Suprasti akimirksniu
  • Vaikams to nesuvokiant, galėjo būti viešinami jų el. pašto adresai ir telefono numeriai
  • „Meta“ planuoja skųsti paskirtą baudą
  • „Instagram“ versija vaikams – kol kas pristabdyta idėja dėl galimo neigiamo poveikio paauglių psichinei sveikatai
Šaltiniai
„Instagram“ paskirta bauda
„Instagram“ paskirta itin didelė bauda. Souviko Banerjee'o/Unsplash nuotrauka

Vaikams to nesuvokiant, galėjo būti viešinami jų el. pašto adresai ir telefono numeriai

Airijos duomenų apsaugos komisija (DPC) socialiniam tinklui „Instagram“ skyrė 405 mln. eurų baudą dėl pažeisto vaikų privatumo. Komisijos duomenimis, populiari socialinė platforma netinkamai elgėsi su asmeniniais paauglių duomenimis. „Instagram“ buvo paskirta pati griežčiausia institucijos, atsakingos už daugumos technologijų milžinų reguliavimą Europos Sąjungoje (ES), bauda. DPC sakė:[1]

„Praėjusį penktadienį priėmėme galutinį sprendimą, kuriame numatyta 405 mln. eurų bauda.“

Tyrimas buvo pradėtas dar 2020 metais, kai išaiškėjo, kad socialiniame tinkle 13-17 metų paaugliai galėjo turėti verslo paskyras ir dėl to galėjo būti paviešinti jų el. pašto adresai ir/ar telefono numeriai. Vaikai pakeisdavo savo turimus profilius į verslo, kad galėtų pasiekti tokius analizės įrankius kaip apsilankymai profilyje, tačiau nesuvokdavo, jog drauge paviešindavo papildomus savo duomenis.

DPC taip pat nustatė, kad platformoje veikusi vartotojų registracijos sistema irgi buvo nesaugi vaikams. Naujos 13–17 metų naudotojų paskyros pagal numatytuosius nustatymus buvo nustatytos kaip „viešos“, o tai leido bet kam matyti jų turinį ar susisiekti su nepilnamečiais.

„Meta“ planuoja skųsti paskirtą baudą

Visas atlikto tyrimo detales DPC turėtų paskelbti kitą savaitę. Tačiau jau dabar „Instagram“ savininkė „Meta“ žada apskųsti sprendimą, nes nesutinka su tuo, kaip buvo apskaičiuota bauda. Tai jau trečioji bauda, kurią įmonei skyrė DPC.

Nustatyta, kad „Instagram“ netinkamai elgėsi su vaikų duomenimis ir privatumu. Gabriellės Henderson/Unsplash nuotrauka
Nustatyta, kad „Instagram“ netinkamai elgėsi su vaikų duomenimis ir privatumu. Gabriellės Henderson/Unsplash nuotrauka

Pasak „Meta“, šis tyrimas buvo skirtas seniems socialinės platformos nustatymams, kurie buvo atnaujinti prieš daugiau nei metus. Per tą laiką buvo išleista daug naujų funkcijų, kurios turi užtikrinti paauglių ir jų informacijos saugumą bei privatumą. „Meta“ atstovas sakė:

„Visų jaunesnių nei 18 metų asmenų paskyra automatiškai nustatoma kaip privati, kai jie prisijungia prie „Instagram“, todėl tik pažįstami žmonės gali matyti, ką jie skelbia, o suaugusieji negali siųsti žinučių paaugliams, kurie jų neseka. Nors visapusiškai bendradarbiavome su DPC per visą jų tyrimą, nesutinkame su tuo, kaip ši bauda buvo apskaičiuota, ir ketiname ją apskųsti. Mes ir toliau atidžiai peržiūrime likusią sprendimo dalį.“

„Instagram“ paskirta bauda – rekordinė, tačiau šis socialinis tinklas nėra vienintelis „Meta“ valdomas kūrinys, kuris sulaukė didžiulės baudos. DPC skyrė 225 mln. eurų baudą „WhatsApp“ pokalbių programėlei, o socialiniam tinklui „Facebook“ buvo skirta 17 mln. eurų bauda.

Tiesa, didžiausią baudą yra gavusi ne „Meta“, o „Amazon“. Praėjusiais metais iš kompanijos buvo pareikalauta 746 mln. eurų.

„Instagram“ versija vaikams – kol kas pristabdyta idėja dėl galimo neigiamo poveikio paauglių psichinei sveikatai

„Instagram“ vaikų versijos planai buvo pristabdyti. Bretto Jordano/Unsplash nuotrauka
„Instagram“ vaikų versijos planai buvo pristabdyti. Bretto Jordano/Unsplash nuotrauka

Caroline Carruthers, JK duomenų konsultavimo įmonės savininkė, teigė, kad „Instagram“ neapgalvojo privatumo įsipareigojimų, kai leido paaugliams susikurti verslo paskyras ar automatiškai priskirdavo naujų nepilnamečių naudotojų paskyras viešoms, o ne privačioms. Pasak jos, toks elgesys parodė „akivaizdų nerūpestingumą“ vartotojų privatumo nustatymų srityje.

Tačiau pati „Meta“ jau ne vienerius metus žiūri į vaikus kaip į potencialius „Instagram“ naudotojus, galinčius išlaikyti socialinės platformos populiarumą. Bendrovė netgi turėjo idėją sukurti „Instagram“ versiją vaikams. Tačiau tokie planai buvo sustabdyti, kai paaiškėjo apie programos poveikį paauglių psichinei sveikatai.

Tuo metu „Instagram“ teigė, jog „pristabdo“ darbą, kad išspręstų tėvų, ekspertų ir reguliavimo institucijų iškeltas problemas. Šis žingsnis buvo žengtas panašiu metu, kai Frances Haugen atskleidė vidinius „Facebook“ dokumentus. Tarp jų buvo ir bendrovės atliktas tyrimas, parodęs, kad „Instagram“ gali neigiamai paveikti mergaičių psichinę sveikatą tokiais klausimais kaip kūno įvaizdis ir savigarba.[2]