Vakarų sankcijos Rusijai atvėrė platesnes duris Kinijos automobilių eksportui
Rusijos invazija į Ukrainą vyksta jau beveik dvejus metus. Prasidėjus šiems kariniams veiksmams, Vakarai gan greitai pradėjo grasinti Rusijai griežtomis sankcijos, o galiausiai sėkmingai jas įvedė, tikėdamiesi taip sutramdyti Kremliaus agresiją. Tačiau per beveik dvejus metus Rusija ne tik nesustabdė karo Ukrainoje, bet ir sėkmingai apėjo sankcijas, laimėdama naujus stiprius ryšius.
Pirmiausia reikėtų pradėti nuo Kinijos, kuri tapo gan didele Rusijos sąjungininke. Kol Lietuva per trumpą laiką spėjo sugriauti diplomatinius bei ekonominius ryšius su Kinija ir taip prarasti milijardus, pati Kinija stiprino bendradarbiavimą su Rusija. Po Vakarų automobilių gamintojų išvykimo, Kinija gali vadintis itin svarbia transporto priemonių tiekėja, padėjusia atstatyti Rusijos transporto priemonių rinką.
Iki 2022 metų Kinijoje pagamintų automobilių kiekis Rusijos rinkoje sudarė vos 10 proc. automobilių. O šiais metais kiniški automobiliai sudaro beveik 56 proc. Rusijos rinkos[1]. Nors ekspertai mano, jog rinkos augimas kitais metais gali sustoti dėl didelių importo sąnaudų ir palūkanų normų, tačiau akivaizdu, jog Rusijos automobilių rinka sėkmingai stabilizuojasi, o Kinija tame suvaidino itin svarbų vaidmenį.
Kinijos automobilių prekės ženklai jau nuo rugpjūčio mėnesio parduoda apie 60 000 automobilių. Tai yra virš 50 proc. parduotų automobilių apskritai, skaičiuojant tiek importuotas, tiek Rusijoje pagamintas transporto priemones. Rusija seniau užėmė 11 vietą, o dabar šoktelėjo į pirmąją, kaip didžiausia Kinijos automobilių eksporto rinka. Kinijos muitinės duomenimis, vien sausio-spalio mėnesiais šios rinkos vertė siekė 9,4 mlrd. USD. Tuo tarpu pernai tuo pačiu laikotarpiu eksportas į Rusiją siekė 1,1 mlrd. USD.
„Autostat“ duomenys rodo, jog kalbant apskritai, automobilių pardavimas per mėnesį Rusijoje dabar yra daugiau nei dvigubai didesnis nei prieš metus. o atskiri federalinės statistikos tarnybos „Rosstat“ duomenys parodė, kad automobilių gamyba rugsėjį buvo beveik tris kartus didesnė.
Tokie Kinijos automobilių gamintojai kaip „Haval“, „Chery“ ir „Geely“ puikiai išnaudoja Vakarų gamintojų pasitraukimą iš Rusijos rinkos. Būtent Vakarų automobilių gamintojai dominavo Rusijoje parduodamų transporto priemonių rinkoje prieš invaziją į Ukrainą. Taigi, Vakarų nenoras bendradarbiauti su Rusija iš esmės pastūmėjo dar didesnę priklausomybę nuo Kinijos ir glaudesnį Pekino bei Maskvos bendradarbiavimą.
Iš Vakarų sankcijų išlošė Kazachstanas, Armėnija ir Kirgizija
Būtina paminėti ir tai, kad dėl Vakarų noro parodyti, jog esą nebepalaiko ekonominių ryšių su Rusija, labiausiai išlošė Kazachstanas, Armėnija ir Kirgizija. Jie tapo tiltais tarp Rusijos ir Vakarų, o už tai susižėrė nemažus komisinius.
Niekam ne paslaptis, jog Vakarams įvedus sankcijas, šalys patyrė didžiulius nuostolius ir turėjo staigiai ieškoti naujų ekonominio bendradarbiavimo kelių. Pavyzdžiui, vien Prancūzijoje sankcijos paveikė maždaug 145 000 eksportuotojų, kurie sutelkti trijuose sektoriuose: transporto įrangos (įskaitant aeronautiką), cheminių medžiagų ir automobilių. Tarp 2 436 įmonių Prancūzijoje, kurioms taikomi eksporto į Rusiją apribojimai, yra 809 įmonės, besispecializuojančios mašinų srityje, 554 chemijos įmonės ir 206 transporto profesionalai. Vien Prancūzijos transporto įmonės patyrė beveik 4 mlrd. eurų nuostolių, kurie atsirado dėl Europos įvestų sankcijų, tad verslai turėjo rasti būdų, kaip kompensuoti šiuos praradimus[2].
