Pasirašytos dvi sutartys dėl precedento pasaulyje neturinčių RBMK reaktorių išmontavimo darbų
Prasidėjus naujiems metams į priekį pasistūmėjo ir ilgam palaidoti Ignalinos atominės elektrinės reaktorių išmontavimo darbai. Ketvirtadienį paskelbta apie pasirašytas sutartis dėl reaktorių išmontavimo darbų su stambiomis pasaulio branduolinės energetikos rinkos įmonėmis, o iki tol pranešta ir apie atliktus „namų darbus“ – sutvarkytas branduolines atliekas ir elektrinei priklausančio pramoninių atliekų poligono švarinimą bei ketinimus jį paversti eiliniu atliekų sąvartynu.
Ignalinos AE pranešė apie sausio 11 dieną su JAV bendrovės „Westinghouse Electric“ dukterinės Ispanijos įmonės „Westinghouse Electric Spain“ vadovaujamu konsorciumu bei Prancūzijos įmonės „Electricite de France“ vadovaujamu konsorciumu pasirašytas sutartis dėl reaktorių išmontavimo darbų[1].
IAE generalinis direktorius Audrius Kamienas pažymėjo, kad šių sutarčių pasirašymas leis apsaugoti ateities kartas nuo nepagrįstos radioaktyviųjų atliekų tvarkymo naštos. Anot jo, būtent reaktoriaus šerdies išmontavimas yra sudėtingiausia eksploatavimo nutraukimo dalis.
Precedento neturintys reaktorių išmontavimo darbai bus pradėti 2028 metais, o šiuo metu pasaulyje jiems nėra jokių analogų, mat RBMK tipo reaktorių išmontavimas yra pirmasis pasaulinėje praktikoje tokios branduolinės jėgainės eksploatavimo nutraukimo projektas.
Nurodoma, kad sutartys pasirašytos 4 metų laikotarpiui, o maksimali kiekvienos preliminariosios sutarties kaina siekia 5 500 000,00 Eur be PVM.
Konkursą dėl konsultacijų už maksimalią sumą laimėjo Prancūzijos bendrovė
Tuo tarpu Lietuva dėl devintajame praėjusio amžiaus dešimtmetyje pastatytų tuomet galingiausių pasaulyje rusiškų RBMK tipo reaktorių išmontavimo darbų konsultacijos kreipėsi net į Prancūzijos bendrovę „Bureau Veritas Exploitation“[2]. Žinoma, pastaroji konsultuos ne už dyką, bet už maksimalią 9 mln. eurų sumą.
Kaip teigė jėgainės direktorius Andrius Kamienas, didžiuliai pinigai mokami už tai, nes pasaulyje yra vos keli tokio tipo grafito reaktorių išmontavimo pavyzdžiai, o rusiškas RBMK tipo reaktorius esą dar nebuvo išmontuotas.
Ši prancūzų bendrovė rengtame konkurse nurungė Ispanijos infrastruktūros bendrovės „IDOM Consulting Engineering Architecture“, Suomijos įmonės „VTT Technical Research Centre“ bei Slovakijos „Jadrova A Vyradovacia Spolocnost“ konsorciumą.
Jėgainėje sutvarkytas visas branduolinis kuras
Prieš pasirašant dvi svarbias sutartis dėl IAE reaktorių išmontavimo darbų buvo pasirūpinta ir galutiniu branduolinių medžiagų sutvarkymu. Dar 2022-ųjų pabaigoje iš jėgainės blokų į Naująją laikinąją panaudoto branduolinio kuro saugyklą (LPBKS) buvo išvežtas visas elektrinės eksploatavimo metu nepanaudotas branduolinis kuras.
„Nepanaudotas branduolinis kuras transportuotas ir bus saugomas specialiuose gabenimui ir saugojimui skirtuose konteineriuose, kurie atitinka saugumo reikalavimus ir yra tinkami ilgalaikiam ir saugiam nepanaudoto branduolinio kuro saugojimui. Nepanaudotas kuras bus saugomas 10,375 m ilgio ir 0,67 m skersmens metalo konteineriuose, kurių kiekvieno svoris su kuru – apie 4 t. Konteinerių skaičius – 8“, – pranešė IAE[3].
Kai bus išvežtos visos branduolinės (daliosios) medžiagos iš blokų, IAE galės gauti VATESI eksploatavimo nutraukimo licenciją ir vykdyti sudėtingus su reaktorių sistemų išmontavimu susijusius darbus.
IAE pramoninių atliekų poligoną pakeis įprastas atliekų sąvartynas
Gruodžio pabaigoje pranešta ir apie kitus jėgainės švarinimo darbus įskaitant pramoninių atliekų poligono sutvarkymą, kuriame per daugiau kaip 30 metų susikaupė daugiau kaip 30 kubinių metrų atliekų[4].
Poligoną norima paversti įprastu atliekų sąvartynu – tam esą pagal parengtą atliekų radiacinės kontrolės panaikinimo metodiką ir poligono Tyrimų programą buvo atlikti inžineriniai geologiniai bei radiologiniai tyrimai.
Norint galutinai likviduoti IAE, pasak projekto vadovo Deniso Simonovo, reikia visas susidariusias atliekas sutvarkyti taip, kad jos neturėtų poveikio nei aplinkai, nei gyventojams.
Pirmojo atominės elektrinės reaktoriaus išmontavimo darbus planuojama pradėti jau 2027 metais, antrojo – 2029-aisiais. Bendra IAE uždarymo darbų vertė siekia maždaug apie 3,3 mlrd. eurų.