Kodėl Vilniaus gatvės nebus barstomos kavos tirščiais

Lietuva, ŠiandienNežinomas Autorius
Slidu
Dauguma šalių šaligatvius ir gatves žiemą barsto technine druska – tokį būdą pasirinkusi ir Lietuva. Algimanto Kerio nuotrauka

Vilniaus miesto savivaldybei priklausanti UAB „Grinda“, atsakinga už miesto priežiūrą, lygiai prieš metus paskelbė, jog šaligatvius ir gatves planuoja barstyti ne druska, o kavos tirščiais. Tačiau tai buvo išbandyta tik vieną kartą – dar praėjusią žiemą jais buvo pabarstyti Lukiškių aikštės takeliai.

Šiandien savo feisbuko paskyroje įmonė prisipažino, jog eksperimentas nepavyko – ir šis būdas, kuris tikėtąsi, būtų buvęs ekologiškesnis, nepakeis druskos.

Nors kavos tirščiais gatvės kai kuriose šalyse yra barstomos, Vilniuje toks būdas sukeltų daugiau problemų, nei naudos.

Viena jų – iš kavinių surenkami tirščiai yra per drėgni ir išbarsčius ima pelyti. Šaligatvius ir gatves barstyti yra tinkami tik visiškai sausi kavos tirščiai, tačiau kavinės jų nedžiovina, o „Grinda“ tam reikalingos įrangos ir sandėlių neturi.

Kita problema – logistika. Pernai buvo kalbama, kad kavos tirščius galėtų surinkti patys kavinių tinklai ir tuomet perduoti „Grindai“, tačiau to daryti šie nenori, nes atsirastų papildomų kaštų, o įmonei pačiai susirenkant tirščius jie tampa žymiai brangesni, nei druska.

Kitas dalykas – nors tirščiai mažina slidumą, sniego bei ledo netirpdo.

Pargriuvus nuo tirščių galima išsitepti drabužius, o ir gatvių danga gali būti sugadinta – pakeisti spalvą. Daug kur Vilniuje, ypač centre grindinio danga yra keista labai neseniai. 

„Beje, itin smulki tirščių frakcija reikštų ir papildomą taršą kietosiomis dalelėmis“, – rašoma įmonės pranešime.

Šaligatviai ir gatvės toliau barstomi druska, nedidelė jų dalis – smėliu. Visgi, druska taip pat nėra tobulas pasirinkimas – ji taip pat gadina dangą, metalines konstrukcijas, tokias kaip apsauginiai atitvarai ar tiltų turėklai, automobilių kėbulus ir avalynę, užteršia gruntinius vandenis, žaloja aplinkui esančius medžius. Tačiau kelininkai ginasi, kad natrio ir kalcio chloridai, vadinamoji techninė druska, yra naudojama daug kur pasaulyje ir yra pigiausia bei lengviausiai prieinama priemonė slidumui mažinti.

Turtingesnės šalys, pavyzdžiui, Skandinavija kelius barsto pašildyta smulkia skalda. Tačiau ją, pasibaigus šaltajam sezonui, reikia pašalinti, kad netrukdytų eismui.

Kai kurios šalys linkusios ir paeksperimentuoti, pvz. Viskonsine, JAV, keliai barstomi sūrio atliekomis – pastebėta, kad jos itin gerai tirpdo sniegą bei ledą. Kelete JAV miestų apsaugoti kelius nuo slidumo naudojama cukranendrių melasa.