio aktyvumo ir sveikatingumo skatinimas, pasitelkiant modernias technologijas Nr. NSA-FA-NAC-2023-0161”, kurio dėka jau beveik 6 mėnesius interaktyviuose fizinio aktyvumo užsiėmimuose dalyvauja 8 priešmokyklinio ugdymo įstaigos: Anykščių vaikų lopšelis-darželis „Žiogelis", Ignalinos „Šaltinėlio“ mokykla, Jurbarko „Ąžuoliuko“ mokykla, Kelmės „Kūlverstuko“ lopšelis-darželis, Prienų lopšelis-darželis „Pasaka“, Šiaulių Dubysos aukštupio mokykla, Tauragės Skaudvilės gimnazija ir Varėnos lopšelis-darželis „Pasaka“. Projektas dalinai finansuojamas Nacionalinės sporto agentūros lėšomis.
Pranešimą spaudai parengė UAB „Indeform“.