Suprasti akimirksniu
  •  Techninė apžiūra iš pirmo karto – misija įveikiama ne visiems
  •  Dažniausiai nustatomi gedimai techninės apžiūros metu: nesureguliuoti žibintai, pabirusi važiuoklė, blogi stabdžiai
Šaltiniai

 Techninė apžiūra iš pirmo karto – misija įveikiama ne visiems

Balandžio 6-ąją Lietuvoje minima saugaus eismo diena. Ji skirta ne tik atkreipti dėmesį į keliuose slypinčius pavojus, bet ir priminti, jog eismo dalyviai vieni kitiems išliktų labiau tolerantiški ne tik šią dieną, bet ir visus metus.

 Automobilių duomenų įmonės „carVertical“ ekspertai primena, jog didžiulę reikšmę saugumui kelyje turi ne tik atsakingas eismo dalyvių elgesys, bet ir transporto priemonių techninė būklė.

 Lietuvos techninės apžiūros įmonių asociacijos „Transeksta“ duomenys rodo, kad 2023 m. techninę apžiūrą iš pirmo karto praėjo vos daugiau nei pusė (53,4 proc.) lengvųjų automobilių. Tai reiškia, jog į papildomą patikrą vėliau turėjo sugrįžti net 46,6 proc. eisme dalyvauti galinčių lengvųjų automobilių.

„Nors pastarasis skaičius gali atrodyti itin didelis, lyginant su ankstesnių metų patikros rezultatais padėtis šiek tiek pagerėjo. Dažniausiai nustatytų trūkumų 50-uke (M1 ir N1 klasėse), tik dviejose pozicijose užfiksuota daugiau trūkumų turinčių transporto priemonių. Vienu procentu padaugėjo mašinų su netvarkingais pakabos elementais ir automobilių, kuriems nustatytas per didelis išmetamųjų dujų kiekis. Kitose, eismo saugumo požiūriu, svarbiose pozicijose reikalai pagerėjo“, – pastebi „Transeksta“ atstovas Renaldas Gabartas.

 Dažniausiai nustatomi gedimai techninės apžiūros metu: nesureguliuoti žibintai, pabirusi važiuoklė, blogi stabdžiai

 Vis dėlto, ekspertai pažymi, jog vairuotojai dažnai neatsižvelgia į tam tikrų automobilių gedimų svarbą ir neįvertina, kokią didelę įtaką jos turi kasdieniam eismo dalyvių saugumui.

 „Transeksta“ siūlo susipažinti su penkiais populiariausiais automobilių trūkumais. Remiantis asociacijos duomenimis, būtent šie gedimai yra dažniausiai atsakingi už pakartotinius apsilankymus techninių apžiūrų stotyse.

 Automobilio žibintai – pagrindinis įrankis, leidžiantis tinkamai įvertinti eismo saugumą bei nulemiantis matomumą tamsiu paros metu ar sudėtingomis oro sąlygomis. Vis dėlto, net 12,9 proc. techninėje apžiūroje dalyvavusių automobilių pernai turėjo netinkamai sureguliuotus artimųjų šviesų žibintus, kurie kelia pavojų ne tik patiems vairuotojams, bet ir kitiems eismo dalyviams.

Netinkamai sureguliuoti žibintai gali apakinti kitus vairuotojus bei nekokybiškai apšviesti kelio ruožą. Į tą pačią techninių trūkumų grupę patenka ir rūko žibintai bei gabaritinės šviesos, nesureguliuoti ir nedegantys priekiniai ir galiniai žibintai.

 Susidėvėjusios pakabos dalys gali sugadinti automobilio valdymo savybes. Skirtingos pakabos dalys daro įtaką padangų nusidėvėjimui, o tai, ilgalaikėje perspektyvoje, gali ilginti stabdymo kelią. Būtent stabdymo kelias yra itin svarbus siekiant išvengti galimo eismo įvykio.

 Tuo tarpu Lietuvos techninės apžiūros įmonių asociacijos duomenimis, ne visi vairuotojai skiria pakankamai dėmesio automobilyje esančių pakabos detalių būklei. 4,1 proc. techninėje apžiūroje dalyvavusių automobilių turėjo amortizatorių ir spyruoklių trūkumų, o 4,6 proc. patikrintų automobilių turėjo vairo traukių ir pakabos svirčių trūkumų.

„Kliūties dažniausiai vairuotojams pavyksta išvengti stabdant, vairuojant arba atliekant abu šiuos veiksmus tuo pačiu metu. Visi modernūs automobiliai turi ABS sistemas, kurios vienu metu leidžia ir stipriai stabdyti, ir vairuoti, nors dalis vairuotojų ekstremalioje situacijoje pasimeta ir naudojasi tik stabdžiais. Kartais net ir smulki korekcija vairu gali padėti išvengti eismo įvykio“, – pastebi „carVertical“ komunikacijos vadovas ir automobilių rinkos ekspertas M. Buzelis.

 Automobiliui skirtų skysčių gali būti įvairių – pradedant variklio alyva ir baigiant vairo stiprintuvo skysčiu. Kiekvienas iš jų yra labai svarbus, atliekantis atitinkamą funkciją ir prisidedantis prie bendros automobilio techninės būklės.

 2023 m. 8 proc. techninėje apžiūroje dalyvavusių automobilių turėjo įvairių skysčių nuotėkių, o tai signalizuoja kur kas didesnes automobilių techninės būklės problemas, dėl kurių variklio, pavarų dėžės, vairo stiprintuvo ar stabdžių sistemos darbas gali būti nepakankamai efektyvus ar tvarkingas.

 Netinkamai veikianti stabdžių sistema stabdymo kelią gali prailginti nuo kelių iki kelių dešimčių metrų, todėl kruopšti jos priežiūra yra svarbi siekiant užkirsti kelią nelaimingiems atsitikimams kelyje.

 3,21 proc. pernai techninėje apžiūroje dalyvavusių automobilių turėjo netinkamai veikiančią stabdžių sistemą, kuri kritinėje situacijoje gali tapti skaudžių padarinių kaltininke.

Įspėjamieji posūkių signalai yra neatsiejama saugaus eismo dalis. Kairys arba dešinys posūkio signalas leidžia kitiems eismo dalyviams akivaizdžiai iškomunikuoti, kuria kryptimi norima važiuoti, o taisyklingas jų rodymas padeda užkirsti kelią avarijoms ir sudėtingoms situacijoms kelyje bei gerina eismo kultūrą.

 Lietuvos techninės apžiūros įmonių asociacijos duomenimis, 2023 m. 1,91 proc. techninėje apžiūroje dalyvavusių automobilių turėjo netinkamai veikiančius arba neveikiančius įspėjamuosius posūkio signalus.