Prancūzijos eksportas į Rusiją 2021–2022 metais sumažėjo 52 proc., tačiau į Kazachstaną, Armėniją ir Kirgiziją atitinkamai padidėjo 85 proc., 62 proc. ir 44 proc. Panašiai yra ir su Vokietija, kurios automobilių bei jų dalių eksportas į Kirgiziją išaugo stulbinančiu mastu – net 5500 proc. Tikriausiai nesunku atspėti, kur iš tiesų vėliau nukeliauja visos prekės, mat vargu ar kirgizams, armėnams bei kazachams staiga prireikė didelių kiekių automobilių bei kitų Vakarų siūlomų prekių. Apie galimą reeksportavimą vis atviriau kalba ne vienas ekspertas, suvokiantis, jog Europos Sąjungos prekybos sankcijos vargu ar yra tokios veiksmingos, kaip buvo įsivaizduojama pačioje pradžioje.
Patys Vakarai paslapčiomis apeina sankcijas ir toliau bendradarbiauja su Rusija
Svarbu nepamiršti ir kito fakto – tolimesnio Vakarų bendradarbiavimo su Rusija. Nepaisant skambių kalbų apie visiškus ryšių su Rusija nutraukimus bei griežtas sankcijas, patys Vakarai patyliukais apeina sankcijas ar randa kitų būdų bendradarbiauti ir toliau pildydami Rusijos iždą.
Pavyzdžiui, Europa perka rekordinius suskystintų dujų kiekius iš Rusijos. Nors sankcijos niekur nedingo, o Europos Sąjunga reguliariai pristato naujus Rusijos sankcijų paketus, tačiau tuo pačiu yra išleidžiami milijardai, toliau bendradarbiaujant su Maksva. Pasirodo, kad atšaldomoms ir į skystą formą suspaudžiamoms dujoms negalioja taikomos dujų sankcijos, todėl jos perkamos be jokių kliūčių. Europa yra didžiausia Rusijos SGD pirkėja. O žiūrint į atskiras šalis, pirmoje vietoje yra Kinija, antroje atsiduria Belgija, o trečioje – Ispanija[3].
Šalys sėkmingai randa ir kitų būdų kaip apeiti savo pačių nustatytas sankcijas Rusijai. Pavyzdžiui, po „Global Witness“ analizės išaiškėjo, jog net 1 iš 20 skrydžių Jungtinėje Karalystėje įvyksta su Kremliaus pagalba. Pasirodo, kad JK sėkmingai pildo lėktuvus reaktyviniu kuru, pagamintu iš rusiškos naftos. Vien per pusmetį JK Rusijai sumokėjo mažiausiai 46,7 mln. eurų[4]. Pranešama, jog tokios sumos užtenka, kad būtų įsigyta net 2500 Irano bepiločių orlaivių, kuriuos Rusija dažnai naudoja Ukrainoje.
Europos valstybės taip pat yra didžiausios alkoholio tiekėjos Rusijoje, nes alkoholis paprasčiausiai apsukriai reeksportuojamas. O jei kažkam kyla iliuzijų, kad Lietuva elgiasi kitaip, irgi vertėtų pagalvoti dar sykį. Lietuva šiemet tapo pagrindine vyno tiekėja Rusijai, padidindama tiekimą net trečdaliu. Vien per pusę metų į Rusiją atkeliavo tiek daug lietuviško vyno, kad jo vertė siekė net 126 mln. USD[5].
Tad iš esmės, nors sankcijos pradžioje buvo pristatytos kaip puikus būdas sustabdyti Rusijos agresiją, iš tiesų įvyko kone priešingas efektas. Rusija ir toliau nenutraukia karinių veiksmų Ukrainoje, stiprina ryšius su valstybėmis, kurios nepaskelbė jai sankcijų bei toliau užsidirba iš Vakarų ir gauna jų prekes. Nors pradžioje atrodė, kad sankcijos gali kažką pakeisti, tačiau Rusijos rinka pamažu stabilizuojasi. O tuo tarpu Vakarai ne tik apsukriai apeina savo susikurtas sankcijas, bet ir turėjo iškęsti didelius ekonominius sunkumus.